Privacy beperkingen. We zien ze in steeds grotere mate hun intrede maken in de online marketing wereld. Apple kwam vorig jaar al met een grote stap in de richting van gegevensbescherming voor haar gebruikers. In april 2021 kregen zij (iOS 14.5 gebruikers) de mogelijkheid om ‘third party tracking’ te weigeren en in oktober werd hier onder andere de mogelijkheid tot IP adres blokkering aan toegevoegd. Daarnaast heeft Google aangekondigd om third party cookies uit de Chrome browser te verwijderen vanaf 2023. Deze veranderingen die de privacy van de consument moeten bevorderen zullen ervoor zorgen dat we onze online marketing strategie flink zullen moeten aanpassen. We willen onafhankelijk worden van derde partijen en relevante data verzamelen rechtstreeks bij onze klant. Maar hoe kun je deze data rechtstreeks verzamelen op een effectieve en kostenefficiënte manier? In deze blog lichten we een A/B test uit tussen twee verschillende manieren om first party data te verzamelen via Social Media.
First party data via Social Media
De plek waar jouw doelgroep actief is, is ook dé plek om rechtstreeks data te verzamelen van je potentiële klant. En dan hebben we het niet over de pixels en tags die indirect data verzamelen. Aan de hand van slimme advertenties en de zogenaamde ‘weggevers’ kun je data verzamelen vanuit je potentiële klant zelf, zonder dat daar een andere partij bij betrokken is. Het uitgangspunt is hier dat je je doelgroep in een bepaalde mate enthousiast maakt voor en nieuwsgierig maakt naar je product, waardoor zij getriggerd worden om zelf gegevens bij je achter te laten (first party data).
Stel je voor: je verkoopt tijdschriften via verschillende online marketing kanalen (Social Media, Google Ads en E-mailmarketing). Om het aantal verkopen via e-mailmarketing te blijven stimuleren is een constante stroom van nieuwe leads nodig. Zo bouw je aan een eigen database die privacy bestendig is! Je besluit een gratis proefversie te creëren van je tijdschrift om je potentiële klant nieuwsgierig te maken. ‘Wil je een gratis mini editie van Gardeners’ World vol met tuintips- en inspiratie voor het voorjaar?. Laat je e-mailadres achter en ontvang hem direct in je mailbox!’
Landingspagina versus leadformulier
In Meta advertentiebeheer zijn er verschillende manieren om first party data te verzamelen. In deze blog lichten we de twee meest voor de hand liggende campagnedoelstellingen uit. In beide campagnedoelstellingen ziet de advertentie er hetzelfde uit, alleen de manier van data verzamelen verschilt van elkaar.
Landingspagina
Via de campagnedoelstelling ‘conversies’ wordt je doelgroep naar een landingspagina geleid waar de conversie plaatsvindt. Het Meta platform wordt hier dus verlaten en er vindt een omleiding plaats naar de website zelf. Een voordeel hiervan is dat iemand direct ook een indruk krijgt van de website en de branding van je merk. Dit kan op langere termijn de ‘brand awareness’ van je potentiële klant verhogen. Het nadeel van het gebruik van een externe landingspagina is dat iemand langer de tijd moet nemen om over te gaan tot conversie, door bijvoorbeeld de laadtijd van de landingspagina.
Leadformulier
Meta biedt daarnaast een geoptimaliseerde manier om data te verzamelen via het platform zelf. In een leadformulier blijft je potentiële klant in Meta om daar gegevens achter te laten. Het voordeel is hier dat er weinig tot geen laadtijd is voordat je doelgroep over kan gaan tot conversie. Het nadeel is dat je doelgroep niks meekrijgt van je website en branding, aangezien Meta tot op heden weinig mogelijkheden biedt om het design van het leadformulier aan te passen
Het inzetten van een leadformulier brengt een extra stap met zich mee, omdat de leads die je verzamelt gekoppeld moeten worden aan een e-mailmarketing systeem. Leads kunnen handmatig gedownload worden via Meta, maar dit kan een negatieve ervaring opwekken als een lead niet direct opgevolgd wordt.
Resultaat
Uit een grote A/B test tussen de twee campagnedoelstellingen blijkt dat de kosten per lead ruim 60% lager zijn bij het inzetten van een leadformulier via Meta zelf dan bij het gebruik van een externe landingspagina. In een periode van anderhalve maand zijn er ruim 2500 leads binnengehaald via het Facebook leadformulier na opschaling van het budget in deze campagnedoelstelling. Via een externe tool voor automatisering werden deze leads direct gekoppeld aan een e-mailflow voor de juiste opvolging. Daarnaast is de database van het desbetreffende bedrijf in korte periode aangevuld met een nieuwe aanwas van leads, welke gebruikt kan worden als basis in alle online marketing campagnes. Zo kunnen ze in Meta gebruikt worden als doelgroep om direct te targeten, om vergelijkbare doelgroepen van te maken, of om uit te sluiten in bepaalde campagnes.
Kortom, via social media kunnen first party data op een effectieve en kostenefficiënte manier worden verzameld aan de hand van verschillende campagnedoelstellingen. Het is altijd aan te raden om zelf aan de slag te gaan met A/B testen, omdat de resultaten per bedrijf kunnen verschillen. Heb je hulp nodig bij het opzetten van de beste strategie om first party data te verzamelen in een tijdperk waarin privacy beperkingen een steeds grotere rol spelen? Neem dan contact met ons op! Onze marketeers gaan graag het gesprek met je aan of schrijven een uitgebreid advies.