Het nieuwe jaar is al een aantal dagen oud en de eerste goede voornemens zijn alweer gesneuveld. Betaald adverteren groeit zowel qua omzet, gebruik, mogelijkheden en kanalen gestaag door en het ziet er naar uit dat dit voorlopig niet gaat stoppen. Wat zijn de trends en ontwikkeling die komend jaar een grote rol gaan spelen op het gebied van betaald adverteren?
Video Advertising
Hoewel video advertising al zijn doorbraak heeft gehad wordt 2017 hƩt jaar waarin de mogelijkheden massaal ontdekt gaat worden door de MKB-sektor. Waar voorheen meestal alleen grote jongens zich bezighielden met deze vorm van adverteren wordt verwacht dat komend jaar de kleinere bedrijven met kleinere budgetten zich ook gaan begeven op dit terrein.
Video is immers overal. Ā Niet alleen is het op YouTube; ook op social media, nieuwssites, terugkijk-websites en webshops kom je het tegen. Daarnaast zijn de resultaten voor wat betreft branding goed te noemen en is het ook nog eens relatief goedkoop om mee te adverteren. Daartegenover staat dat het maken van een goede video wel meer moeite (en geld) kost dan een simpele tekstadvertentie.
Uitbreiden van Remarketing
Remarketing wordt al vaak op grote schaal gebruikt. MeestalĀ blijft dit echter nog hangen bij de vrij algemene manier van remarketing; het opnieuw benaderen van alle bezoekers met dezelfde boodschap. De verwachting is dat komend jaar steeds meer mensen de kansen gaan ontdekken van uitgebreide, gepersonaliseerde en complexe remarketing-campagnes die elke bezoeker anders benaderen.
Database marketing
Database marketing is de mogelijkheid om specifiek mensen uit de database van bijvoorbeeld je e-mail lijst te targetten. Deze lijsten kun je uiteraard ook segmenteren op bepaalde criteria waardoor je een groep klanten kunt bereiken met een heel gerichte boodschap. De resultaten hiervan zijn vrijwel altijd goed maar gek genoeg maken hier nog maar weinig bedrijven echt goed gebruik van. Hier komt komend jaar verandering in.
Vergelijkbare doelgroepen
Het bereiken van vergelijkbare doelgroepen wordtĀ door de meeste marketeersĀ nog niet optimaal benut. Met vergelijkbare groepen in Facebook en AdWords is het mogelijk om doelgroepen te targetten die qua kenmerken, demografie en gedrag lijken op je huidige klanten. Dit is een erg handige manier om personen te bereiken die tot jouw doelgroep behoren maar die je nog niet kennen. Ā 2017 is het jaar waarin meer en meer marketingspecialisten deze mogelijkheid aanboren om het conversieratio van campagnes en websites te verhogen.
Meer mogelijkheden met Google Shopping
Het afgelopen jaar heeft Google de mogelijkheden van Google Shopping al uitgebreid, en de verwachting is dat ze hiermee in 2017 vrolijk doorgaan. Twee van de grootste veranderingen die eraan zitten te komen zijn het toevoegen van ratings en reviews aan shopping resultaten Ć©n komt er een uitgebreide functionaliteit om lokale Shopping campagnes aan te gaan sturen. Wij zouden ook niet gek opkijken wanneer de ruimte die Google Shopping inneemt komend jaar toeneemt.
Uitgebreide tekst advertenties
Uitgebreide tekstadvertenties zijn inmiddels al enige tijd beschikbaar. Toch hoort het ook bij de trends van 2017 want veel bedrijven zijn nog steeds niet overgeschakeld naar deze grotere tekstadvertenties. Aangezien het niet meer mogelijk is om de standaard advertenties na februari aan te passen zal de grote massa zich massaal op deze nieuwe advertenties gaan storten. Gelukkig hebben wij bij MvH Media dit al een tijd geleden opgepakt want het herschrijven van alle advertenties kost veel tijd.
Conclusie
Zoals alles in de online wereld verandert het speelveld van betaald adverteren continu. Het is belangrijk om mee te gaan met nieuwe ontwikkelingen en trends en op de hoogte te blijven van alle nieuwe veranderingen die 2017 ongetwijfeld zal brengen. Uiteraard zullen we je via onze blog op de hoogte houden van de nieuwe mogelijkheden die gaan ontstaan. Mocht je vragen hebben over wat deze ontwikkelingen voor jouw betaald adverteren campagnes betekenen stuur dan een mail naar info@mvhmedia.nl