De laatste tijd is er veel veranderd met het adverteren in Facebook en Instagram. Termen als iOS 14 update zijn niet meer onbekend en de gevolgen daarvan zijn ook al inzichtelijk. Mede met deze update wordt ook de Conversion API steeds meer genoemd. Maar wat doet de Conversion API eigenlijk? Vult hij de data aan van mensen die niet meer getraceerd willen worden in apps? Wij leggen het je uit!
Terug naar het begin
Om je social media campagnes goed in te richten is het van belang om gebruik te maken van een zo gehete pixel of tag. In het geval van Facebook en Instagram gaat het hier om de Facebook Pixel. De pixel is een klein stukje code dat je op je website plaatst. Dit kan via verschillende manieren, afhankelijk van je CMS. Heb je de pixel geplaatst? Dan ontvangt Facebook data van de websitebezoekers die je cookies accepteren. De data die ze ontvangen koppelen ze vervolgens aan het Facebook profiel van de websitebezoeker. Dit zorgt ervoor dat jij relevante doelgroepen kunt maken aan wie je je advertenties toont, in iedere stap van de funnel.
Wat is er veranderd?
In eerste instantie mocht je, met de zo gehete pixel of tag, geen mensen meer āvolgenā die de cookies weigerden. Nu zijn er veranderingen sinds de iOS 14 update. Zo krijgen de Applegebruikers de vraag, bij het openen van een app, of ze āgevolgdā willen worden als ze worden doorverwezen naar een andere website. Dit kan natuurlijk grote gevolgen hebben voor je campagnes! Ā
Wil je weten welke impact dit heeft? Hier hebben wij eerder een blog over geschreven. Je leest het hier.
Pixel vs. Conversion API
Maar danā¦ De Conversion API. Dit is een extra aanvulling op de pixel. Het wordt net als de pixel op je website geplaatst, maar dan binnen de server. Mocht je pixel een keer niet goed functioneren, dan kan de Conversion API de data nog wel versturen naar Facebook en zo raak je geen data kwijt.
Ā Daarnaast vult het ook de data van de pixel aan. Met de pixel kunnen we informatie versturen zoals:
- Product ID
- Productprijs
- Product category
- Aantal
- Munteenheid
Dit wordt allemaal verstuurd op basis van iemand zijn of haar IP-adres als ze de cookies accepteren. Met de Conversion API kun je zelf aangeven welke gebeurtenis informatie je nodig hebt. De Conversion API is niet afhankelijk van cookies maar verstuurt direct de informatie vanuit je server. Hierdoor mag, legaal, meer informatie worden doorgestuurd.
Daarnaast kan de conversion API ook klantinformatie versturen wanneer iemand je website bezoekt. Deze informatie heeft betrekking op persoonlijke informatie.
Deze klantinformatie wordt verrijkt op basis van een Facebook of Instagram profiel. Als iemand de cookies weigert, mag het via de Conversion API niet gedeeld worden, maar ook niet via de pixel. De data van deze personen kun je helemaal niet achterhalen.
Wordt de data aangevuld van mensen die met de iOS 14 update hebben aangegeven niet meer getraceerd te willen worden?
Dit hangt er vanaf of iemand de cookies accepteert of weigert. Iemand die je website bezoekt moet namelijk een opt-out optie krijgen. Je kan dus geenĀ data aanvullen van mensen die aangeven niet gevolgd te willen worden vanuit iOS en kiezen voor opt-out. Je kan wel data aanvullen en verzamelen van mensen die aangeven niet gevolgd te willen worden met iOS maar kiezen voor opt-in. Deze informatie wordt dan niet vanuit de pixel, maar vanuit de Conversion API verzonden.
Andere voordelen van de Conversion API
Door de Conversion API te plaatsen op je server weet je altijd zeker dat je de juiste informatie ontvangt en er geen conversies verloren gaan. Daarnaast vult het de data van de pixel aan. Missen er bepaalde parameters? Dan kan dat dus vanuit de Conversion API worden opgehaald. De kans dat er fouten zitten in je rapportages binnen Facebook worden op deze manier dus minimaal.
Hoe meer data Facebook ontvangt van je websitegebruikers, hoe beter het gematched kan worden aan profielen van de websitebezoekers. Dit komt ook ten goede van je vergelijkbare doelgroepen. Met de juiste (klant)data kan Facebook beter producten koppelen aan een persoon. Hierdoor wordt uiteindelijk de advertentie nog relevanter en de kans groter is dat ze converteren. Probeer dus zoveel mogelijk data te versturen via de Conversion API zodat je data altijd compleet is.
Verder heeft het al voordeel dat je zelf meer de invloed hebt op de gegevens die worden gedeeld vanuit je server naar het advertentieplatform. Je mag de data langer gebruiken voor retargeting en dat zorgt natuurlijk voor veel sterkere campagnes. Zonder Conversion API mag je nog retargeten tot 7 dagen, met Conversion API mag dit tot 30 dagen in het verleden.
Ook hebben Adblockers geen invloed op de Conversion API. Omdat het op je server wordt geplaatst wordt het Ć©Ć©n op Ć©Ć©n doorgegeven aan Facebook. Een Adblocker zal nooit de informatie van je server tegen kunnen houden.
Aan de slag!
Mocht je de Conversion API willen implementeren dan kan dat op verschillende manieren. Je kunt dit met je developer bespreken en deze het handmatig laten plaatsen. De developer zal dan aan de slag moeten gaan met de verschillende codes die in de server van de website worden gebouwd.
Een andere manier van implementatie is door gebruik te maken van een Facebook partner koppeling. Hier komen regelmatig nieuwe partners bij.
Heb je vragen over de Conversion API of heb je hulp nodig bij het implementeren? Neem dan gerust contact met ons op!