Hoe werkt Bing Merchant center?
Afgeleid van de naam Google Merchant Center werkt Bing Merchant Center niet veel anders dan we gewend zijn bij Google.
Binnen Merchant Center dien je eerst het domeinnaam te “claimen” cq. te verifiëren. Dit kan op verschillende manieren. Wij raden hiervoor de verificatie door middel van de UET (Universal Event Tracking) Tag aan. Door plaatsing van deze tag kunnen conversies naar en via Bing beter worden doorgemeten alsmede ook remarketing via Bing ingezet worden.
Vervolgens creëer je in Bing Merchant center een store. Je vult een aantal standaard gegevens in over de webwinkel. Daarnaast heb je ook hier de mogelijkheid om een logo van de Webwinkel te uploaden.
Tot zover niet veel anders dan de stappen in Google Merchant Center.
Het uploaden van een feed verschilt ook niet heel veel ten opzichte van Google Merchant center. Sterker nog, je kunt hier ervoor kiezen om, in de gemaakte winkel, te “importeren” via Google Merchant Center.
Alhoewel deze functie er gemakkelijk en wellicht verleidelijk uit ziet raden wij niet direct het gebruik van deze functie aan. Hierdoor verlies je namelijk enige controle over de feed richting Bing. Immers, exact dezelfde feed(s) uit Google Merchant Center worden doorgeplaatst naar Bing Merchant Center. De eisen van een feed lijken in veel opzichten hetzelfde. Echter is het, op de lange termijn, verstandig om twee verschillende feeds te hanteren. Zo ben je als webshop – gemakkelijker – in controle over welke producten wel/niet worden doorgestuurd naar Bing. Daarnaast heeft de feed van Bing enkele andere eisen dan Google Merchant Center. Dit zijn geen verplichte items in een feed maar kunnen de algehele kwaliteit van de feed wel verbeteren. Daarom adviseren we een aparte feed op te stellen voor Bing shopping.
Nadat de feed zo volledig mogelijk is aangemaakt kunnen we deze uploaden in Bing Merchant Center. Het goedkeuren van de eerste feed duurt ongeveer ca. 72 uur.
Na het goedkeuren van de feed is het tijd voor het opzetten van Bing Shopping campagne.
Opzetten Bing Shopping campagne.
Bij het aanmaken van een nieuwe campagne kies je voor de onderstaande optie om een Bing Shopping campagne aan te maken.
Vervolgens wijzen de stappen zichzelf. Je kiest een naam, targetregio, dagbudget.
De typische shopping instellingen kunnen op de volgende manier worden ingesteld.
Net zoals we dat kennen bij Google Shopping is het hier dus ook mogelijk om te kiezen voor campagneprioriteiten. Mijn advies is om deze in beginsel op “medium” te zetten. Bij slechts één campagne maakt het niks uit welke prioriteit je kiest. Dit wordt pas interessant bij meerdere campagnes en het wel/of niet afvangen van de longtail met andere CPC prijzen.
Vervolgens kies je een standaard bod.
Deze bieding kun je vervolgens in de campagne weer onderverdelen in advertentiegroepen. Voor een correcte rapportage en om zo snel mogelijk inzicht te krijgen in de hardlopers raad ik de volgende strategie aan.
Stappenplan opzetten Bing Shopping campagne
- Begin met één grote Bing shopping campagne.
- Maak een advertentiegroep aan met alle producten daarin.
- Maak direct een onderscheid in productgroepen. Doe geen mutaties in de standaardbieding.
- Maak een promotie advertentie voor de Shopping campagnes. Hierdoor val je extra op. Dit kan op advertentiegroep niveau.
- Bekijk de eerste weken nauwkeurig waar er klikken/conversies plaatsvinden. Afhankelijk van die data kun je ervoor kiezen om de campagnes verder op te delen en te werken met prioriteiten (aanbeveling).
- Monitor goed de keywords waar je op wordt getoond met de shopping producten. In het begin adviseer ik zeker niet om alle negatieve zoekopdrachten uit Google Shopping over te nemen. Juist om dit een ander kanaal is met (toch) vaak ook een andere doelgroep. Laat hier wederom de data ervoor zorgen dat je de juiste beslissingen neemt.
Een belangrijk verschil van Bing shopping ten opzichte van Google Shopping is dat de biedstrategieën bij Bing shopping beperkter zijn. Voor Bing shopping kun je, op dit moment in Nederland, alleen kiezen voor “handmatige CPC” biedingen.
Met het bovenstaande stappenplan staat jouw Bing shopping campagne live en is deze gereed om de eerste bezoekers naar jouw webshop te verkrijgen.
Voor elke webshop raden wij altijd aan om gebruik te maken van Bing shopping. Juist vanwege de lagere CPC prijzen, de hoge conversieratio’s en het aanboren van een andere doelgroep. Vragen over de opzet, configuratie of het door ontwikkelen van de Bing Shopping campagne? We helpen jou graag veder.