Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent weer veel nieuwe trends en verwachtingen voor het nieuwe jaar! De social media platformen zijn constant aan het innoveren en daarom hebben we ook hoge verwachtingen van 2023 en is het belangrijk je social media marketing strategie hier op aan te passen. De 8 belangrijkste en meest interessante trends voor het nieuwe jaar delen we hier met je:
Social commerce & Live Shopping
De eerste stappen binnen Social Commerce zijn enkele jaren geleden al gezet. Met de opkomst van influencers en shops ontdek je nu nieuwe producten via een social media platform. De verwachting is dat social commerce de komende jaren flink gaat groeien. Waar Social Commerce in 2020 nog zorgde voor $89,4 miljard omzet, is het in 2021 al uitgegroeid tot $492 miljard en de verwachting is dat dit in 2030 zelfs oploopt tot $6.1 biljoen! In Amerika en Azie zijn de eerste stappen al genomen, dus tijd om te starten met de eerste voorbereidingen voor social commerce in Europa!
Op Facebook, Instagram en Pinterest is het al een lange tijd mogelijk om je producten in de shop te presenteren. Er mist alleen nog dat laatste detail, direct afrekenen via het platform. Meta is al op weg en zet bijvoorbeeld āCollaborative adsā in, in Amerika, waarmee je producten uit een receptenvideo direct kan bestellen bij de supermarkt om de hoek.
In Amerika zijn ze al flink aan het testen met het direct afrekenen via Instagram. Zie je iets leuks in een post voorbijkomen waarin het product is getagd? Dan kun je het direct aan je winkelmand toevoegen op Instagram en het vervolgens afrekenen binnen het platform. Dit vraagt om een hele nieuwe Instagram marketing strategie, maar wij kunnen niet wachten!
Daarnaast zien we in Europa nog niet veel van Live Shopping, maar in AziĆ« en Amerika blijft dit maar groter worden. Tijdens het āLive gaanā op Instagram, Facebook of TikTok vertelt, vaak een influencer, over een bepaald product. Bij de livestreams zie je ook direct het product in beeld. Klik je op het product? Dan kun je het direct kopen, in de shop op het platform of op de website.
Je kunt op dit moment de eerste stappen zetten door alvast de shops in te richten op verschillende platformen, shoppable posts aan te maken, stories in te zetten waar je producten in tagt en natuurlijk live gaan en daar je producten presenteren.
Social media als zoekmachine
Steeds vaker wordt er door, met name jongeren, onderzoek gedaan naar een bedrijf, merk of product via Social media. In de leeftijdscategorie 16-24 jaar gaat men zelfs vaker op zoek via Social media naar reviews dan via Google! Het wordt dus belangrijker dan ooit om je social profielen goed in te richten en je content zo te gaan schrijven dat je ook gevonden wordt op specifieke termen, oftewel Social SEO is coming.
Door te zorgen dat je content up to date is en vindbaar op de termen die populair zijn kun je extra bereik creƫren met je posts. Doe dus onderzoek naar de zoektermen binnen bijvoorbeeld TikTok en Pinterest, zoek de meest trending hashtags op Instagram en stem hier je content op af.
Een andere ontwikkeling die via veel verschillende platformen te zien is, waardoor we weten dat social media meer als zoekmachine wordt gebruikt, is de functie ākaartenā. Snapchat had dit al een lange tijd, maar tegenwoordig kun je ook bedrijven op een kaart zoeken via Instagram en WhatsApp Business. Zeker op Instagram wordt het gebruikt om meer onderzoek te doen naar een bedrijf. Wat delen zij? En vooral, wat delen anderen over hun bedrijf op social media. User Generated Content (UGC) speelt hierin een grote rol.
Verbind met je doelgroep en ga het gesprek aan
Nu social search belangrijk wordt, wordt ook interactie weer belangrijker. Wil je vertrouwen wekken bij je doelgroep? Dan moet je het gesprek met ze aangaan. Laat zien dat je actief bent, vragen en klachten beantwoordt en je (potentiƫle) volgers belangrijk voor je zijn. Het biedt daarnaast een kans om je doelgroep beter te leren kennen en zo kun je in het vervolg nieuwe content creƫren die beter aansluit op hun interesses. Zo bouw je aan een sterke community.
Interactie met je doelgroep speelt daarnaast een grote rol met de toekomst van Social Commerce.Ā Als gebruikers niet van een platform weggaan, gaan zij meer onderzoek doen binnen het platform en willen ze reviews lezen over je bedrijf. Verder kun je door de interactie aan te gaan ook doelgroepen opbouwen die je binnen je nieuwe, toekomstbestendige strategie voor social commerce kunt gebruiken.
Wel is over de laatste jaren een verschuiving te zien op alle social media platformen. Waar we voorheen nog iedereen in elk bericht tagden en ons verhaal deelden onder een post, worden berichten nu vaker gedeeld via een direct message. Niet iedereen hoeft meer te zien wat we delen met een ander en dit zorgt dus voor meer privƩ gesprekken. Uiteindelijk is dit ook terug te zien in de engagement op berichten en niet voor niets is WhatsApp in Nederland en Belgiƫ het grootste social media kanaal.
Meta speelt hier slim op in door Click To Message ads te ontwikkelen. Advertenties linken niet meer altijd door naar de website, maar je kunt er ook een button bij zetten om direct een gesprek via Messenger, Instagram Direct of WhatsApp aan te gaan. Bijkomend voordeel is dat je dan ook direct in contact staat met je klant en je ze persoonlijker kan helpen dan wanneer zij reageren onder een post.
Machine learning in de tijdlijn en voor je ads
Social platformen gaan steeds meer werken met machine learning. Door meer data aan een platform mee te geven weten ze meer van de gebruikers op het platform en kunnen ze ook meer, op data gestuurde, campagnes optimaal draaien. Door het zelflerende algoritme weet een platform precies welke content iemand interessant vindt en waar jij als gebruiker op gaat klikken. Klinkt eng? Dit zal in de toekomst alleen maar meer terug gaan komen.
Waar Instagram dit jaar nog kwam met de update waarin je aan kan geven dat je de content wil zien van accounts die je volgt of je favoriete accounts, zien we op andere platformen dat ze TikTok steeds meer achternagaan. Facebook is hier een goed voorbeeld van, zij hebben de tijdlijn al opgesplitst in een āDiscover feedā en āRecente post feedā. De verschillende algoritmes leren zo snel dat ze precies weten waarmee ze jou kunnen binden aan het platform en waardoor je minder snel de app verlaat. De verandering die je hierin gaat merken is dat je steeds meer content gaat zien op je tijdlijn die wordt aanbevolen op basis van wat jij liked, deelt en waar je op reageert.
Belangrijk dus om goed te weten wie je doelgroep is, wat zij echt interessant vinden, waar zij mee bezig zijn en hierop in te spelen met content die hier naadloos op aansluit.
Een andere belangrijke ontwikkeling waar Meta nu in aan het ontwikkelen is, zijn de Advantage+ campagnes. Deze automatische advertenties gaan op basis van de data van het platform op zoek naar de persoon die de actie onderneemt die jij instelt als doelstelling van je campagne. Je hebt hier verder geen grip op en laat het systeem haar werk doen. Belangrijk met dit campagnetype is om in ieder geval altijd je doelstelling eerst te testen naast je huidige campagne. Zo weet je zeker wat voor jouw advertentie account het beste werkt.
Personalisatie blijft key
Iedereen vindt een advertentie die op zijn of haar interesses is afgestemd interessanter dan een advertentie die hier niet op aansluit. Bij gepersonaliseerde ads is een stijging te zien van 56% in interactie t.o.v. een advertentie die niet is gepersonaliseerd. Ook de aankoopintentie neemt toe met 5% als iemand een gepersonaliseerde advertentie te zien krijgt. Personaliseren blijft dus nog steeds belangrijk, alleen wordt het een uitdaging met de doorvoering van de iOS 14.5 update, andere besturingssystemen die hier in gaan volgen en andere privacy beperkingen. Uitdagend, maar niet onmogelijk.
Om ook in 2023 te zorgen dat je advertenties gepersonaliseerd blijven is het belangrijk om aan de slag te gaan met het verzamelen van first party data en het opbouwen van klantprofielen. Deze data zijn van belang bij het opbouwen van (vergelijkbare) doelgroepen. Hoe meer data het platform heeft over jouw doelgroep en over de producten die je verkoopt hoe beter het systeem een match tussen de gebruiker en het product kan vinden. Meer data meegeven aan producten doe je door aan de datalayer meer informatie toe te voegen en dit te koppelen aan de productfeed in een feed management systeem. Daarnaast kun je met een feed management tool ook USPās meegeven of interessante data om weer gebaseerde ads te maken.
Content moet korter
Mand! We scrollen zoān 160 meter per dag uit onderzoek van OnePlus. Hoe opvallender en korter je content, hoe groter de kans dat iemand je bericht gaat lezen. In het geval van video is het belangrijk dat er in de eerst 3 seconden direct iets te zien is wat de aandacht trekt. Op die manier zorg je dat iemand je video blijft kijken.
De afgelopen jaren is al duidelijk dat video steeds belangrijker wordt. Op TikTok is video het enige wat je kunt plaatsen en op Instagram zie je steeds meer videoās op de tijdlijn verschijnen. Op dit moment bestaat al 80% van de content op uit video en belangrijk: kortere videoās worden beter opgenomen in het algoritme. Dit omdat de spanningsboog van social media gebruikers niet lager is dan 8 seconden en toch besteden we gemiddeld zoān 107 minuten per dag op een social media platform. Alleen op TikTok besteed Ć©Ć©n gebruiker per dag gemiddeld al 80 minuten. Ben je hier nog niet aanwezig? Dan is 2023 tijd om hier mee aan de slag te gaan.
Dat video belangrijker wordt zie je niet alleen aan dat het algoritme voorrang geeft aan dit type content. Er komen namelijk steeds meer plaatsingsmogelijkheden bij waar je videoās kunt uploaden. Denk aan Instagram reels, vervolgens kwamen er ook Facebook reels, stories op verschillende platformen en ideapins op Pinterest.
Creator economy
We kunnen steeds minder targeten en daardoor heb je steeds minder grip op wie jouw bericht te zien krijgt. Door de inzet van de juiste creator kun je je doelgroep direct en persoonlijk benaderen. Volgers hebben meer vertrouwen in de creator en daardoor gaan zij sneller over tot aankoop. Het meest belangrijke is niet om te kijken naar de grootste influencers, maar juist naar de creators die binnen je huidige doelgroep vallen en een kleiner aantal volgers hebben. Deze kunnen veel meer impact maken. Verder is een voordeel van een creator dat zij vaak meer gespecialiseerd zijn in een bepaald onderwerp. Matcht dit met jouw bedrijf of product? Dan is een langdurige samenwerking zeker een aanrader.
Creators kunnen in 2023 dus een grote rol gaan spelen bij het bijdragen aan de verkopen van de producten van je bedrijf. Als iemand positief is over jouw bedrijf en product, wie wil dat dan niet afnemen? Ze zijn daarnaast nog een creatief in het maken van content die je kunt hergebruiken. Ā
Door de ontwikkelingen in social commerce zullen steeds meer bedrijven gaan werken met creators en hen ook als een nieuwe manier van affiliate marketing in gaat zetten. Tijd dus om op zoek te gaan naar de juiste creator voor jouw bedrijf!
AR/VR en de Metaverse
AR/VR ontwikkelt zich de laatste jaren steeds verder. Waar we in het verleden het alleen kende vanuit de films, zien we steeds meer dingen werkelijkheid worden. Zoals de āSpectaclesā AR brillen van Snapchat. Zet je deze bril op? Dan kun je op verschillende plekken ter wereld AR creaties door de bril zien. Naast AR wordt VR ook groter, zeker als we kijken naar het stukje gaming. Dat maakt de stap naar de Metaverse direct een stuk kleiner.
Het afgelopen jaar hebben we het woord Metaverse zo vaak voorbij horen komen. Maar wat is het nu echt? Metaverse staat voor een netwerk van virtuele ruimtes waarin gebruikers interactie hebben met elkaar. Dit alles gebaseerd op onder anderen AR/VR. Er worden al verschillende evenementen zoals concerten en Fashion Week georganiseerd in de Metaverse. Want ja, jouw avatar moet er straks natuurlijk wel goed bijlopen ! Ā
Conclusie
Genoeg ontwikkelingen waar je het komende jaar mee aan de slag kunt gaan! De grootste winst zal het komende jaar opnieuw te behalen zijn bij social commerce, het gesprek aan gaan met je volgers om zo een sterke community op te bouwen en je content af te stemmen op je doelgroep.
Wil je meer weten over de social media trends voor 2023? Of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.