Het instellen van de advertentieroulatie wordt vereenvoudigd! Adverteerders hadden in het verleden de keuze uit vier roulatie-opties, te weten:
- Optimaliseren voor klikken: advertenties weergeven die naar verwachting meer klikken zullen genereren
- Optimaliseren voor conversies: advertenties weergeven die naar verwachting meer conversies zullen genereren
- Gelijkmatig rouleren: advertenties ten minste 90 dagen gelijkmatiger weergeven, vervolgens optimaliseren
- Rouleren voor onbepaalde tijd: advertenties die minder goed presteren, gelijkmatiger weergeven met beter presterende advertenties en niet optimaliseren
Eind september 2017 brengt Google dit aantal terug naar twee, namelijk:
- Optimaliseren: deze optie gebruikt de machinelearning-technologie van Google om advertenties te leveren die naar verwachting beter presteren dan andere advertenties binnen je advertentiegroep.
- Niet optimaliseren: advertenties rouleren voor onbepaalde tijd. Hierbij worden advertenties voor onbepaalde tijd gelijkmatig weergegeven.
Het nut van advertentieroulatie
Alvorens er dieper gekeken wordt naar de twee roulatie opties, is het van belang te weten waar advertentieroulatie voor dient en waarom het zo belangrijk is.
Elk AdWords account wordt als volgt opgebouwd:
Campagne > Advertentiegroep > Advertentie(s)
Google adviseert om iedere advertentiegroep te voorzien van minstens 3 unieke advertentiesĀ waaronder 1 advertentie met {Keyword Insertion}. Google laat het daarna over aan de adverteerder om te bepalen hoe de advertenties worden getoond; alle advertenties even vaak vertonen gedurende 90 dagen of voor onbepaalde tijd, advertenties die naar verwachting de meeste klikken genereren vaker tonen of advertenties die naar verwachting de meeste conversies genereren vaker vertonen. Hierdoor heeft de adverteerder dus zelf in de hand welke advertenties aan de potentiĆ«le klant worden getoond en met welk doel.
Maar nu zal deze instelling drastisch worden veranderd. Van 4 opties gaan we terug naar 2 opties. Het klinkt als een versimpeling, maar de impact kan groot zijn. Als adverteerder is het van belang dat je hier goed op inspeelt!
Kies je voor Optimaliseren of voor Niet optimaliseren?
Google geeft zoals gezegd vanaf september 2017 twee opties voor advertentieroulatie, maar waar kies je als adverteerder voor? Kies je voor optimaliseren van advertenties of gelijkmatig rouleren?
Optimaliseren: het vertonen van de best presterende advertenties
Deze instelling maakt gebruik van de machine learning-technologie van Google om voorrang te geven aan advertenties die naar verwachting beter presteren dan andere advertenties in een advertentiegroep. Zij zullen dus naar verwachting meer klikken, meer leads of meer conversies genereren.
Wanneer er gebruik wordt gemaakt van geoptimaliseerde advertentieroulatie met drie of meer advertenties per advertentiegroep kunnen zowel het aantal klikken als het aantal vertoningen toenemen. Hoe groter het aantal advertenties is waar het systeem uit kan kiezen, hoe beter de verwachte advertentieprestatie zal zijn.
Slim bieden
Wil je conversies voorrang geven? Kies dan voor de optie āslim biedenā. Met deze optie kun je je biedingen aanpassen op basis van de waarschijnlijkheid van een conversie en wordt de advertentie gekozen waarvoor de kans op een conversie het grootst is.
Voor de optie āSlim biedenā wordt automatisch de advertentieroulatie āoptimaliserenā geactiveerd.
Echter raad ik je deze optie af. Je kunt de campagne beter zelf bijsturen, dan dat je dit overlaat aan het systeem van Google.
Niet optimaliseren: advertenties worden gelijkmatig vertoond
Voor de meeste adverteerders zal een geoptimaliseerde advertentieroulatie waarschijnlijk de eerste keuze zijn, zeker ook omdat veel adverteerders niet continu bezig willen zijn met het optimaliseren van de campagne en dit graag overlaten aan Google. Google geeft immers aan te sturen op meeste klikken, meeste conversies, etc. Desondanks adviseren wij onze adverteerders toch voor de optie āniet optimaliserenā te kiezen, omdat zij hiermee zelf meer controle hebben over de advertenties. De campagnes worden in eerste instantie ālos gelatenā, waarna ze nauwkeurig kunnen worden geoptimaliseerd. Je bent als adverteerder nauwer betrokken bij je campagnes en hebt zelf het heft in eigen hand. En wij zijn van mening dat daarmee veel meer te halen is dan met het optimaliseren dat Google biedt.
De instellingen wijzigen
Je vindt (tot op heden) de instelling advertentieroulatie in AdWords onder Campagne > Instellingen. Wanneer je naar onderen scrollt, zie je vanzelf het kopjeĀ Geavanceerde instellingen > Advertentieweergave: advertentieroulatie, frequentielimieten. Hier kun je de instelling voor advertentieroulatie aanpassen.
Advertentieroulatie per advertentiegroep
Om advertentieroulatie nog efficiƫnter in te zetten, wordt het vanaf eind september mogelijk om advertentieroulatie in te zetten op het niveau van de advertentiegroep. Hierdoor kun je in ƩƩn campagne meerdere roulatie-instellingen gebruiken. Dat zorgt ervoor je in ƩƩn campagne AB-testen kunt uitvoeren om op die manier de best scorende campagnes kunt inzetten.
Wat moet jij als adverteerder doen?
Google zal eind september de advertentieroulatie automatisch overzetten. De opties āoptimaliseren voor klikkenā, āoptimaliseren voor conversiesā en āgelijkmatig roulerenā worden overgezet naar āoptimaliserenā. Ā Campagnes met de instelling op ārouleren voor onbepaalde tijdā wijzigen niet. Campagnes die āslim biedenā gebruiken worden overgezet naar āoptimaliserenā, ongeacht de advertentieroulatie.
Heb je hulp nodig met het correct en succesvol instellen van advertentieroulatie? Stuur dan een mail naar info@mvhmedia.nl of bel 0162-693599.