85% van de mensen wereldwijd winkelt nu online. Nu we het hoogseizoen voor de feestdagen ingaan, hebben wij een aantal tips en nieuwe ontwikkelingen op een rijtje gezet hoe bedrijven Instagram en Facebook winkels kunnen gebruiken om potentiële klanten via het platform te bereiken.
Verkoop op Facebook en Instagram
Online verkopen wordt dit jaar belangrijker dan ooit. Een winkel op Facebook en Instagram geeft je extra zichtbaarheid en de mogelijkheid om in te spelen op de aankomende feestdagen.
Winkels op Instagram en Facebook kunnen zelf opgebouwd worden met relevante collecties die hierin worden uitgelicht. Het zorgt voor een scherm vullende ervaring in je profiel dat het gemakkelijk maakt voor personen om producten te ontdekken en te kopen met de focus op de aankomende feestdagen.
Slim inzetten van collecties tijdens de feestdagen
In onderstaande afbeeldingen is de winkel zichtbaar op Facebook en Instagram. De collecties die worden uitgelicht zoals eettafels en zitbanken kunnen naar eigen wens worden ingevuld. Dit maakt het interessant om voor de feestdagen een nieuwe collectie aan te maken. Denk aan Black Friday met producten die in de aanbieding zijn op dat moment.
Shopping tags Instagram
Het pad van ontdekking naar aankoop is niet lineair op Instagram. Het is daarom van groot belang om producten te taggen in je feed posts, stories en live video’s. De eerste fase is het ontdekken van producten wanneer een nieuwe post wordt geplaatst. Vervolgens kunnen personen doorklikken naar de product detail pagina waar meer informatie over het product gegeven wordt binnen de social mediakanalen. Met de nieuwe functie van Instagram shops kan er vervolgens gekozen worden om in de app een aankoop af te ronden of personen door te verwijzen naar de website om daar hun aankoop te doen.
Product mentions Instagram
Naast het taggen van de producten in de afbeelding is het ook mogelijk om producten te taggen in de beschrijving die aan de post wordt toegevoegd. Hiervoor open je het @ symbool en kies je vervolgens voor producten. Kies hier het betreffende product. Het product dat is getagd wordt weergegeven als een klikbare tag in de beschrijving bij je post.
Product stickers Instagram
Wanneer er een story wordt gemaakt in Instagram is het van belang om het betreffende product te taggen zodat personen direct vanuit de story door kunnen klikken naar het product. Ga hiervoor naar stickers en kies voor de product sticker. Vervolgens kunnen de producten toegevoegd worden.
Doelgroep shoppers
Wanneer je shopping advertenties hebt lopen is er de mogelijkheid om hier een aangepaste doelgroep voor aan te maken. Bij het maken van een aangepaste doelgroep kan er de keuze gemaakt worden uit shopping (zie in onderstaande afbeelding).
Vervolgens kun je de keuze maken tussen Facebook of Instagram en wordt er een doelgroep aangemaakt van personen die een product hebben bekeken in de winkelomgeving van Facebook of Instagram. Wanneer deze doelgroep groot genoeg is kan er een lookalike doelgroep worden aangemaakt om een nieuwe relevante doelgroep te bereiken.
Onze hulp of advies nodig bij de inzet van Facebook en Instagram shops? Wij helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op.