Ter ondersteuning van kleine lokale bedrijven heeft Facebook een nieuwe tool: Facebook-winkels. Hiermee maakt Facebook het gemakkelijker om te starten met het verkopen van producten op Facebook en Instagram.
Facebook is al een aantal jaren bezig met het ontwikkelen van E-commerce tools. Eerder was het al mogelijk om een catalogus aan te maken en voor producten te adverteren d.m.v. dynamische productadvertenties. Daarnaast kunnen particulieren producten aanbieden via Marketplace: met de Facebook-winkel gaat het platform nog een stapje verder.
Wat is een Facebook-winkel?
Met Facebook-winkels wordt het voor lokale ondernemers gemakkelijk gemaakt om een eigen webshop op te starten. Op deze manier kunnen zij een digitale etalage creƫren en producten verkopen binnen zowel Facebook als Instagram.
Binnen de nieuwe webshop kan gekozen worden om specifieke producten uit te lichten of een hele productcollectie aan te bieden. De Facebook-winkels zijn daarnaast wereldwijd toegankelijk via de Facebook- of Instagrampagina van jouw bedrijf. Alle Facebook-gebruikers kunnen dus bladeren door de artikelen die je aanbiedt.
Facebook werkt voor deze nieuwe feature samen met partners als WooCommerce, BigCommerce en Shopify om bedrijven meer ondersteuning te bieden.
De mogelijkheden binnen een Facebook-winkel
Facebook-winkels geeft ondernemers de mogelijkheid om verschillende collecties samen te stellen van de artikelen die worden aangeboden. Op basis van een thema kan een collectie worden gemaakt gericht op een bepaalde doelgroep of een selectie van de meest populaire artikelen. Door gebruik te maken van collecties is het voor klanten gemakkelijker om een product te vinden.
De winkel is na publicatie zichtbaar via de Facebook- of Instagramapp waar een bestelling kan worden geplaatst. Ook het contact met klanten verloopt via de platformen van Facebook. Zo kunnen klanten vragen stellen via WhatsApp, Messenger of Instagram Direct.
Live Shopping
Met de introductie van Facebook-winkels is ook de optie Live-shopping geĆÆntroduceerd. Hiermee kunnen producten uit een winkel worden getoond in een Live-video. Tijdens een live uitzending kunnen kijkers direct een product aanschaffen.
Loyalty programmaās
Naast de optie om producten te verkopen, is Facebook ook bezig om Loyalty programmaās te creĆ«ren die kunnen worden gekoppeld aan een Facebook-winkel en aan producten. Zodra iemand een aankoop doet, worden er punten gespaard in het Facebookaccount waar korting of gratis producten mee kunnen worden verkregen.
Aan de slag met een Facebook-winkel
Als je een melding of e-mail vanuit Facebook hebt ontvangen over de nieuwe feature dan is het mogelijk om aan de slag te gaan met een Facebook-winkel. Op dit moment is deze optie nog niet voor iedereen beschikbaar. Facebook is de mogelijkheid verder aan het uitrollen en het wordt geleidelijk voor steeds meer bedrijven beschikbaar gesteld.
Heb je vragen over deze nieuwe functie binnen Facebook of hulp nodig bij het implementeren van de Facebook-winkel? Neem gerust contact met ons op.