Je hebt reeds je eerste campagne(s) gemaakt in Google Ads en de basis van de campagnes staat. Vervolgens begint het optimaliseren van de campagnes. Je wilt bijvoorbeeld offerte aanvragen realiseren met de campagnes. Mondjesmaat realiseer je offerte aanvragen met je campagnes maar nog niet het beoogde aantal. De vraag die opkomt is ‘Hoe kan ik meer offerte aanvragen realiseren met mijn campagne(s)?’. In deze blog gaan we in op deze vraag.
Biedstrategieën
Eén van de factoren die hier een belangrijke rol bij speelt is de biedstrategie. Met de biedstrategie geef je eigenlijk aan waar de campagne op moet sturen. Er zijn verschillende biedstrategieën met ieder een ander doel. In de basis zijn de biedstrategieën op te delen in een handmatige biedstrategie of een automatische biedstrategie. Bij een automatische biedstrategie heeft Google voldoende data binnen een bepaalde periode nodig om op te kunnen sturen.
Van belang is om tijdens het opzetten van een campagne te kijken welk doel je wilt bereiken en hier de juiste biedstrategie bij te kiezen.
In het geval van het voorbeeld waarbij de vraag is om meer offerte aanvragen te realiseren met de campagne, kan het dus van belang zijn om het volgende te doen:
- Nalopen of de juiste biedstrategie ingesteld staat voor de campagne
- A/B testen tussen verschillende biedstrategieën
In deze blog gaan we verder in op optie 2.
Opzetten A/B test
Bij het opzetten van een A/ B test breng je het volgende in kaart:
- Doel: wat wil ik bereiken?
- Welke variabele ga ik testen? ( in ons voorbeeld de biedstrategie)
- Welke biedstrategieën ga ik tegen elkaar uitzetten?
- Hoe maak ik dit meetbaar?
- Welke looptijd hanteer ik?
Zodra je de antwoorden op deze vragen helder in kaart hebt gebracht, dan kan je de a/b test ook daadwerkelijk inregelen. Het inregelen en opzetten van een A/B test kan in Google Ads doen met de functie concepten & experimenten.
Resultaten vergelijken
In het campagne overzicht zie je de reguliere campagnes en eventuele conceptcampagnes en de bijbehorende resultaten. In dit overzicht kan je de resultaten 1 op 1 vergelijken tussen de reguliere campagne en de conceptcampagne.
Voor één van onze klanten hebben we eveneens zo’n A/B test opgesteld. Hierbij hebben we de biedstrategieën doel CPA en conversiewaarde maximaliseren tegen elkaar laten lopen. Het doel is om uiteindelijk meer consult afspraken te realiseren.
Voor deze klant wordt gestuurd op een conversieset met harde conversies. De consult afspraken is het belangrijkste doel om op te sturen. Om een priorisering aan te brengen hebben we een fictieve conversiewaarde gehangen aan de conversies. Zodoende proberen we de biedstrategie te sturen om meer consult afspraken te realiseren.
De reguliere campagne liep op doel CPA, de test heeft de biedstrategie conversiewaarde maximaliseren meegekregen.
In bovenstaande resultaten zien we dat de testvariant betere resultaten behaalt dan de oorspronkelijke campagne.
- Meer consult afspraken in dezelfde periode
- Beter conversiepercentage
- Lagere Doel CPA
Dit is slechts een voorbeeld van een A/B test en bijbehorende resultaten. Door dit te monitoren kun je op den duur bepalen welke strategie beter werkt. Hierbij kun je gebruik maken van input die Google voorziet. Zo kan je zien of er voldoende data is om een conclusie te trekken.
Bovenstaande A/B test wilt niet zeggen dat deze biedstrategie altijd beter werkt. Wat dit wel aangeeft en onderstreept is het belang om te testen. Voorbeelden waarbij biedstrategieën testen interessant kan zijn:
Gebruik maken van een automatische biedstrategie die stuurt op harde als zachte conversies waarbij het doel meer harde conversies realiseren betreft. Bijvoorbeeld een a/b test met:
- Conversies maximaliseren
- Conversiewaarde maximaliseren
ROAS van de Search campagnes verbeteren bij onvoldoende conversies voor een ROAS strategie:
- CPC verbeterd > conversiewaarde
- Doel CPA
Van belang is dus om op voorhand helder te hebben wat je wil bereiken, vervolgens ga je kijken welke biedstrategieën hier aan bij kunnen dragen. Middels een test heb je vervolgens het antwoord welke biedstrategie voor jouw specifieke situatie het beste werkt.