Microsoft (Bing) is de laatste tijd hard aan de weg aan het timmeren en deelt regelmatig nieuwe updates met betrekking tot het advertentieplatform. Ondanks dat het aandeel van Microsoft in de markt nog relatief klein is werkt het hard aan manieren om de advertentiemogelijkheden uit te breiden en de kwaliteit te verbeteren. Het is dan ook zeker aan te raden om ook binnen Microsoft te blijven profiteren van het zoekgedrag Ć©n de nieuwe mogelijkheden. Om deze reden hebben we onderstaand de belangrijkste nieuwe updates en mogelijkheden voor je uitgewerkt:
1. Zoektype Phrase Match wordt uitgebreid naar Broad Match Modifier
Net als binnen Google Ads heeft Microsoft Advertising aangekondigd dat het zoektype “Broad Match Modifier” op termijn (Augustus) zal verdwijnen en āPhrase Matchā met dit matchgedrag zal worden uitgebreid. De uitbreiding van het zoektype Phrase Match houdt in dat je zoekwoorden met dit zoektype straks ook voor vertoningen zorgen op zoekopdrachten die de betekenis van je zoekwoord bevatten.
Bij het nieuwe matchgedrag van deze zoekwoorden wordt ook rekening gehouden met de woordvolgorde, wanneer dit belangrijk is voor de betekenis. Deze wijziging zal in lijn zijn met de update voor Phrase Match vanuit Google Ads afgelopen februari.
2. Multi-Image extensies
Binnen Microsoft Advertising was het al gedurende langere tijd mogelijk om Image extensies (beeldextensies) toe te voegen aan campagnes, maar sinds kort heeft Microsoft Advertising ook Multi-Image extensies wereldwijd gelanceerd. Dit houdt in dat je nu met meerdere afbeeldingen de aandacht van de zoeker kunt trekken door een carrousel van maximaal 5 afbeeldingen in te geven. Een unieke mogelijkheid binnen Microsoft Advertising, waarmee je visueel nog meer inspiratie kunt bieden in je advertenties.
Onderstaand hoe dit eruit kan komen te zien:
Heb je zelf niet direct geschikte fotoās en wil je wel gebruik maken van de (Multi-)Image extensie? Microsoft Advertising heeft sinds kort ook een partnership met Shutterstock. Deze samenwerking zorgt ervoor dat iedereen gratis toegang heeft tot deze stockfoto bibliotheek.
3. Promotie-extensies in alle landen beschikbaar
Promotie-extensies waren eerder enkel nog beschikbaar binnen de US, maar zijn sinds deze maand wereldwijd beschikbaar. Een mooie manier om acties goed onder de aandacht te brengen in je Microsoft Advertising campagnes. Je kunt de promotie-extensies op verschillende manieren extra relevant maken:
4. Statische koppen binnen Dynamische zoekadvertenties
Adverteerders in Microsoft Advertising hebben sinds kort meer invloed op de advertenties binnen een DSA campagne, door de mogelijkheid voor het ingeven van statische koppen. Binnen een DSA campagne target je een bepaald deel van de website (op basis van landingspaginaās). Microsoft identificeert op basis van de inhoud van je website relevante zoekopdrachten om je (dynamische) advertenties op te vertonen.
Een van de redenen dat marketeers nog weinig gebruik maakten van DSA campagnes was volgens Microsoft het gebrek aan controle over de inhoud van de advertenties. Om deze reden heeft Microsoft het nu mogelijk gemaakt dat je zelf de volledige controle kunt houden over de advertentie-inhoud.
Hoe zet je dit in?
Je kunt de gewenste statische koppen door middel van een extra kolom toevoegen aan je paginafeed voor dynamische zoekadvertenties. Adverteerders hebben al controle over de beschrijvingen van de advertenties, wat betekent dat nu elk element controleerbaar is. Het dynamische element zit hem dan nog in het achterhalen van de unieke, nieuwe zoekopdrachten en de juiste landingspagina die hierbij aansluit.
Voorbeeld: De feed kan vervolgens bij Tools > Business data > Page feeds geupload worden.
5. Uitbreidingen automatische biedstrategieƫn
Ook is Microsoft advertising haar opties voor automatische biedstrategieƫn aan het uitbreiden. De optie voor Verbeterde CPC (Enhanced Manual Bidding) is inmiddels overal beschikbaar, maar ook is binnen alle markten gestart met een pilot voor Doelvertoningspercentage (Target Impression Share). Daarnaast heeft Microsoft bekend gemaakt binnenkort ook Portfolio biedstrategieƫn beschikbaar te gaan maken wereldwijd.
Bereid je voor..
Naast de updates en functies die onlangs al gelanceerd zijn in Europa (waaronder Nederland), staan er ook nog een heleboel op de planning. Onderstaand een aantal hiervan toegelicht. Voor vrijwel allemaal draait Microsoft nu een pilot in de UK en/of VS.
1. Video extensions
Last but not least; nog een uitbreiding in extensies, namelijk Video extensies! Een extensie die je helpt je nog meer te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en echt de aandacht te trekken binnen de zoekresultaten.
De video wordt als miniatuur naast de advertentie vertoond, wanneer iemand erop klikt wordt deze op volledig scherm weergegeven:
Door een video extensie toe te voegen aan je advertenties kun je het verhaal van je advertenties versterken.
2. Video Ads
De trends en ontwikkelingen op het gebied van Video Marketing volgen elkaar in rap tempo op, gekeken naar bijvoorbeeld de enorme opkomst van TikTok, maar ook de stijging in het gebruik van YouTube. Ook Microsoft kan hier natuurlijk niet in achterblijven en daarmee kondigde Microsoft Advertising dan ook onlangs de lancering van Video Ads aan!
Er is verder nog weinig over bekend, behalve dat hiervoor nu een pilot draait in de US en UK.
3. Microsoft Audience netwerk breidt uit met Facebook import
Microsoft heeft voor haar Audience netwerk een ondersteuning aangekondigd voor het importeren van Facebook campagnes en Video advertenties. Dit betekent dat, net als de importfunctie van Google Ads, we als adverteerders straks ook Facebook Ads kunnen importeren.
Zowel de locatie-targeting, demografische gegevens en advertentieplanningen kunnen worden overgenomen vanuit de Facebook campagnes. Echter, Microsoft Advertising ondersteunt niet de doelgroepen die vanuit Facebook worden geĆÆmporteerd. Adverteerders moeten dus na het importeren de doelgroeptargeting wijzigen in de gewenste in-market, affiniteit-, remarketing- of LinkedIn doelgroepen.
4. Multimedia Ads
Een nieuwe type advertentie; Multimedia ads! Multimedia ads zijn advertenties waarmee je binnen Microsoft door middel van grote, visuele beelden je merk of product nog beter onder de aandacht kunt gaan brengen van je doelgroep. Deze advertenties zullen niet de huidige tekstadvertentie-plaatsingen vervangen, maar worden weergegeven op zijbalk- en hoofdregel-advertentieposities. Deze advertenties worden gegenereerd op basis van de afbeeldingen die zijn ingegeven bij de Image extensies Ć³f voorgesteld op basis van stockafbeeldingen.
5. Automotive Ads
Tot slot een andere gave, nieuwe functie: De Automotive Ads. Automotive advertenties zijn advertenties waarmee realtime nieuwe en gebruikte autoās aan een interessante doelgroep in de buurt vertoond kunnen worden. Dien een feed in met zoveel mogelijk relevante kenmerken (merk, model, afbeelding etc.) Ć©n Microsoft maakt er een relevante, gepersonaliseerde advertentie van. De campagneopzet lijkt hiermee erg op die van Shopping campagnes. Het aanbod van de feed wordt automatisch aan de juiste zoekopdrachten gekoppeld. De advertenties zijn inzetbaar voor zowel autodealers en sites van derden als autofabrikanten. Ze worden zichtbaar op de Bing afbeeldingen tab, native plaatsingen in het Audience netwerk en aan de rechterkant binnen de Bing zoekresultaten.
De bĆØta van dit campagnetype is op dit moment geopend voor de US en de UK.
Kortom: De ontwikkelingen volgen zich in een snel tempo op en het is zonde om hierin achter te blijven.
Heb je vragen over Ć©Ć©n van de nieuwe (of komende) updates of functies van Microsoft advertising? Of heb je een ander online marketing vraagstuk? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!