Het maken van een TikTok lijkt vaak moeilijker dan dat het is. Maar dat hoeft het niet te zijn. TikTok is juist het kanaal waar je video’s op kunt plaatsen die zijn opgenomen met je telefoon. Video’s hoeven niet lang te zijn, je hoeft zelf niet in beeld en ook niet te praten als je dat echt niet wilt. Het meegaan op trends en populaire geluiden is namelijk ook een manier hoe je video viral kan gaan. Maar hoe bedenk je waar je video over gaat? En hoe zorg je dat mensen blijven kijken? Hiervoor hebben we een handig stappenplan.
5 ideeën om een TikTok te maken voor je bedrijf
1. Praat met tevreden klanten
Laat bijvoorbeeld zien dat iemand je product gebruikt, wat de voordelen daarvan zijn, of puur hoe ze het moeten gebruiken. Op die manier wordt het vertrouwen gewekt bij een doelgroep die je product of dienst nog niet kent.
Maar hoe kom je aan deze video’s? Vraag bijvoorbeeld aan tevreden klanten of ze een video op willen nemen en je bedrijf daarin te taggen. In ruil daarvoor kun je ze de volgende keer een korting aanbieden.
2. Een kijkje achter de schermen
Iedereen is benieuwd hoe het achter de schermen bij een bedrijf, dus ook van jouw bedrijf! Mensen zijn nieuwsgierig naar hoe producten worden gemaakt of welke weg een product aflegt voor het bij ze thuis wordt afgeleverd. Misschien voor jou een alledaags proces, maar voor een ander kan het vermakelijk en interessant zijn. Belangrijk bij een kijkje achter de schermen is het laten zien van de menselijke kant. Dit maakt het voor hen ook persoonlijker en zal ze triggeren om langer te blijven kijken.
Een aantal ideeën om een kijkje achter de schermen te geven:
- Laat het productieproces zien. Door dit te doen kun je laten zien met hoeveel zorg, moeite en aandacht de productie wordt aangepakt.
- Film het verpakkingsproces voor het naar de eindgebruiker gaat. Helemaal ideaal als je dan ook de unboxing video van de klant ontvangt om het compleet te maken!
3. Maak een lijst
Wie is er nu niet gek op lijstjes? Video’s waarin de top 5 van een merk of product worden opgenoemd kunnen ervoor zorgen dat je de sales van jouw producten in een korte tijd ziet stijgen. Met lijstjes onthouden mensen je producten ook beter. Wat voor lijstjes je kunt maken? Denk aan:
- 5 redenen waarom je dit product vandaag nog moet gebruiken
- 3 redenen waarom dit product onmisbaar is in je beauty routine
- 5 producten die je leven een stuk gemakkelijker maken
En zorg er altijd voor dat je een oneven aantal gebruikt voor het aantal punten dat je bespreekt, ook dit zorgt ervoor dat je video beter blijft hangen.
4. Laat je beste producten zien
Natuurlijk mag deze niet missen, je topproducten wil je aan iedereen laten zien. Dit kun je op verschillende manieren doen. Benadruk in je video de meest belangrijke verkoopargumenten waarom je product zo populair is. Doe dit door je video te starten met een opvallend weetje, op die manier houd je de kijker vast. Vertel vervolgens waarom het product zo populair is en sluit af door het product te laten zien terwijl het wordt gebruikt om de beste kwaliteiten te benadrukken.
5. Producten integreren in je routine
Door te laten zien hoe een product in het alledaagse leven gebruikt wordt, kan dit voor een TikTok gebruiker de trigger zijn het ook te kopen. Zeker wanneer zij inzien hoe gemakkelijk het gaat en dat het eigenlijk een waardevolle toevoeging is aan hun leven. Laat vooral ook zien welk probleem het oplost.
Het opnemen van de TikTok
Nu je een idee hebt van wat je allemaal een TikTok kunt maken is het tijd om de verhaallijn van je video verder uit te werken. Dit doen we aan de hand van 3 stappen
- Kies één product om te laten zien
- Waarom vinden je huidige klanten dit product zo geweldig?
- Wat is de specifieke reden om dit product te kopen?
Als je deze vragen hebt beantwoord kun je starten met het opnemen van je TikTok.
Introduceer je product
Introduceer het product waar de video om draait. Doe dit in een paar seconden met een close up.
Bespreek de punten die je geeft bij vraag 2
Op het moment dat je vertelt waarom je huidige klanten het product aanbevelen kun je uitzoomen van het product en het merk en de verpakking beter in beeld brengen. Daarnaast laat je zien hoe het product wordt gebruikt of gedragen.
Call to action
Tot slot is het belangrijk om duidelijk tot actie aan te zeten. Dus geef de TikTok gebruikers een reden om het product te kopen. Laat een persoon zien die het product gebruikt en gebruik een tekst overlay met een duidelijke call to action.
Het opnemen van een TikTok hoeft dus niet heel moeilijk en tijdrovend te zijn. Wil je een nieuwe doelgroep aanspreken, dan raden we in ieder geval aan om vandaag nog te starten met TikTok. Weet je niet waar je moet beginnen of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze marketeers gaan graag voor jou aan de slag.