Veel mensen zijn druk bezig met het creëren van de juiste content voor social media. Denk hierbij aan advertenties én organische berichten! Het is ontzettend belangrijk om hier regelmatig in te testen om ervoor te zorgen dat jij je doelgroep zo goed mogelijk bereikt met de juiste afstemming van tekst & beeldmateriaal. Het moet een gouden combinatie zijn die je de meest optimale resultaten leveren, zoals meer verkeer, leads en/of conversies. Maar waar kijk je dan naar en hoe kun jij je advertenties testen?
Waarom test je advertenties?
Waarom is testen zo belangrijk? Testen is niet alleen van essentieel belang wanneer je net begint met het adverteren op social media, maar ook wanneer je al jaren bezig bent. Door middel van het testen van verschillende aspecten binnen campagnes, advertentiesets en advertentiemateriaal, kom je steeds meer te weten over je doelgroep en kun je beter inspelen op hun intentie om te converteren. Zo geldt dat ook voor de content van je advertentie. Wat kun je onder andere testen binnen één advertentie?
- Tekst: welke tone-of-voice spreekt je doelgroep het beste aan? Wel of geen gebruik maken van emoticons?
- Beeldmateriaal: Werkt een foto beter dan een video of eerder vice versa?
- Koppen: Welke kop zorgt voor meer verkeer en conversies?
- Een Call-to-action of informatie over je product/dienst
- Knoppen: Welke knop levert een hogere click through rate of conversies op?
- ‘meer informatie’ of ‘downloaden’?
- Landingspagina: Wil je meteen landen op een productpagina of is een categoriepagina beter?
- Advertentiesoort: Zijn mijn kosten per resultaat lager met een statische afbeelding of juist met een carrousel?
Zo kun je verschillende aspecten van een advertentie testen om er feilloos achter te komen hoe jij je doelgroep beter kunt benaderen. Kleine aanpassingen kunnen voor grotere resultaten zorgen, maar weet goed wat je wilt testen en wat je wilt bereiken. Er is geen rechte lijn naar succes. Soms sla je de plank mis, maar met testen zorg je ervoor dat je juist weet hoe je het kan verbeteren en hierdoor goede resultaten kan boeken.
Test je advertentie soorten
Er zijn een aantal soorten advertenties waar je mee aan de slag kan gaan, namelijk statische afbeelding, carrousel of collectie advertenties. Heel interessant om te weten wat voor advertentiesoort dan het beste werkt en waar je de meest optimale resultaten mee behaalt. Zo is er een test opgezet met een carrousel en collectie advertentie.
Uit deze test kwam versie A met de meest optimale resultaten. Naast meer mensen te hebben bereikt, komen de volgende resultaten uit deze test:
- 300% meer toevoegingen aan winkelmandje
- Met 46% verlaagd in kosten per resultaat
- 44% meer aankopen
Tijdens zo’n test kun je er dus achter komen dat een andere advertentiesoort betere resultaten oplevert en dat je meer uit je advertentie kan halen. Dit zijn kleine aanpassingen die je kan toepassen in je advertenties.
Sfeer versus productfoto’s
Hoe kun je ervoor zorgen dat je meer verkeer naar de website krijgt? Je kunt de advertenties testen door verschillende beelden te gebruiken terwijl de rest van de advertenties hetzelfde blijft, zoals tekst, knoppen en koppen. De verwachting kan zijn dat sfeerbeelden beter werken dan productfoto’s of vice versa. Door dit in de vorm van een A/B test op te zetten vorm kun je erachter komen welke versie de meest optimale resultaten behaalt! Zie hieronder:
Gekeken naar CTR zitten beide al ver boven het gemiddelde van Facebook, namelijk ± 1,5%. Zo zie je dat het mogelijk is om boven het CTR gemiddelde van Facebook te komen én met het beste beeld optimale resultaten te behalen!
Het testen van teksten
Er zijn meerdere mogelijkheden hoe je een tekst kan testen. Denk bijvoorbeeld aan een tekst met emoticons versus zonder emoticons. Of zoals bij dit voorbeeld, het verschil van USP’s en testen welke advertentie het meest optimale resultaat levert. Deze test stond in de conversiecampagne en het doel was om aankopen te realiseren, maar met welke advertentie genereren we meer aankopen? Hieronder zie je wat er is getest en onthoud, bij iedereen is het anders, maar het is een mooi voorbeeld om te laten zien wat een kleine aanpassing kan doen.
De eerste zin is hetzelfde, maar de tweede zin is net anders. Wat zijn we te weten gekomen met deze test? Versie B heeft het beste gepresteerd en het volgende behaald:
- 91,2% meer toevoegingen aan winkelmandje dan versie A
- 5,7% hogere CTR dan versie A
- 78,8% meer aankopen dan versie A
Hele mooie resultaten gezien het doel van de campagne, namelijk meer aankopen realiseren. Hierdoor weet je dat tekst variant B beter werkt en dat je deze dan ook verder kan toepassen in je andere advertenties. En weet dat het nooit stopt na een A/B test. Het blijven testen is ontzettend belangrijk om telkens uit de kleine veranderingen, grotere resultaten te behalen.
Ga aan de slag met het testen van je advertentiemateriaal
Tijdens het lezen van deze blog ben je wat meer te weten gekomen over het testen van je social media advertenties en dat het ontzettend belangrijk is. Start er dus snel mee en zorg ervoor dat je de meest optimale resultaten behaalt. Hier een drietal tips waar jij mee aan de slag kan:
- Er zijn geen regels waar jij je aan moet houden.
Zorg ervoor dat je weet wat je wilt testen en dat het verschil duidelijk is.
- Tijd is kostbaar.
Om een goede test te draaien, moet je het tijd geven. Houd een test minimaal twee weken actief om een beduidend verschil te kunnen zien. Zo kun je dan ook goed concluderen wat wel en niet werkt.
- Test niet alles in één keer.
Teveel testen tegelijkertijd zorgt er niet voor dat je de optimale resultaten gaat halen. Zorg ervoor dat je eerst een A/B test afrond, voordat je weer gaat beginnen aan een nieuwe A/B test. Op deze manier kun jij alle data het beste analyseren.
Wil je graag aan de slag met het A/B testen van je social media advertenties, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Neem vrijblijvend contact met ons op.