Succesvolle advertenties behoren tot de basis van een goede campagne. Om op te vallen tussen alle zoekresultaten van de concurrenten is een goede advertentie doorslaggevend. Bij MvH Media hebben wij al jaren ervaring met het schrijven van advertentieteksten en zijn wij continu bezig met het optimaliseren en vernieuwen van advertenties. In deze blog delen we onze tips bij het maken van advertenties.
1. Neem je zoekwoorden op in de kop
Het is erg belangrijk om de zoekwoorden terug te laten komen in je kop. Dit maakt je advertentie namelijk niet alleen extra relevant voor de zoeker. Maar het verbetert ook de kwaliteitsscore van je zoekwoorden. Een goede kwaliteitsscore zorgt uiteindelijk weer voor een betere advertentierangschikking en lagere kosten per klik.
2. Maak gebruik van dynamische elementen
Bij het schrijven van je advertentieteksten kun je dynamische elementen gebruiken. Door gebruik te maken van dynamische elementen zorg je dat je advertentie relevanter is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Er zijn verschillende elementen die je in je advertenties dynamisch kunt maken.
Onderstaand twee voorbeelden van toevoeging van dynamische elementen in advertenties:
Keyword insertion (zoekwoorden invoegen)
Een van de manieren om de advertentietekst dynamisch te maken is de functie keyword insertion. De keyword insertion laat het zoekwoord waar de gebruiker op zoekt terugkomen in de advertentietekst. Voorgaande zorgt voor extra relevantie voor de zoeker; de zoekopdracht komt namelijk terug in de getoonde advertentie. Dit zorgt naar verwachting voor een hogere CTR. Let op: in de advertentie worden niet alle zoektermen weergegeven. Enkel de zoekwoorden die in de advertentiegroep zijn opgenomen worden vertoond.
Voorbeeld:
Aan de hand van het volgende voorbeeld lichten we de keyword insertion verder toe. Stel je adverteert voor een schoenenwinkel. Je voegt de Keyword Insertion toe in een kop van de advertentie: ā{KeyWord:Schoenen} Kopen?ā. Google Ads vervangt het zoekwoord in de Keyword Insertion naar het zoekwoord van de zoeker. In onderstaande afbeelding staat het visueel weergegeven.
- Iemand zoekt op āWitte Schoenenā, dit wordt door gebruik van de Keyword Insertion toegevoegd in de eerste kop.
- In het laatste voorbeeld wordt āSchoenenā in de kop geplaatst omdat het zoekwoord āLeren blauwe heren schoenenā te lang is om in de kop te plaatsen.
Countdown widget (aftellen)
Een andere manier om je advertentietekst dynamisch te maken is door het gebruiken van een countdown widget. Hiermee geef je de zoeker meer informatie over uitverkopen of speciale gebeurtenissen door een aftelling aan de advertentietekst toe te voegen. Bijvoorbeeld in aanloop naar acties āNog .. dagen tot Black Fridayā of om te benadrukken hoelang een actie nog duurt āProfiteer nog .. dagen van de aanbiedingā.
Naast de bovenstaande dynamische elementen zijn er ook nog vele andere Ad Customizers (advertentieaanpassers) die je kunt gebruiken in een advertentietekst. Dit zijn parameters waarmee je een tekstadvertentie dynamische kunt laten aanpassen naar wat iemand zoekt. Het verschil met de voorbeelden hierboven is dat de overige waarden verwerkt moeten worden in een feedbestand.
Voorbeelden van een dynamisch elementen die je door middel van Ad Customizers kunt inzetten zijn: locatie, maand, merken, beoordeling aantal sterren en nog veel meer. Wil je weten hoe dit kunt gebruiken, lees dan hier ons blog over Ad Customizers.
3. Verwerk een pakkende call-to-action in je advertentietekst
Maak gebruik van een pakkende call-to-action (CTA). Vertel hierin krachtig wat je van de gebruiker verwacht. Dit geeft de zoeker een aanleiding om te klikken en moedigt actie aan. Hierbij is het verstandig om te variĆ«ren met de CTA en te testen in verschillende advertentieteksten welke CTA het beste werkt voor jou. Je kunt ook testen met verschillende plekken in je advertentietekst, zoals in kop 2 of 3 of in de beschrijving. Voorbeelden van CTAās zijn: āMaak een vrijblijvende afspraakā, āBestel nu online en bespaarā¦ā en āBekijk snel onze aanbiedingenā.
4. Onderscheid jezelf van de concurrenten met USPās
Vermeld in je advertentieteksten waarom iemand naar jouw website zou moeten. Hierbij is het belangrijk dat je in kaart brengt wat jou onderscheidt van de concurrenten. Bied jij bijvoorbeeld gratis verzending aan en je concurrenten niet? Dan is āGratis verzendingā een goed unique selling point (USP) om in de advertentieteksten terug te laten komen. Let hierbij op dat je de USP toevoegt vanuit het oogpunt van de klant.
Net als bij toevoeging van de CTA is het ook voor USPās belangrijk om hiermee te variĆ«ren in je advertentieteksten. Aan de hand van data kun je uiteindelijk bepalen welke advertentietekst, en welke USP of CTA, de beste resultaten oplevert.
5. Gebruik advertentie-extensies
Door gebruik te maken van advertentie-extensies wordt de advertentie uitgebreider, Ć©n dus beter zichtbaar in de zoekresultaten, en zijn er extra elementen waar de gebruiker op kan klikken. Zorg er dus voor dat je advertentie-extensies toevoegt aan de advertenties. Er zijn verschillende soorten extensies die je kunt toevoegen. Onderstaand de meeste gebruikelijke extensies kort toegelicht:
- Sitelinkextensies ā Sitelinkextensies leidt de zoeker naar een specifieke pagina op jouw website.
- Highlight-extensies ā Met highlight-extensies kun je unieke en gedetailleerde informatie over jouw bedrijf vermelden zoals: gratis verzending of 24-uurs klantenservice.
- Extensies voor website-informatie ā Met website-informatie krijgen zoekers een voorbeeld van het aanbod van jouw producten en services voordat ze op de advertentie klikken.
- Oproepextensies ā Oproepextensies zijn een makkelijke manier om telefoonnummer toe te voegen aan je advertentie.
- Locatie-extensies ā Locatie-extensies kunnen de zoekers helpen de locaties van je bedrijf of winkel te vinden door bij de advertenties het adres, een route naar de locatie of de afstand tot het bedrijf weer te geven
- Prijsextensies ā Met prijsextensies beschik je over een extra mogelijkheid om de prijs van jouw producten en services onder de aandacht te brengen.
Als je wilt weten welke extensies je kunt gebruiken, lees dan hier de blog over advertentie-extensies.
Bovenstaande tips dragen allen bij aan extra relevante advertenties voor de zoeker Ć©n daarnaast zorgen ze naar verwachting voor betere resultaten. Echter, het blijft van belang om continu te experimenteren met verschillende advertentievarianten. Binnen Google Ads kun je eenvoudig een experiment voor advertentievarianten aanmaken, onder de optie: concepten en experimenten. Aan de hand van data (zoals: conversiepercentage en CTR) kun je na verloop van tijd kijken welke advertentie het beste presteert en hier dan varianten op los laten.
Wil je meer weten over bovenstaand onderwerp of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.