Nu de feestdagen dichterbij komen en vele webshops kortingen geven is deze nieuwe manier van promoties maken relevanter dan ooit. In een aantal landen was het al mogelijk, maar ook in Nederland komt Google nu met de update waarbij je rechtstreeks in het Merchant Center promoties kunt maken.
De verschillende promoties
Om je korting zichtbaar te krijgen in deĀ Google ShoppingĀ resultaten konden we voorheen al de uitverkoopprijs en -datum meegeven in de product-feed. Met de nieuwe functie is het mogelijk om ook andere promoties onder de aandacht te brengen. De volgende typen promoties zijn beschikbaar:
- Kortingsbedrag: bied een korting aan van een bepaald bedrag, een geldkorting bij de aankoop van een bepaald aantal producten of korting op een product bij een aankoop van een bepaald aantal (bijvoorbeeld: 2+1 gratis).
- Kortingspercentage: bied een percentage korting aan, een percentage korting bij de aankoop van een bepaald aantal producten of een percentage korting op een product bij een aankoop van een bepaald aantal (bijvoorbeeld: 2e artikel 50% korting).
- Gratis cadeaus: gratis artikel bij een bepaalde waarde
- Gratis verzending
Zo kun je nu dus ook andere acties onder de aandacht brengen tijdens een actieperiode.
Een promotie toevoegen
Promoties worden automatisch aangezet voor alle in aanmerking komende accounts. Wanneer je nog geen promoties kunt instellen controleer dan op de pagina Programmaās beheren of de functie aanstaat. Zo niet, kun je het interesseformulier invullen om een inschrijvingsverzoek te doen.
Zo maak je rechtstreek via het Merchant Center een promotie aan.
- Ga naar marketing > promoties.
- Voeg een nieuwe promotie toe.
- Kies hier vervolgens het land en de promotietype.
- Stel in voor welke producten en periode de actie geldt.
Een promotie toevoegen is altijd een slimme keuze, wanneer je dit niet doet is het een gemiste kans. Aanbiedingen zorgen namelijk voor betere prestaties, vooral wanneer zoekers hier duidelijk naar op zoek zijn tijdens de feestdagen. De voordelen van promoties zijn o.a.:
- Verhogen je CTR: Met een actie zorg je ervoor dat jouw product opvalt ten opzichte van de concurrenten. Hierdoor ligt het klikratio hoger bij producten met een aanbieding.
- Stijging in aankopen: Door een promotie weer te geven zorg je voor een reden om nĆŗ te kopen.
Heb je hulp nodig bij het aanmaken van promoties of een ander SEA geralteerd of online marketing gericht vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.