We ontvangen er best vaak vragen over: wat zijn de juiste afmetingen waarin ik mijn video of afbeelding aan moet leveren voor social media advertenties? Zeker niet gek, met steeds meer beschikbare plaatsingen en kanalen moeten we het eerlijk gezegd zelf ook regelmatig opzoeken. Hieronder vind je tips en de formaten per kanaal zodat jij direct aan de slag kan met het creƫren van de content.
Wil je alle social media advertentie formaten in een handig overzicht? Download hieronder de infographic!
Voordat je aan de slag gaatā¦
Is het belangrijk om het doel van de advertenties te bepalen en de keuze voor de kanalen, plaatsingen en creatives hierop af te stemmen.
Wil je merkbekendheid creƫren? Zorg dan dat je jouw merk op de beste manier presenteert op de kanalen waar de doelgroep zich oriƫnteert en inspiratie opdoet. Een video of carrousel advertentie kan je goed inzetten voor storytelling. Zorg er in deze fase voor dat jouw bedrijfslogo altijd zichtbaar is om ook aan naamsbekendheid te werken.
Wil je met een advertentie juist focussen op conversies onder een doelgroep die al bekend is met jouw merk of bedrijf? Ā Zorg dan voor een herkenbare advertentie waardoor iemand gestimuleerd wordt om een actie uit te voeren op je website. Maak de advertentie persoonlijk door bijvoorbeeld gebruik te maken van dynamische plaatsingen.
Ā
Facebook & Instagram
Feed
Afbeeldingen
- Vierkant 1080 x 1080 pixels. Eventueel horizontaal ook mogelijk 1920 x 1080 pixels, dit wordt echter niet aangeraden.
Videoās:
- Vierkant 1080 x 1080 pixels of verticaal 1080 x 1350 pixels.
- Carrousel, maximaal 10 carrouselkaarten
- Afbeeldingen & videoās: vierkant 1080 x 1080 pixels.
Stories, IGTV & Instagram Reels
- Afbeeldingen & videoās: verticaal 1080 x 1920 pixels om het volledige scherm te benutten.
Instagram-winkel
- Afbeeldingen: vierkant 1080 x 1080 pixels.
Facebook & Instagram adverteren content tips
- Zorg dat je content afgestemd is op de doelgroep en de fase van de customer journey.
- Met een carrousel advertentie kan je verschillende producten of diensten van je bedrijf laten zien in 1 overzichtelijke advertentie. Je kan deze echter ook inzetten voor storytelling zoals het visualiseren van een proces.
- Check hoe jouw content eruitziet op verschillende plaatsingen. Zo is bij een plaatsing in feed nog ruimte voor advertentietekst maar is bij een stories plaatsing enkel je afbeelding of video zichtbaar. Hier is bij een beeldvullend formaat een korte tekst in je creatives erg belangrijk.
- Maak eventueel gebruik van de creatieve tools binnen Facebook. Zo is het mogelijk om van verschillende afbeeldingen een video te maken of kan je een kader ontwerpen voor je dynamische advertenties.
- Zorg ervoor dat videoās niet langer dan 30 seconden zijn, wij raden zelfs een maximale lengte van 15 seconden Het is belangrijk om in de eerste 3 seconden de aandacht van de kijker te trekken. Plaats altijd je logo in de video en leg hier in de eerste seconden extra nadruk op.
- Houd er rekening mee dat videoās ook vaak zonder geluid worden afgespeeld, zorg ervoor dat audio niet essentieel is voor je video.
Pinterest raadt een andere beeldverhouding aan voor het formaat van advertenties dan Facebook en Instagram. Alle pins zijn vierkant of verticaal, gebruik dus geen horizontale afbeeldingen. Hieronder vind je de formaten:
Feed
- Afbeeldingen & videoās: verticaal 1000 x 1500 pixels.
Carrousel, maximaal 5 carrouselkaarten
- Afbeeldingen: verticaal 1000 x 1500 pixels of vierkant 1000 x 1000 pixels.
Momenteel zijn videoās nog niet mogelijk in een carrouselplaatsing.
Pinterest adverteren content tips
- Pinterest is een kanaal voor inspiratie, laat verschillende mogelijkheden van je product zien en maak tenminste 1 keer per week nieuwe originele pins.
- Organiseer pins in borden met een duidelijke naam om te helpen bij zoekopdrachten.
- Zet je logo op elke pin, maar houd het wel subtiel. Vermijd de hoek rechtsonder want daar komen productpictogrammen van Pinterest te staan.
- Pinterest raadt bij een videoadvertentie een lengte van 6 tot 15 seconden
TikTok
Op TikTok wordt content altijd op volledig scherm bekeken. Dat maakt het voor het aanbevolen formaat binnen dit platform wel heel overzichtelijk.
- Videoās: verticaal 1080 x 1920 pixels.
TikTok adverteren content tips
- Videoās moeten minimaal 5 seconden duren. TikTok raadt een lengte van 9-15 seconden aan. Trek in de eerste seconden de aandacht van de kijker.
- Lift mee op challenges, viral geluiden en hashtags.
- Zorg voor laagdrempelige videoās die vooral zorgen voor entertainment en niet teveel lijken op reclame.
- Op TikTok is het belangrijk om muziek of geluid toe te voegen aan je video.
Snapchat
Net als op TikTok wordt content op Snapchat altijd op volledig scherm bekeken. Echter kunnen er op Snapchat ook afbeeldingen geadverteerd worden, deze worden geconverteerd naar een video van 5 seconden. Ā
- Videoās en afbeeldingen: verticaal 1080 x 1920 pixels.
Snapchat adverteren content tips
- Het is niet mogelijk om een advertentietekst te plaatsen, tekst moet dus onderdeel zijn van je video.
- Snap ads duren minimaal 3 seconden , we adviseren ook voor dit kanaal een maximale lengte van 15 seconden. Zorg dat muziek of geluid ondersteunend
- Plaats het logo op je creatives, houd aan de boven en onderzijde ruimte vrij voor de standaard knoppen en tekst van Snapchat.
- Naast een enkele afbeelding of video advertentie is het ook mogelijk om een collectie van 3 tot 20 advertenties als Story ads in te zetten.
- Bekijk ook eens de mogelijkheden van een Snapchat lens of (geo)filter voor jouw merk.
LinkedIn is het kanaal om de zakelijke markt te bereiken, bijvoorbeeld met blogs, whitepapers, events of voor het verzamelen van leads. Een vierkante of horizontale beeldverhouding wordt aanbevolen voor de advertenties.
Feed
Afbeeldingen & Video’s
- Vierkant 1080 x 1080 pixels of horizontaal 1200 x 627 pixels. Indien je een liggende video beschikbaar hebt in het formaat 1920 x 1080 pixels is dat ook mogelijk.
Carrousel, maximaal 10 carrouselkaarten
Afbeeldingen
- Vierkant 1080 x 1080 pixels.
LinkedIn adverteren content tips
- Zorg dat de content bijdraagt aan de gewenste actie van de doelgroep, overtuig waarom ze bijvoorbeeld jouw webinar moeten kijken.
- Wij raden aan om een logo altijd op je creatives te plaatsen zodat je op dit zakelijke kanaal aan je merkbekendheid
- Stem jouw content af op de doelgroep en eventueel op de functietitels waar je op target.
- Zorg er ook bij LinkedIn voor dat videoās niet langer dan 30 seconden Het is belangrijk om in de eerste 3 seconden de aandacht van de kijker te trekken. De video moet ook duidelijk zijn zonder geluid.
- Test welke plaatsing voor jouw doelgroep het meest aansprekend is. Let op, dit kan binnen LinkedIn helaas niet in dezelfde campagne.
Op Twitter is de copy/tweet erg belangrijk en werken de creatives ondersteunend. De aanbevolen beeldverhouding voor de advertenties is vierkant of horizontaal.
Feed
Afbeeldingen
- Vierkant 1200 x 1200 pixels of horizontaal 1200 x 628 pixels zonder link. Bij het plaatsen van een link of button onder de advertentie zijn de volgende formaten aanbevolen vierkant 800 x 800 pixels of horizontaal 800 x 418 pixels
Video’s
- Vierkant 1200 x 1200 pixels of horizontaal 1920 x 1080 pixels zonder link. Bij het plaatsen van een link of button onder de advertentie zijn de volgende formaten aanbevolen vierkant 800 x 800 pixels of horizontaal 800 x 450 pixels.
Carrousel, maximaal 6 carrouselkaarten
Afbeeldingen
- Vierkant 800 x 800 pixels of horizontaal 800 x 418 pixels.
Video’s
- Vierkant 800 x 800 pixels of horizontaal 800 x 450 pixels.
Twitter adverteren content tips
- Zorg voor opvallende en duidelijke content die de copy versterkt.
- Op Twitter worden veel nieuws gerelateerde berichten gedeeld, zorg dat je inspeelt op het nieuws of momenten zoals de feestdagen.
- Zorg voor korte videoās met een lengte van 6-15 seconden, in de eerste seconden laat je beweging zien om de aandacht van de kijker te trekken. De plaatsing van het logo is ook hier heel belangrijk.
Testen, testen, testen!
De allerbelangrijkste tip wanneer het gaat over content is dat het belangrijk is om te blijven testen. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden wat betreft kanalen, plaatsingen en advertentievormen en door te blijven testen ontdek jij wat het beste bij jouw doelgroep past en welke creatives zorgen voor de beste resultaten. Het regelmatig wisselen van content is voor alle kanalen dan ook heel belangrijk.
Wil je meer tips over content of heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw campagnes of Social Media strategie? Neem dan gerust contact met ons op!