Pinterest is hét platform wat mensen gebruiken om hun toekomst te plannen. Dat betekent dat Pinterest erg goed is geworden in het spotten van trends en weet wat er gaat komen. In de afgelopen jaren is dan ook 80%(!) van hun voorspellingen voor het aanstaande jaar uitgekomen. Ook voor 2023 hebben ze weer een rijtje aan not-yet-trends opgesteld. Met maar liefst 27 grootse trends welke een vlucht zullen nemen in het komende jaar, zit er zeker iets bij waar jij op in kunt spelen. Wij nemen je graag mee in deze trends en welke van belang zijn voor jóuw bedrijf.
Not-yet-trends per branche
Fashion
Na 2 jaar van sweatpants en loungewear, zal fashion in 2023 worden gevuld met onverhulde silhouetten; romantische outfits; bewegende mode; en cyber aesthetics.
Het is tijd om te laten zien wie je bent en hierbij zijn trends niet gebonden aan geslacht. Zo laat de trend Airy Styles zien dat etherische sensualiteit voor iedereen is, met stijgingen in zoekopdrachten als glitters en kant. Ook de trend Fringe with benefits is gericht op beweging en vrijheid.
Waar afgelopen jaar draaide om dopamine dressing met felle kleuren, zien we voor 2023 een afspiegeling van de actuele tijd: donker, humeurig en dystopisch. De trend Sci-fi fits reflecteert dit met een stijging van 3370% in zoekterm “gamer girl look” en 225% in “avant garde outfit”.
Beauty
Na al die tijd verstopt te hebben gezeten achter mondkapjes, hebben mensen nieuwe manieren gevonden om zichzelf te uiten naast het gebruik van make-up. Zie hier de trend Gemini hair, een kleine rebelse uiting na zo lang niet ‘gezien’ te zijn. Waarom kiezen voor één haarkleur, als je ook kunt gaan voor 2! In 2023 zullen we veel two-toned coupes gaan zien, waar gekozen wordt voor een mix van natuurlijke tinten en felle kleuren als blauw, paars, en roze.
Haar blijft dé beauty trend van 2023, dat zien we ook terugkomen in de trend Crown care. Al dat kleuren van je haar heeft een impact op de huid onder al dat haar. Vooral Boomers en Generatie X zullen dit jaar goed voor hun hoofdhuid gaan zorgen, met een opmars van zoektermen als ‘hoofdhuid verzorging voor een droge huid’; ‘natuurlijk haarmasker’; en ‘hoofdmassage’.
Waar je haarkleur mag poppen komend jaar, zien we met de trend Micro makeover dat andere beauty elementen teruggaan naar basic. Geen lange nagels, maar een korte manicure. In 2023 krijgt kleine beauty de spotlight. Zo wordt er zo’n 3,5 keer zo vaak gezocht naar ‘micro french nails’, en zien we een stijging van 550% in zoekopdrachten naar ‘chopped bob haircut’.
Wellbeing
Naast verzorging aan de buitenkant, zien we ook trends voor mentale welgesteldheid. Je gevoelens binnenhouden is allang niet meer van deze tijd, en met de trend Now processing gaan we in 2023 op zoek naar nieuwe manieren om onze gevoelens te uiten. Waar niet iedereen blij wordt van good-old-fashioned therapie, zien we een verschuiving naar creatievere uitlaatkleppen. Met maar liefst 38x(!) zoveel zoekopdrachten naar ‘art journal therapy’, is dit een absolute nieuwe favoriet.
Ook gaan mensen op zoek naar manieren om even los te komen van hun bureau en schermen. De trend Primal movement gaat dan ook over basic oefeningen welke je postuur helpen. Weg met de ‘tech neck’. Met 3,1x zoveel zoekopdrachten naar ‘neck hump exercises’ en 2,5x zoveel naar ‘mobility stretches’, zullen kleine momenten van dagelijkse bewegingen het fitness-beeld van 2023 worden.
Home
Pinterest is één groot inspiratieplatform, en een onderwerp waarvoor zo’n 80% van de doelgroep Pinterest gebruikt, is ‘home’. Het is dus erg belangrijk om te weten wat de trends voor 2023 gaan zijn. Het komende jaar begint je ‘thuis’ al aan de voordeur met de trend Home front. Aangezien dit hét punt is voor de eerste indruk, staat komend jaar de spotlight op de binnenkomst van jouw huis. Met 3 keer zoveel zoekopdrachten op ‘foyer entryway decor ideas’ en bijna 2 keer zoveel op ‘front door transformation’, gaat de voordeur in 2023 een grote rol spelen.
Daarnaast zullen mensen in 2023 nieuwe manieren vinden om de oude items in hun huis te eren. Weg met massa items, en tijd om een unieke ruimte te creëren. Vintage items gaan gecombineerd worden met moderne stijlen in de trend Hipstoric home. Zo zien we dat er 6,3 keer zoveel gezocht wordt naar ‘mixing modern and antique furniture’ en er een stijging van 850% is in zoekopdrachten naar de term ‘eclectic interior design vintage’.
Deze verschuiving naar een unieke stijl zien we ook terugkomen in de trend Mush-rooms. Geen ruimte voor saai decor, maar maximale zelfexpressie. Met inspiratie te vinden op termen als ‘weirdcore bedroom’ en ‘funky house decor’, maak je van jouw persoonlijke ruimte een waar creatief pareltje.
Jóuw trends voor 2023
Met deze uitgelichte trends kun je al een goede start maken, maar ben je nu benieuwd naar alle trends? Lees dan het volledige Pinterest Predicts rapport hier (https://business.pinterest.com/en-us/pinterest-predicts).
Wil je daarnaast bekijken wat voor jóuw bedrijf specifiek de doelgroep en trends zijn? Bekijk dan jouw ‘audience insights’(https://analytics.pinterest.com/audience-insights) op Pinterest. Hierbij kun je zien wat de demografische statistieken zijn van jouw volledige doelgroep, je betrokken doelgroep en de gehele Pinterest doelgroep. Ook kun je per zoekwoord inspiratie opdoen voor aansluitende content.
Door als bedrijf in te spelen op de trends die volgen, ben je jouw concurrentie voor. Je kunt hierop aanvullend adverteren op de relevante zoekwoorden met pakkende content. Heb je hulp nodig met het opzetten van een advertentie of wil je weten hoe je dit het beste kan aanpakken? Neem vrijblijvend contact met ons op!