Heb je de TikTok advertenties al voorbij zien komen? Er komen steeds meer verschillende advertenties op het kanaal en daar wil jij toch ook gebruik van maken? Eerder hadden we al een blog geschreven over de adverteer mogelijkheden die er aan komen. Laten die mogelijkheden nu ook uitvoerbaar zijn en dat we advertenties kunnen plaatsen op dit creatieve en dynamische kanaal! Ā Dus hoe ziet het eruit? Wat kunnen we doen? En wanneer ga jij aan de slag met adverteren op TikTok?
Donāt make ads, Make TikToks
Nu we aan de slag kunnen met adverteren is het wel belangrijk om te weten wat de mogelijkheden zijn. TikTok is het nieuwe social media kanaal of eigenlijk meer een entertainment platform waar jij je doelgroep kan entertainen met leuke, spontane en grappige videoās en intussen kom jij in de mind van je potentiĆ«le klant! Via TikTok kun jij je verhaal vertellen en een andere kant van je bedrijf laten zien.
Wat is het belangrijkste wanneer je begint met TikTok? Dat je TikToks maakt! Haal je creatieve skills uit de kast en zorg ervoor dat jij de eerste drie tot vijf seconden meteen opvalt bij je doelgroep. Hoe ziet het er dan uit wanneer mensen mogelijk je advertenties zien en waar worden ze geplaatst?
Zoals je ziet in de afbeelding hierboven, is het mogelijk om voor een āTop Viewā, āBrand Takeoverā of āIn-Feed adsā te kiezen. Met een Top View of Brand Takeover advertentie trek je meteen de aandacht van de doelgroep. De gebruiker opent namelijk de app en ziet dan meteen jouw advertentie. Daarnaast kun je ook kiezen voor āIn-Feed adsā die voorbij komen op de feed oftewel āFor You Pageā, zoals TikTok het noemt. Het verschil tussen advertentie vormen? De āIn-Feed adsā verschijnen na een aantal TikTok videoās. Deze zie je dus wat later in de feed dan een Topview of Brand Takeover video die meteen op het scherm komt wanneer de app wordt geopend. Maar betekent niet dat het minder effectief is!
Doelgroep targeting binnen TikTok
De structuur van het opzetten van campagnes, creƫren van doelgroepen en tot aan het maken van advertenties blijft in grote lijnen hetzelfde als de andere social media platformen, denk aan Facebook en Instagram. Toen de eerste geruchten rond gingen dat het adverteren binnen TikTok snel mogelijk zou worden, werd er gezegd dat er de mogelijkheid tot het maken van een specifieke doelgroep er nog niet in zat. Maar niets is minder waar.
TikTok moet snel leren en aanpassen om zo een geduchte concurrent te blijven van alle andere social kanalen. Zij willen immers ook niet achterblijven. Binnen TikTok heb je de mogelijkheid om interesse doelgroepen aanmaken op basis van de gedrag, demografische gegevens en interesses. Daarnaast kunnen we ook aangepaste en lookalike doelgroepen maken. Belangrijk om dan wel de TikTok pixel te installeren, zodat we deze doelgroepen kunnen maken en specifiek kunnen targeten. Ook heb je de mogelijkheid om bepaalde doelgroepen uit te sluiten, net zoals bij Facebook. Zo zie je dat er toch veel meer kan binnen dit sociale kanaal dan er werd verwacht!
TikTok advertenties
Zoals we al zeiden, het is belangrijk dat de advertenties eruit zien als TikToks en zo in de feed passen, maar hoe ga je daar mee aan de slag? Binnen TikTok kun je gebruik maken van bepaalde tools om zo je TikToks tot stand te brengen. TikTok helpt je met het maken van videoās en denkt met jou mee hoe het eruit moet zien, maar jij moet daar wel sturing in geven en je creativiteit aan toevoegen. Vergeet naast het maken en editen van je advertentie niet om een muziekje eronder te zetten. Dat maakt je ad/TikTok helemaal af. Het is namelijk belangrijk dat mensen je niet alleen herkennen qua beeld, maar ook qua geluid. Gebruikers kunnen dan hun eigen TikTokversie maken op jouw nummer en het verder verspreiden binnen het kanaal. Zo kun je ervoor zorgen dat je niet alleen herkent wordt, maar ook dat je TikTok verder wordt verspreidt door gebruikers.
Voorbeelden van succesvolle TikTok campagnes
Wanneer is een campagne succesvol? Dat ligt aan je doel en wat je eruit wilt halen. Wil je veel mensen binnen je doelgroep bereiken? Het automerk Smart wilde zoveel mogelijk gebruikers bereiken en dat zij meededen met hun hashtag challenge. Daarvoor gebruikte zij een Top View advertentie die gebruikers meteen zagen wanneer ze de app opende. De rode āMitmachenā button is de Call-to-Action button waar zij dan op kunnen klikken en zo een nieuwe TikTok kunnen maken met deze challenge. Wat hebben ze bereikt?
- Meer dan 873 miljoen video views
- Meer dan 199.000 gebruikers hebben nieuwe TikToks gecreƫerd met de Hashtag Challenge en hun muziek
- Meer dan 40 miljoen weergaves op de discovery pagina van TikTok Ć āFor You Pageā/āVoor Jou Paginaā
Naast het automerk Smart kunnen we ook even kijken naar de campagne van KFC. Zij hadden ook een Hashtag Challenge opgezet en daagde gebruikers uit om mee te doen met de challenge. Zij hadden een hashtag gemaakt en er een dans opgemaakt die makkelijk te volgen was, waardoor mensen het ook zo kunnen nadoen. Deze challenge heeft meer dan 350 miljoen views opgeleverd en 270.000 gebruikers hebben meegedaan aan de hashtag challenge.
Beide accounts hebben ook een TikTok profiel waar zij TikToks plaatsen. Als je alleen wilt adverteren, is dat geen probleem. Je hebt immers geen profiel nodig om advertenties te maken en je kunt ervoor zorgen dat de buttons binnen de video de gebruiker naar de website leidt. Maar het valt wel aan te raden om organisch aan de slag te gaan, want dan ben je vindbaar op TikTok, kunnen gebruikers je TikTok profiel volgen en zo je creatieve TikToks blijven bekijken. Zo blijft je doelgroep in contact met je bedrijf en kom je steeds meer in āthe mindā van je potentiĆ«le klant. Ā
Aan de slag met TikTok
TikTok is gecreĆ«erd om gebruikers op een leuke, grappige en authentieke te entertainen. Vergeet dit niet wanneer je bezig bent met het maken van advertenties of organische TikTok videoās. Weet wie je doelgroep is en neem ze serieus! Ga mee in het maken van enthousiaste en spontane videoās en vergeet even hoe je normaal advertenties maakt. Het gaat om de content van je TikToks.
Wil je aan de slag met TikTok adverteren? Nieuwsgierig of het een interessant platform voor jou is? Neem gerust contact met ons op en vraag er naar.