Google heeft onlangs een nieuwe functie gelanceerd, namelijk de zogenaamde Conversion Value Rules. Een functie waarmee we nog meer invloed kunnen uitoefenen binnen de conversie-instellingen. Een functie waarmee je conversies nog beter kunt uitdrukken met behulp van extra bedrijfsinformatie én op deze manier Smart bidding hier op kunt laten sturen! Maar wat zijn Conversion Value Rules nu precies? Wat zijn de voordelen ervan? En hoe creëer je deze regels en zet je ze optimaal in? In dit blogbericht gaan we hier verder op in.
Wat zijn Conversion Value Rules?
Conversion Value Rules zijn regels waarmee je de waarden van je conversiepunten nog beter kunt uitdrukken op basis van bedrijfsinformatie. Google wil hiermee de mogelijkheid om beter te optimaliseren op belangrijke bedrijfsdoelstellingen als omzet, winst of customer lifetime value vergroten. De regels zijn in te stellen op basis van 3 condities, namelijk:
- Geografische locatie; Ken extra waarden toe aan conversies van gebruikers vanuit een specifieke geografische locatie die voor jouw bedrijf relevant is.
- Doelgroepen; Ken extra waarden toe aan persona’s/doelgroepen (Google doelgroeplijsten of 1P doelgroepen) die voor jouw bedrijf van grotere waarden zijn.
- Apparaten; Ken extra waarden toe aan gebruikers die converteren op een specifiek type apparaat, wanneer dit voor jouw bedrijf van extra toegevoegde waarde is.
Door deze regels in te zetten op voor jouw bedrijf belangrijke condities/bedrijfsinformatie, zorg je ervoor dat de automatische biedstrategieën van je campagnes hier ook real time op gaan sturen. Hierbij gaat het om de op conversiewaarde gebaseerde biedstrategieën: Target-ROAS en Conversiewaarde maximaliseren.
Voorbeeld-cases per conditie
Onderstaand enkele voorbeeldcases waarbij de inzet van Conversion Value Rules van toegevoegde waarde kan zijn:
Zodra je de specifieke regels die voor jouw bedrijf van toepassing zijn hebt ingesteld ga je dit terugzien in de conversiewaarde-kolom binnen je campagnes. De conversiewaarden die je gaat rapporteren in je conversiewaarde-kolom worden aangepast door de specifieke regels die je hebt ingesteld.
- Voorbeelden: In te stellen Conversion Value Rules per case
Onderstaand per casus een voorbeeld van een aan te bevelen regel.
Belangrijke side-note: Een belangrijke side-note om rekening mee te houden is het feit dat automatische biedstrategieën vanuit zichzelf al sturen op signalen als de geografische locatie waar iemand zich bevindt, het apparaat waar iemand mee zoekt en 1P doelgroeplijsten. Wanneer een gebruiker beter presteert op basis van een van deze segmenten, dan zal smart bidding hier rekening mee houden.
- Conversion Value Rules zijn dus puur bedoelt om op een eenvoudige manier aanvullende waarde-informatie toe te voegen, welke nog niet in het account aanwezig is. Denk aan waarden gericht op bepaalde bedrijfsinformatie als marges voor verschillende typen doelgroepen of LTV overwegingen).
Hoe creëer je Conversion Value Rules?
Conversion Value Rules kun je instellen zowel op account-niveau als op campagne-niveau. Je kunt deze regels op Account-niveau instellen binnen de Conversie-instellingen tab bij Tools en Instellingen in je Google Ads account > Waarderegels.
Vervolgens kun je op basis van voor jouw bedrijf relevante condities regels gaan creëren. In eerste instantie kies je de Primaire voorwaarde waarvoor je een regel wil instellen. Wanneer je op basis van meerdere voorwaarden een regel wil instellen, kun je ook nog een secundaire voorwaarde specificeren. Hierin kun je zelf diverse combinaties maken die waardevol zijn voor je bedrijf.
Wanneer je de juiste voorwaarden hebt ingesteld kun je de waarde-aanpassing die je hiervoor wil toepassen instellen:
- Toevoegen: Voegt een additionele waarde toe op basis van de voorwaarden, welke conversiewaarde er ook is gerealiseerd.
- Vermenigvuldigen: Vermenigvuldigt, wanneer is voldaan aan de voorwaarden, de conversiewaarde met wat er is ingevuld in het veld.
Werken met waarderegels op campagne-niveau?
Wanneer je niet direct waarderegels wil toepassen op het gehele account, dan kun je ook in eerste instantie starten met een regel op campagne-niveau. Dit kun je doen door naar de instellingen op campagne-niveau te gaan. Hier zie je ook de Waarderegels terug.
Experimenteer met Conversion Value Rules
Ons advies is om te experimenteren met de inzet van Conversion Value Rules, bijvoorbeeld op campagneniveau. Hoe werkt dit precies?
Maak eerst een campagneconcept en vervolgens een experiment aan om de resultaten te monitoren zónder en mét de toepassing van waarderegels.
Hoe kun je deze resultaten nou gemakkelijk monitoren?
De resultaten van je waarderegels worden automatisch opgenomen in de conversiewaarde kolom in je rapportage op campagne-niveau. Door vervolgens binnen je campagne te segmenteren kun je de conversiewaarden zonder en met toepassing van waarderegels identificeren.
Om iets meer uitleg te geven over bovenstaande segmentatie;
- Original value (rule applied); De totale conversiewaarde van conversies waarbij een Conversion Value Rule is toegepast.
- Original value (no rule applied); De totale conversiewaarde van conversies waarop geen Conversion Value Rule is toegepast.
- Audience; De netto toevoeging van de Conversion Value Rules.
Wat ons betreft is de nieuwe functie die Google hiermee heeft gelanceerd een mooie manier om Google van meer informatie te voorzien om Smart bidding nóg beter voor ons te laten werken. Daarnaast kunnen we door middel van deze functie beter gaan sturen op daadwerkelijke interne bedrijfsdoelstellingen en bedrijfsinformatie van klanten waar Google nog geen beschikking over heeft. Deze input kan uiteindelijk weer zorgen voor een waardevollere output van de campagnes.
De inzet van Conversion Value Rules is op dit moment nog een Bètafunctie vanuit Google, waardoor het mogelijk is dat dit nog niet binnen jouw Google Ads account zichtbaar is. Wel kun je een toelating tot deze functie aanvragen bij je Google Ads accountmanager.
Heb je nog vragen over Conversion Value Rules of heb je hulp nodig bij het optimaal inzetten van deze functie binnen je campagnes? Neem dan gerust contact met ons op!