Heb jij al van TikTok gehoord? Vast wel. Heb jij het al eens bekeken? Dit is hét nieuwe sociale media kanaal waar humor, creatieve en authentieke content centraal staan. Een kanaal met meerdere doeleinden dat nog leert van zijn eigen content creators. Het is vooral groot nieuws geweest toen de Amerikaanse president Donald Trump aankondigde dat hij de app wilde verbieden en verbannen. TikTok is niet meer te stoppen en is een waardige concurrent onder de andere sociale media kanalen. Facebook, Instagram en YouTube zijn niet meer de enige ‘grote jongens’. ‘TikTok is here to stay’ dus wat maakt TikTok anders dan de andere kanalen en waarom is het interessant voor jouw bedrijf?
Wat is TikTok?
TikTok is een app waar je korte video’s kan creëren en delen over allerlei onderwerpen. Door de combinatie van twee apps, Musical.ly en Douyin, werd TikTok groter en al snel bekend onder de jongere generatie. Het grote geheim van TikTok? Het gebruik van muziek en het intelligente algoritme, dat ontzettend snel van zijn gebruikers leert en inspeelt op hun interesses. Het algoritme laat zien wat jij leuk vindt en baseert TikTok op jouw likes en hoe lang jij een TikTok afkijkt.
Wanneer jij de TikTok app opent, kom je terecht op de For You Page oftewel de Voor Jou Pagina. TikTok laat op deze feed video’s zien waar jij mogelijk in geïnteresseerd bent. Voordat je een account aanmaakt, laat jij TikTok weten wat jouw interesses zijn. Door jouw antwoorden ontvang jij de video’s die bij jou passen. Tijdens jouw TikTok journey past het algoritme aan op jouw activiteit oftewel jouw likes, jouw kijktijd en jouw interactie. Het algoritme past zich aan op jouw interesses, waardoor jij blijft kijken en steeds meer content wilt zien! Je kunt goed een uur blijven kijken, omdat het een lach op jouw gezicht vormt en jouw inspireert. Intussen nieuwsgierig geworden en de app gedownload?
Aan de slag met TikTok?
TikTok was vooral bekend onder de jongere generatie van 13 tot en met 24 jaar, maar niet alleen zij zitten op TikTok. Millenials (tussen 25 en 40 jaar) en oudere leeftijdsgroepen maken er intussen ook gretig gebruik van. Hashtags met ‘over25’, ‘over35’, ‘momsover30’, ‘dadsover40’, ‘grandmothers’ en ‘granddad’ laat zien dat er vele soorten gebruikers zijn. Waarom zou jij aan de slag gaan met TikTok?
- Zichtbaar en vindbaar onder de jongere en millenials doelgroep
- Het algoritme, content en juiste combi van elementen zorgt ervoor dat video’s viraal kunnen gaan.
- Laat jouw bedrijf en producten/services op een speelse en informele manier onder jouw doelgroep komen
- ‘Don’t Make Ads, Make TikToks’, creëer content met een lach
- Entertain, inspireer en informeer jouw doelgroep op een speelse manier
TikTok als jouw online marketing kanaal
TikTok is in meer dan 150 landen beschikbaar. Dat geeft jouw bedrijf een kans om jouw producten/services nationaal en internationaal onder de aandacht te brengen. Dit platform is bij lange na nog niet klaar met groeien. Momenteel leert het steeds meer van hun ‘Content Creators’ die content creëren, maar ook zeker uitproberen. Daarnaast komen er nog zoveel updates, zoals een extra feed gebaseerd op de hasthag ‘LearnOnTikTok’ om informatie te delen en de gebruikers tips & tricks te geven. De grootste doelgroep is de jongere generatie, maar nu zien wij al verschuivingen in leeftijdscategorieën én dit platform wordt steeds meer gezien als het nieuwe ‘Instagram’. Het moment om gebruik te maken van TikTok is NU. Maak gebruik van de mogelijkheden om snel onder de aandacht komen, binding en loyaliteit te vormen met jouw doelgroep.
Let’s Tik, you Tok!
Om een TikTok te maken hoef je geen professionele video skills te hebben. Het is belangrijk dat jij creatief kunt zijn met muziek, speelse content creëert en de juiste elementen bij elkaar brengt om aandacht te krijgen van jouw doelgroep. Weet wat er speelt op de For You Page, weet wat de trends zijn qua geluid en content én maak het zo naar je eigen hand om opgemerkt te worden. Kan jij het beter en weet jij een ludieke manier om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen? Maak het met overtuiging en plaats het op de For You Page! Doe mee met challenges en daag mensen uit. Creëer je eigen challenge, deel content die jouw volgers inspireert, laat jouw bedrijf zien en breng op een authentieke, creatieve en leuke manier jouw producten/services onder de gebruikers van TikTok.
Bedrijven met een TikTok account
Steeds meer bedrijven zijn begonnen me een TikTok account, omdat zij zeker de waarde ervan in zien. Bedrijven, zoals My Jewellery, de Efteling en het Rode Kruis, zijn bezig om de potentiële klant en gast te entertainen en inspireren op een creatieve manier. Bepaalde TikToks worden onthouden of nageedaan en zo kom je onbewust ‘Top-of-Mind’ bij jouw doelgroep.
De Efteling had een eigen challenge gecreëerd en TikTokkers gevraagd om een ‘Duet’ met hen te doen. Bij een ‘Duet’ doe jij hetzelfde als in het filmpje en deze worden dan naast elkaar gezet. Door om interactie te vragen, worden kijkers én volgers getriggerd om hier op te reageren.
Naast het creëren van een challenge, kan je ook meedoen met een bestaande challenge. My Jewellery had gekozen voor een bestaande challenge die op dat moment een grote trend was. Het ziet er leuk en spontaan uit wat belangrijk is én zij vragen ook om interactie met hun kijkers en volgers (zie omschrijving). Daarnaast laten deze meiden in deze video de kleren én sieraden van My Jewellery zien en brengen zij hun collectie onder de doelgroep! Heb jij deze al voorbij zien komen?
Ook het Rode Kruis maakt gebruik van TikTok en helpt jou eraan te herinneren dat je goed moet nadenken tijdens deze coronaperiode. De content is leuk, het muziekje past er goed onder en er wordt goed gebruik gemaakt van de hashtags. Hierdoor krijg jij weer even een herinnering dat jij je aan de coronamaatregelen moet te houden.
#creërjeeigenTikTokkanaal
Je kan niet meer zeggen dat TikTok een hype is, want TikTok zal blijven bestaan. Het is een geduchte concurrent en het is niet voor niets dat andere sociale media kanalen reageren. Instagram kwam eerst met Lyrics in hun Stories, maar heeft nu ‘Reels’ uitgebracht om de concurrentie aan te gaan en mogelijk TikTokkers naar Instagram te krijgen. De sociale media kanalen weten dat TikTok blijft en dit maakt het interessant om te zien wat het met ze doet. Door te beginnen met TikTok kan jij gemakkelijk onder jouw doelgroep komen door de juiste combinatie van elementen, content en muziek.
Wij zijn begonnen met ons eigen TikTok kanaal, wanneer ga jij aan de slag?