Eerste Conversies: Krijg extra inzicht in de conversies vanuit je Meta Ads

Leestijd: 6 minuten

Is adverteren op social media onderdeel van de online marketingstrategie van jouw bedrijf? Dan ben je vast bekend met het beruchte attributiemodel van Meta, waarbij iedere conversie werd toegekend aan je Meta ads. Ja je leest het goed… Dit is verleden tijd! Meta heeft namelijk een belangrijke update geïntroduceerd met betrekking tot het attributiemodel, waardoor jij inzicht kan krijgen in alléén de eerste conversies na het bekijken van of klikken op je Meta advertentie.

Laten we beginnen… Blijf lezen om zelf meer inzichten te krijgen in deze nieuwe statistiek binnen Meta advertentiebeheer, die enorm waardevol is om meer context te bieden aan gerapporteerde conversies

Hoe krijg ik inzicht in Eerste Conversies?

Klik Meta advertentiebeheer op de knop “Kolommen” (het menu links naar “Specificatie en “Rapporten”):

Onderaan kun je dan “Toeschrijvingsinstellingen vergelijken” selecteren:

Als deze update beschikbaar is voor je (helaas is deze nog niet bij iedereen uitgerold), zou het menu “Toeschrijvingsinstellingen vergelijken” er zo uit moeten zien:

Met deze nieuwe functie kun je extra kolommen genereren voor elke attributiemodel: Click, View en Engaged-view. Je kunt zo zien hoe je gerapporteerde conversies zijn verdeeld over de beschikbare weergave- en klikattributievensters. Zodra je een van die attributiemodellen selecteert, krijg je de nieuwe opties voor conversietellingen:

Standaard staat dit ingesteld op “Alle conversies”, maar nu heb je dus ook de optie om “Eerste conversie” of “Beide” te selecteren! Begrijpelijk dat je nu denk: Leuk dat deze optie er is, maar…

Wat zijn Eerste Conversies dan precies?

Nou, de definitie van Meta is verwarrend als je hem letterlijk neemt:

“Eerste conversie omvat uitsluitend de eerste meetbare conversie die plaatsvindt nadat iemand je advertentie heeft bekeken of hierop heeft geklikt.”

Hier een voorbeeldje om dit op te helderen. Na het klikken op een advertentie van een webshop, voert een persoon de volgende conversies in volgorde uit gedurende een periode van zeven dagen na de klik (meetbaar binnen het attributiemodel van Meta):

  1. Inhoudsweergaven Aangepaste conversie (1 minuut op de pagina)
  2. Toevoeging aan winkelwagentje
  3. Inhoudsweergaven Aangepaste conversie (1 minuut op de pagina)
  4. Toevoeging aan winkelwagentje
  5. Gestarte betaling
  6. Aankoop
  7. Inhoudsweergaven Toevoeging aan winkelwagentje
  8. Gestarte betaling
  9. Aankoop

Je zou de definitie van Meta kunnen interpreteren als dat alleen de eerste conversie ” Inhoudsweergaven ” wordt geteld omdat het de eerste conversie was. Dat is gelukkig niet het geval 😉

In plaats daarvan wordt alleen de eerste individuele conversie binnen het attributievenster geteld. Voor ons voorbeeld zou Alle Conversies als volgt worden gerapporteerd…

  • Inhoudsweergaven: 3
  • Aangepaste conversie (1 minuut op de pagina): 2
  • Toevoeging aan winkelwagentje: 3
  • Gestarte betaling: 2
  • Aankoop: 2

Als je Eerste Conversie gebruikte, zou het als volgt worden gerapporteerd…

  • Inhoudsweergaven: 1
  • Aangepaste conversie (1 minuut op de pagina): 1
  • Toevoeging aan winkelwagentje: 1
  • Gestarte betaling: 1
  • Aankoop: 1

Hoe dit je resultaten beïnvloedt, hangt sterk af van wat voor bedrijf je hebt. De soorten conversies die waarschijnlijk het meest worden beïnvloed, zijn degenen die meerdere keren plaatsvinden. Verschillende onafhankelijke aankoopgebeurtenissen komen over het algemeen veel vaker voor bij een webshop dan bij een bedrijf dat trainingen of diensten aanbiedt.

Het grootste verschil zal je waarschijnlijk zien tussen conversies op basis van betrokkenheid. Voorbeelden hiervan zijn “Inhoudsweergaven”, “Toevoeging aan winkelwagentje” en “Gestarte betaling”. Ook voor aangepaste conversies, zoals een bepaalde tijd op de pagina of het behalen van een bepaalde scroll-diepte, zullen verschillen zichtbaar worden.

Hoe kan ik zelf Eerste Conversies toepassen?

Inzicht in Eerste Conversies is een tool om extra context toe te voegen aan de rapportages van je Meta advertenties. Zie het niet als een vervanging voor Alle Conversies, net zoals je 1-daagse klik niet als vervanging moet zien voor de standaard 7-daagse klik en 1-daagse weergaven attributie. Deze nieuwe update geeft je juist extra gegevens om beter te begrijpen wat je resultaten nou eigenlijk betekenen.

Hierboven een voorbeeld: Vanuit de campagnes zijn 695.111 Inhoudsweergaven geregistreerd binnen het attributievenster van 7-daagse klik, maar slechts 388.562 hiervan zijn Eerst Conversies. Wanneer je kijkt naar het attributievenster van 1-daagse weergave, zie je in totaal 116.685 Inhoudsweergaven, waarvan er slecht 44.996 Eerst Conversies zijn. Wat je hieruit kan concluderen is dat personen die klikken op je advertenties binnen 7 dagen gemiddeld 1,8 producten bekijken op je website, terwijl personen die je advertentie alleen hebben gezien binnen 1 dag gemiddeld 2,6 producten bekijken.

Als het om aankopen gaat, kan je de weergave Alle Conversies niet negeren. Als één persoon vijf aparte aankopen heeft gedaan binnen je attributievenster, heeft de initiële betrokkenheid bij je advertentie bijgedragen aan alle vijf de aankopen. Dit wil je niet negeren in de rapportage. Door de Eerste Conversie hieraan toe te voegen, krijg je nuttige context. In plaats van vijf klanten heb je er één, aar die ene klant heeft wel veel gekocht!

Neem jij controle over jouw resultaat?

Het inzichtelijk maken van Eerste Conversies is een extra hulpmiddel die jou kan helpen bij optimaliseren van je campagnes. Het geeft je extra meetbaarheid en flexibiliteit die je nodig hebt om succesvol te zijn in een concurrerende markt. Wil je een helder en actiegericht beeld? Dan banen we samen de weg naar succes! Neem vandaag nog contact met ons op.

Kennisbank

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?