Remarketing is ondertussen een bekend begrip in de online marketing wereld. Remarketing maakt het mogelijk om je websitebezoekers opnieuw te bereiken. Grote voordeel is dat je zo je merk top of mind kunt houden bij je doelgroep tegen relatief lage kosten. Bovendien zijn er tal van voorbeelden waaruit blijkt dat remarketing goedkope conversies oplevert. Dit blijkt ook uit het feit dat veel grote en minder grote bedrijven inmiddels gebruik maken van dit online marketing kanaal.
Veel bedrijven blijven echter hangen in de basismogelijkheden van remarketing, namelijk het opnieuw bereiken van alle bezoekers van je website. Er zijn echter oneindig veel meer opties met remarketing. In deze blog wordt een aantal van deze mogelijkheden aangekaart.
Maximaal aantal vertoningen
Misschien wel een van de belangrijkste instellingen die vaak vergeten wordt, is het instellen van het maximum aantal vertoningen per gebruiker. Hiermee kan je instellen hoe vaak je advertentie maximaal aan een bezoeker getoond wordt (per dag, week of maand). Wanneer je dit niet doet, worden je advertenties dusdanig vaak vertoond aan een gebruiker dat het op den duur irritant en zelfs spammerig gaat overkomen. Dit is natuurlijk iets wat je wilt vermijden.
Specificeren doelgroep
Veel bedrijven kijken niet verder dan het targeten van alle bezoekers die op de website zijn geweest. Mocht je genoeg bezoekers op je website hebben dan is het echter veel interessanter om alleen bepaalde groepen te retargeten die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om alleen bezoekers te bereiken die langer dan 2 minuten op je website zijn geweest of die minimaal 5 verschillende pagina’s hebben bekeken waardoor je de minder geïnteresseerde bezoekers niet meer meeneemt.
Een andere veel gebruikte strategie is om bezoekers opnieuw te targeten die het winkelwagentje hebben bezocht of in het betaalproces hebben gezeten, maar die uiteindelijk niet hebben geconverteerd. Door deze groep opnieuw te benaderen is de kans aanwezig dat een aantal alsnog besluit om tot een aankoop over te gaan. Aan te raden valt om altijd een dergelijke remarketing groep aan te maken omdat in de praktijk blijkt dat dit misschien wel één van de goedkoopste manieren is om extra conversies te genereren.
Naast de besproken strategieën zijn er nog oneindig veel mogelijkheden om je doelgroep te specificeren. In feite is het mogelijk om elke variabele uit Analytics mee te nemen om zo de doelgroep aan te passen. Zo kun je besluiten om bijvoorbeeld alleen bezoekers uit een bepaalde regio te targeten, om alleen mobiele bezoekers te bereiken, terugkerende bezoekers uit te sluiten, mensen die op een bepaalde pagina op je website zijn geweest te retargeten of een combinatie van dit alles.
RLSA
Bij remarketing denken mensen vaak als eerste aan visuele banners die op andere websites (in het Google Display netwerk) verschijnen. Hoewel dit inderdaad de meest gebruikte vorm is, zijn er ook nog andere vormen mogelijk.
Een van deze vormen is RLSA (Remarketing Lists for Search Advertisement). RLSA maakt het mogelijk om je remarketinglijsten toe te passen op zoekadvertenties in Google Search. Zo kun je bijvoorbeeld instellen om terugkerende bezoekers die waarschijnlijk zelf je website kunnen vinden uit te sluiten, zodat deze groep je advertenties op het zoeknetwerk niet meer te zien krijgt. Uiteraard kun je ook het tegenovergestelde besluiten door bijvoorbeeld hoger te bieden voor je zoekadvertenties wanneer iemand in je winkelwagentje is geweest, maar nog niks heeft gekocht. Hetzelfde is ook mogelijk voor Google Shopping advertenties.
Vergelijkbare groepen
Wanneer je genoeg cookies hebt verzameld, is het mogelijk om de optie ‘vergelijkbare groepen’ te gebruiken. Stel, je hebt een lijst opgebouwd van mensen die langer dan 1 minuut op je website zijn geweest. Deze groep heeft een bepaald aantal demografische kenmerken (leeftijd, geslacht) en andere kenmerken die bekend zijn bij Google (interesses, bezochte websites). Met de optie om vergelijkbare groepen in te schakelen is het mogelijk om mensen te bereiken die overeenkomen met deze kenmerken, maar die nog niet op je website zijn geweest. Dit is vooral interessant bij een branding campagne waar je aan zo veel mogelijk mensen je merk wilt laten zien.
Seizoensgebonden campagnes
Is je product of dienst seizoensgebonden? Maak hier gebruik van! Gebruik remarketing om bezoekers te bereiken die in het vorig seizoen geconverteerd hebben op je website of breng een speciale seizoensactie of aanbieding onder de aandacht bij je websitebezoekers.
De laatste tip om je remarketing te verbeteren is het gebruiken van e-mailadressen in je remarketing campagnes. Het is mogelijk om via Google AdWords mailadressen met een gmailadres te targeten en zo een advertentie te vertonen in hun inbox. Omdat het een advertentie betreft, ‘omzeil’ je hiermee de regel voor e-mailmarketing dat klanten eerst toestemming moeten geven voordat je ze een e-mail mag sturen.
Daarnaast is het ook mogelijk om op Facebook te adverteren op basis van een e-mail adres lijst. Wanneer dit e-mailadres gekoppeld is aan een Facebook account krijgen Facebook gebruikers jouw advertenties te zien.
Tot slot
Bovenstaande punten laten zien dat er erg veel mogelijk is om je remarketing campagne naar een hoger niveau te tillen. Mocht je je afvragen wat interessante opties zijn om specifiek voor jouw website in te zetten, dan kun je altijd contact opnemen met MvH Media.