Als je aan branding wil werken speelt social media een belangrijke rol. Kanalen zoals TikTok, Instagram, Facebook, LinkedIn en Pinterest bereiken samen meer dan 13,7 miljoen Nederlanders. Hier wil je dus op de juiste manier gezien worden met je merk. Merkconsistentie over verschillende kanalen is belangrijk voor je merkzichtbaarheid en dus naamsbekendheid. Maar hoe doe je dit? In deze blog leggen we je graag uit hoe je door de inzet van social media aan je branding werkt.
Wat is branding
Bij het woord branding denkt men al snel aan het logo. Dit is natuurlijk een belangrijk punt binnen branding, maar dit dekt niet de lading. Een merk is hoe men jouw product, dienst of bedrijf ziet. Door middel van branding kun je laten zien wie je als organisatie bent, daarover vertellen en het mensen laten ervaren. Als merk geef je aan wie je bent, wat je belangrijk vindt en hoe je hierin staat. Als dit iemand aanspreekt, voelt diegene zich verbonden en willen ze graag producten of diensten afnemen of zelfs bij je bedrijf werken.
Het belang van naamsbekendheid
Werken aan een goede branding betekent het vergroten van je naamsbekendheid. De sleutel tot succes voor het vergroten van naamsbekendheid ligt bij je marketingplan. In je marketingplan ga je concurrentie onder de loep nemen, uitzoeken wie je klanten precies zijn, maar ook naar je eigen bedrijf kijken. Met behulp van deze informatie bepaal je jouw strategie voor het vergroten van je naamsbekendheid. Om naamsbekendheid te genereren moet je mensen bereiken. Frequent content delen op social media is hierbij zeker aan te raden. Wil je echter goed zichtbaar zijn onder relevante, nieuwe doelgroepen? Dan is de inzet van social media advertenties verstandig. Zo blijf je constant zichtbaar bij (potentiĆ«le) klanten.Ā
Het belang van eenduidige visuals
Je wil natuurlijk dat jouw merk opvalt binnen jouw doelgroep. Maar hoe zorg je dat je opvalt? Zorg er allereerst voor dat de basis staat. Heb je een merkboek of hanteer je bepaalde richtlijnen? Zorg dat je hier consistent in bent. Het consistent gebruikmaken van je logo in alle uitingen is belangrijk voor de zichtbaarheid van je merk. Daarnaast zorg je dat de kleuren van je logo ook terugkomen in de rest van je advertenties en social media paginaās. Op deze manier gaan mensen je bedrijf herkennen en zullen ze eerder aan je denken.
Tone of voice
Qua teksten is het ook van belang dat je hier dezelfde schrijfstijl hanteert als die je op jouw website hanteert. Gebruik je u of jij? Houd hierbij ook rekening met de leeftijd van je doelgroep. Een jonge doelgroep wil niet aangesproken worden met āāuāā, terwijl een oudere doelgroep juist graag met āāuāā aangesproken wordt. Maak voor je bedrijf een handboek met welke schrijfstijl je hanteert. Zeker wanneer verschillende personen aan je social media accounts werken is het goed om hier afspraken over te maken. Betrek hierbij zelfs het klantenservice team, zodat ook zij dezelfde schrijfwijze hanteren.
Meten is weten
Social media statistieken geven inzicht in je branding strategie. Levert het gebruik van je logo in afbeeldingen en videoās meer naamsbekendheid op? Zorgt een advertentie met een passende tone of voice voor meer bereik? Dan weet je dat branding juist is ingezet. Bij de inzet van social media advertenties kun je naamsbekendheid meten aan de hand van het opgeleverde bereik en de geschatte advertentieherinnering. De geschatte advertentieherinnering geeft een schatting van het aantal personen dat je advertentie na twee dagen nog herinnert. Dit wordt gebaseerd op de volgende punten:
- Het aantal potentiƫle klanten dat je hebt bereikt met je advertentie;
- Hoe lang potentiƫle klanten naar je advertentie hebben gekeken;
- Het resultaat van de advertentieherinnering met een merkbekendheidsonderzoek. Dit onderzoek wordt gedaan aan de hand van een poll. Deze polls worden iedere dag binnen willekeurige campagnes vertoond. In deze polls wordt gevraagd of iemand zich de advertentie herinnert, zoals je in de afbeelding hieronder ziet.
Key takeaways
- Zorg dat je logo in alle uitingen voorkomt.
- Hanteer dezelfde schrijfstijl in social media berichten en advertenties als de schrijfstijl die je op je website hanteert.
- Meten is weten! Check iedere 2 tot 3 maanden de resultaten van je bijdragen en stuur waar nodig bij.