Remarketing – Wat is dat ook alweer?
Remarketing is een bekend begrip in de online marketing wereld en velen van jullie zullen er waarschijnlijk in meer of mindere mate mee bekend zijn. Voor degene die niet precies weten wat remarketing inhoudt hier nog een korte omschrijving.
Remarketing is in feite het opnieuw targetten van bezoekers die al op je website zijn geweest. Iedereen kent het wel; je bent op zoek naar een vakantie naar een all-inclusive hotel in Turkije. Je hebt een arrangement op een website bekeken en besluit om verder te surfen om andere accomodaties te vinden en te vergelijken. Tijdens het surfen kom je nu opeens hetzelfde arrangement wat je zojuist hebt bekeken tegen op andere websites. Hoe kan dit?
Remarketing maakt dit mogelijk door het plaatsen van cookies in de browser van mensen die je website bezoeken. Met remarketing kan je precies instellen welke bezoekers van je website opnieuw wilt bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld alle bezoekers instellen, maar ook bezoekers die een bepaalde pagina hebben bezocht of een bepaalde tijd op de website hebben gezeten. Wanneer er over remarketing wordt gesproken gaat het vaak over remarketing via het display netwerk van Google. Er zijn echter ook andere kanalen waar remarketing toegepast kan worden.
Facebook remarketing – Hoe werkt het en wat zijn de voordelen
Facebook remarketing werkt eigenlijk volgens dezelfde principes als remarketing via het display netwerk. Door middel van een conversiepixel op de website plaatst Facebook een cookie op de browser van de bezoeker. Wanneer deze bezoeker Facebook bezoekt is het mogelijk om tijdens de Facebook sessie gespecificeerde advertenties voor te schotelen in de tijdlijn.
Er zijn een aantal voordelen van Facebook remarketing ten opzichte van ‘standaard’ remarketing. Ten eerste zijn de kosten voor remarketing laag. Dit is ook het geval bij remarketing via het display netwerk maar bij Facebook liggen de kosten per klik nog iets lager.
Ten tweede is een groot voordeel van remarketing op Facebook de mogelijkheid om advertenties te liken of te delen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om tevreden klanten te targetten die regelmatig een aankoop op je website hebben gedaan. Tevreden klanten laten vaak positieve berichten achter en interacteren met je advertentie. Hierdoor zien de vrienden van je klanten deze advertentie en positieve reacties ook verschijnen in hun tijdlijn. Mensen die voorheen misschien nog niet bekend waren met je product of merk krijgen hierdoor een positieve associatie met je merk.
Een derde voordeel is een tool van Facebook die je kan gebruiken genaamd ‘lookalike audiences’. Stel je hebt een remarketing groep verzameld die je via Facebook target. Deze groep heeft bepaalde kenmerken die ze gemeen hebben, bijvoorbeeld demografische kenmerken of interesses. Met ‘lookalike audiences’ is het mogelijk om een extra groep aan te maken die ongeveer dezelfde kenmerken heeft als in dit geval je remarketing groep. Hiermee zullen advertenties worden getoond aan personen met dezelfde kenmerken als de doelgroep van je merk of product zonder dat deze eerder op je website zijn geweest.
Het laatste voordeel is dat je via Facebook gelijk ook op een ander social media platform kan adverteren. Instagram is namelijk onderdeel van Facebook adverteren en het is eenvoudig om Instagram ook mee te nemen in de advertenties.
Naast voordelen zitten er ook enkele nadelen aan Facebook remarketing in vergelijking met remarketing via het Display netwerk. Met het Display netwerk kan je mensen vrijwel overal op het internet retargeten. Vaak zien ze in hetzelfde uur waarin ze op je website hebben gezeten een remarketing banner om je product of merk weer top of mind te krijgen. Bij Facebook zullen de advertenties pas worden getoond wanneer de bezoeker Facebook bezoekt. Dit kan een uur zijn maar ook zomaar een paar dagen.
YouTube remarketing – Laat een uitgebreide boodschap zien aan je bezoekers
Wanneer het over YouTube remarketing gaat zijn er twee verschillende dingen die bedoeld kunnen worden. Beide komen aan bod in dit artikel.
- Mensen die je website hebben bezocht krijgen jouw video-advertentie te zien bij het bekijken van YouTube video’s
- Mensen die je YouTube video hebben bekeken krijgen display advertenties te zien elders op het internet
De eerste variant (je YouTube video laten zien aan bezoekers) is een erg interessante vorm van remarketing. Zoals misschien bekend zijn video’s de meest effectieve manier om door middel van beeld en geluid je boodschap te verkondigen aan een doelgroep.
Met deze variant van remarketing is het mogelijk om bezoekers die je website hebben bezocht kennis te laten maken met jouw gerichte boodschap wanneer ze op YouTube aan het surfen zijn. YouTube advertenties werken goed, zijn goedkoop en zijn een van de trends van 2016. Ongeveer 1/3e van de YouTube bezoekers die een videoadvertentie te zien krijgen kijken deze helemaal af. Je zou zelfs verschillende video’s kunnen laten zien aan verschillende groepen mensen.
Zo zou je ervoor kunnen kiezen om trouwe klanten die meerdere aankopen hebben gedaan te bedanken via een video boodschap, of bezoekers die in het winkelwagentje zijn geweest maar nog geen aankoop hebben gedaan een persoonlijke boodschap met een aanbieding te laten zien. De mogelijkheden zijn eindeloos.
De tweede variant is in feite hetzelfde als remarketing via het display netwerk. Het verschil is dat in plaats van dat je bezoekers target die je website hebben gezeten mensen target die een YouTube video van jouw kanaal hebben bekeken. Op deze manier kan je de boodschap die je in je YouTube video laat zien terug laten komen op andere plekken op het web. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld alleen mensen te targeten die je video volledig hebben afgekeken, mensen die gereageerd hebben op je video of die je video hebben geliked.
Andere platformen – Twitter en LinkedIN
Ook andere social media platformen blijven niet achter op het gebied van remarketing. Zo is het ook in Twitter mogelijk om je advertenties te vertonen aan mensen die je website hebben bezocht. Een van de voordelen van twitter is het gebruiken van #hashtags. Daarnaast is de kans groot dat tevreden klanten je tweets zullen retweeten wat voor meer exposure zorgt bij anderen.
Bij LinkedIN is het ook mogelijk om gebruik te maken van remarketing. Afgelopen jaar hebben ze hiervoor een speciale tool gelanceerd genaamd de Lead Accelerator. Met deze tool is het mogelijk om LinkedIN advertenties te vertonen aan bezoekers van je website. Voordeel hierbij is dat deze advertenties niet alleen op LinkedIN worden vertoond, maar ook op aangesloten advertentieplatformen. Nadeel van deze tool is dat je apart een maandelijkse fee moet betalen om hiervoor gebruik van te mogen maken.
Conclusie
De wereld van remarketing is zoveel breder dan alleen remarketing via Google. De mogelijkheden van remarketing op social media zijn groot en allen hebben specifieke voor- en nadelen ten opzichte van de anderen. Heb je na het lezen van deze blog vragen over remarketing op social media? Stuur dan een mailtje naar info@mvhmedia.nl