Google AdWords: tips voor beginners
Een Google AdWords campagne goed onderhouden is tijdrovend, zeker aan het begin van een AdWords campagne. Het monitoren van je zoekwoorden, advertenties, biedingen en conversies vereist enige kennis maar vooral ook tijd. Iets dat niet iedereen in overvloed heeft, zeker niet wanneer je een hardwerkende ondernemer bent. Daarom gaat dit artikel over een aantal tijdbesparende tips die je toe zou kunnen passen op je AdWords campagnes voor wat betreft je biedingen en conversie optimalisatie.
Biedingsstrategie
De juiste biedingen instellen is misschien wel het belangrijkste voor wat betreft het onderhoud van je campagnes. Wanneer je geen juiste biedingen instelt kan dit grote gevolgen hebben voor de effectiviteit van je campagne.
Het beste is om handmatig biedingen in te stellen en in ieder geval om de paar dagen te monitoren of deze biedingen juist zijn ingesteld of dat ze nog wat aanpassingen kunnen gebruiken. Dit kan echter tijdrovend zijn voor een drukke ondernemer. Speciaal om tijd te besparen zijn er een aantal opties die je binnen AdWords kan gebruiken on het bieding proces te versimpelen. Let op: wanneer je gebruik maakt van automatische bieding strategieƫn blijf dan altijd zelf opletten. Hoeveel deze functies handig kunnen zijn kan het ook uit de hand lopen wanneer je er geen aandacht aan schenkt.
Enhanced CPC
Enhanced CPC, ofwel verbeterde CPC, is een functie die je kan gebruiken naast het handmatig instellen van biedingen. Deze functie zal je biedingen verhogen wanneer de kans op een conversie groter lijkt. Op basis van een voorspelling zal er een inschatting worden gemaakt of er een vergrote kans op conversie is. Mocht dit het geval zijn dan kan de bieding tot wel 30% verhoogd worden vergeleken met het standaard maximale bod.
Deze functie laat een deel van je biedingen normaal verlopen zodat de resultaten vergeleken kunnen worden en zal zichzelf continu aanpassen aan de hand van deze vergelijking. Enhanced CPC kan ervoor zorgen dat je conversie percentage omhoog gaat, of in ieder geval gelijk blijft.
Conversion optimizer
Wanneer je genoeg data hebt kan je de conversion optimizer functie gebruiken. Hiervoor moet je minstens 15 conversies hebben gehad in de laatste 30 dagen. Op basis van de historische data in je account zal de functie een inschatting maken om je bod te verhogen. Het lijkt op de enhanced CPC functie; het grote verschil zit in het feit dat de conversion optimizer zich baseert op historische data terwijl enhanced CPC zich baseert op een voorspelling over een bepaalde klik.
De conversion optimizer gaat volledig automatisch en is niet te gebruiken naast het handmatig instellen van biedingen. Daarom is het verstandig om deze functie alleen te gebruiken wanneer je veel data hebt en er veel conversies plaatsvinden. Hoe meer conversies er in je historische data zijn, hoe beter het systeem je data kan analyseren voordat het de bieding omlaag of omhoog brengt.
Conversies & Filters
Het uiteindelijke doel van je campagne is om verkopen te genereren in je webshop, om leads te ontvangen voor je bedrijf of om zoveel mogelijk bezoekers te trekken voor je naamsbekendheid. Wat je uiteindelijke doel ook is; denk goed na over hoe je dit wilt gaan meten. Het instellen en juist doormeten van conversies is enorm belangrijk om te zien of je inspanningen (en investering) iets opleveren. Het komt echter nog steeds vaak voor dat conversies niet juist zijn ingesteld, de verkeerde conversie wordt gemeten of dat er helemaal geen sprake is van het meten van een conversie.
Het eerste wat valt aan te raden is je conversies te onderscheiden in āprimaire conversiesā en āsecundaire conversiesā. Primaire conversies adviseren wij altijd op Ć©Ć©n type conversie te houden, bijvoorbeeld een transactie op je website. Secundaire conversies kunnen zijn een inschrijving op je nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier maar ook het aantal gemiddelde paginaweergaven.
Belangrijk is dat je alleen je primaire conversie instelt als conversie in Adwords. Mocht je ook de secundaire conversies instellen in Adwords dan krijg je een vertekend beeld van de kosten per conversie, je zoekwoorden en meer. Het is daarnaast ook niet nodig omdat je deze secundaire conversies ook goed kunt bijhouden in Google Analytics. Om een conversie in Adwords in te stellen volg je deze pagina. Daarnaast is het ook mogelijk om een doel uit een gelinkt Analytics account te importeren zodat je niet meer aan de gang hoeft met codes en dergelijke. Ten slotte is het belangrijk om altijd te testen of de conversie goed wordt doorgemeten.
Dit markeert het einde van het artikel. Wij hopen dat bovenstaande tips en tools uw enige tijd zullen besparen bij het onderhouden van uw AdWords campagne.
Bronnen: Google afbeelding – Ā© Google