2017 is bijna voorbij, dus we kijken alvast vooruit naar wat 2018 gaat bieden. Dit hebben we eerder al gedaan door naar de trends voor SEO (zoekmachine optimalisatie) in 2018 te kijken, maar natuurlijk kunnen we ook met SEA (zoekmachine adverteren) trends in 2018 niet uitblijven.
1. Mobiel verkeer wordt groter
Onze mobiele telefoons worden steeds geavanceerder. We kunnen vaak net zoveel op een mobiele telefoon doen als op een computer. De beeldschermen blijven groeien en zo ook het mobiel gebruik op het internet, aangezien het makkelijker is om een website te bekijken op een groot scherm. We hebben onze smartphone altijd op zak en wanneer we snel iets willen weten (of dit nu onderweg is of aan de eettafel) kunnen we het razendsnel opzoeken.
Het wordt daarom steeds belangrijker om ook voor mobiel bovenin de zoekresultaten gevonden te worden, als je wilt dat jouw advertenties aan mobiele gebruikers getoond wordt. Hoewel het conversiepercentage van mobiele apparaten lager blijft dan bij computers, mag deze groep zeker niet vergeten worden. Wanneer er niet direct wordt gekocht via een telefoon, zal het eerste onderzoek naar een dienst of product steeds vaker via mobiel worden uitgevoerd. Uit onderstaande afbeelding uit het onderzoek What’s Happening Online? blijkt er al een flinke groei te zijn geweest in de aantal aankopen via mobiel. Het is daarnaast ook steeds makkelijker om te betalen met een mobiele telefoon, omdat apps van banken automatisch geopend worden wanneer er online met iDEAL wordt betaald. In 2018 zullen steeds meer consumenten gebruik maken van dit gemak, waardoor het belangrijk is om het mobiel verkeer niet te onderschatten en hier met SEA goed op in te spelen.
2. Online producten aanbieden wordt steeds belangrijker
Niet alleen het doen van online aankopen via een mobiel apparaat is toegenomen. Over het algemeen wordt er steeds meer online gekocht, ook via tablets en computers. Steeds meer fysieke winkels moeten hun winkel sluiten als ze de producten niet online verkopen. Om meer aandacht te brengen aan deze producten, wordt het voor online winkels steeds interessanter om een shopping-campagne te starten via Google AdWords.
Zo geven Gereratie X en Babyboomers aan steeds meer vertrouwen te hebben in het doen van online aankopen en dit vertrouwen zal alleen maar stijgen in 2018 . Hoewel er voor boodschappen-, kleding- en meubelwinkels een behoefte aan fysieke winkels zal blijven, is het ook voor deze winkels interessant om online de producten te adverteren (Bron: Ruigrok Netpanel). Het is daarom belangrijk om als online webshop je producten via Google Adwords te presenteren. Het staat altijd op een prominente plek op de zoekpagina van Google, namelijk boven of naast de geschreven resultaten. Hoewel er dus steeds meer vertrouwen is bij Generatie X en Babyboomers, zal een prettige ervaring op je website eraan bijdragen dat ook deze doelgroepen eerder hun bestelling online plaatsen.
3. Meer experimenten Google Shopping
Google is op dit moment veel aan het experimenteren met de zoekresultaten van Google Shopping. Zo zijn ze druk bezig met een landingspagina waarop producten met elkaar worden vergeleken als de consument hierop zoekt. Daarnaast zijn de resultaten via telefoon nu zo dat ze meer dan de helft van het mobiele scherm in beslag nemen. We kunnen verwachten dat Google hiermee verder zal experimenteren in 2018, waarbij we nog verschillende plaatsingen en eigenschappen van Shopping te zien krijgen.
4. Nieuwe feestdagen
Er waaien steeds meer feestdagen van over de hele wereld naar Nederland. Dit was dit jaar al goed te zien met bijvoorbeeld Black Friday en Cyber Monday. Dagen waar we vroeger het bestaan niet vanaf wisten, zorgen nu voor een flinke groei in de omzet. Zo was Singles Day, een feestdag uit China, een daverend succes bij (web)winkels als Bol.com en Rituals. Doordat steeds meer bedrijven in gaan spelen op deze nieuwe feestdagen, weten meer mensen van het bestaan. Hierdoor kun je er als bedrijf in 2018 niet meer omheen. In onderstaande afbeelding is een duidelijke piek te zien van mensen die zoeken op Black Friday tijdens de daarbij horende periode.
Hoe meer de consument van deze dagen weet, hoe meer ze van websites gaan verwachten op die dagen. Wanneer je aan die verwachting voldoet, zal dit alleen maar bijdragen aan een positieve ervaring op jouw website. Het wordt in 2018 dus alleen maar belangrijker om op deze dagen net wat extra’s te doen voor je bezoekers. Het is verstandig om goed onderzoek te doen naar alle nieuwe feestdagen en daar op in te spelen.
Hierbij kan gedacht worden aan specifieke advertenties rondom deze dagen, waarbij het duidelijk wordt dat je aan deze nieuwe feestdagen hebt gedacht. Daarnaast is het slim om meer budget vrij te stellen voor deze dagen, zodat jouw advertenties goed zichtbaar zijn op deze dagen in de zoekmachines.
5. Bing krijgt een groter aandeel
Hoewel Google de grootste zoekmachine van Nederland en België zal blijven, hebben we in 2017 een groei in het aandeel in het gebruik van de zoekmachine Bing gezien. Dit aandeel in Bing zal in 2018 alleen maar blijven stijgen. Aangezien Microsoft natuurlijk trots is op zijn eigen zoekmachine, is deze zoekmachine standaard te vinden op iedere computer met Windows met Edge. Wanneer mensen hun browser niet aanpassen, maken zij standaard gebruik van Bing Search. Vaak zijn dit de mensen die minder technische kennis hebben of de browser Edge goed genoeg vinden om te gebruiken. Daarnaast hebben Yahoo en Bing de handen ineengeslagen om het marktaandeel te vergroten en dit is te merken aan het ieder jaar stijgende marktaandeel van Bing.
Het is daarom in 2018 alleen maar interessanter geworden om ook op Bing te gaan adverteren. De kosten hiervan zijn lager, er is minder concurrentie en er is toch een groei in aandeel te vinden. Ongeveer 7.08% van alle mensen in Nederland gebruikt Bing als zoekmachine. Dat zijn toch voldoende mensen die je niet wilt vergeten tijdens het adverteren op zoekmachines.
6. Nieuwe interface Google AdWords
Het is misschien niet direct een trend voor 2018, maar het zal wel een belangrijke rol gaan spelen in de advertenties die volgend jaar gemaakt gaan worden: de nieuwe interface van Google AdWords. Op dit moment draait de nieuwe interface nog in de bètaversie, maar deze interface zal volgend jaar de standaard worden voor AdWords. De interface ziet er als volgt uit:
Via grafieken is er een duidelijk overzicht van de campagne en de kosten die worden gemaakt. Het is eenvoudig te zien welke campagnes wel en niet goed lopen en op welke zoekwoorden er veel wordt gezocht. Met deze interface wordt het makkelijker om advertenties te optimaliseren.
Bij deze nieuwe interface horen ook nieuwe functies. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om promo-extensies toe te voegen, waardoor er promocodes eenvoudig aan de advertentie toe worden gevoegd zonder dat dit tekens van de advertentie gebruikt. In 2018 kunnen we dus nog meer met advertenties doen!
Dus wat kunnen we verwachten in 2018?
We kunnen dus verwachten dat mobiele apparaten een grotere rol gaan spelen bij het plaatsen van advertenties. Daarnaast is het bijna niet meer mogelijk om geen gebruik te maken van shopping feeds als je producten online verkoopt. Denk daarbij aan nieuwe feestdagen en denk mee met het moment waarop jij de bezoekers naar je website wil halen.
Wij kunnen je helpen met het bepalen van jouw strategie om te adverteren op zoekmachines, waarbij je naast Google ook steeds meer rekening moet gaan houden met Bing. Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen in 2018? Neem dan gerust contact op, wij gaan graag voor je aan de slag!