2017 is achter de rug. We starten met een heel nieuw jaar vol kansen om meer uit je betaalde campagnes te halen om nóg succesvoller te zijn. Wacht niet langer, vandaag is een lege bladzijde uit je 365 pagina’s tellend boek. Maak er een mooi boek van!
En dan nu de trends waar we allemaal op zitten te wachten. Wat zijn de do’s, wat moet je echt weten en belangrijker: waar moet je echt mee aan de slag? Je leest het hier!
Mobiele apparaten
Onze mobiele telefoons worden steeds geavanceerder. We kunnen vaak net zoveel op een mobiele telefoon doen als op een computer. De beeldschermen blijven groeien en zo ook het gebruik van internet op een mobiele telefoon. Omdat we onze smartphone altijd op zak hebben wanneer we snel iets willen weten of iets nodig hebben, kunnen we alles razendsnel opzoeken en bestellen. Het wordt daarom steeds belangrijker om met jouw advertenties bovenaan de zoekresultaten te worden getoond.
Hoewel het conversiepercentage van mobiele apparaten lager blijft dan op laptops en computers, zal het eerste onderzoek naar een dienst of product steeds vaker via een mobiel worden uitgevoerd. Uit het onderzoek What’s Happening Online? blijkt er al een flinke groei te zijn geweest in de aantal aankopen via mobiele apparaten, zie onderstaande afbeelding.
Het is daarnaast ook steeds makkelijker om te betalen met mobiele apparaten. Bij betaling met IDEAL worden automatisch de apps van de verschillende banken geopend om de betaling snel en gemakkelijk te voltooien.
In 2018 zullen de online aankopen verder toenemen en zullen steeds meer consumenten hun producten bestellen met een mobiele telefoon. Het is daarom belangrijk om het mobiel verkeer niet te onderschatten en hier met betaalde campagnes goed op in te spelen. Bekijk als adverteerder dan ook nauwkeurig het gedrag van de mobiele bezoeker op je website, heroverweeg een mobiel bodaanpassing en beoordeel jouw mobiele bezoekers, deel, op conversies.
Meer personalia, minder keywords
2017 was een jaar vol verschuivingen en veranderingen op het gebied van Google AdWords. Er zijn dan ook veel verschuivingen geweest in nieuwe mogelijkheden, waardoor er nadrukkelijker wordt ingezet op doelgroep(eigenschappen) en intenties van bezoekers en minder op keywords. Het is daarom belangrijk om als adverteerder in 2018 in te zetten op het groeiend belang van doelgroepen.
Google en Facebook doen er tegenwoordig alles aan om je meer en meer tools te geven om te targeten op doelgroepen in plaats van keywords. Want met name door de opkomst van voice search is het belang van keywords enorm naar achter geschoven. Dit heeft ermee te maken dat de zoekopdrachten met voice search een heel stuk langer zijn en het daardoor moeilijker en bijna zinloos is om alleen te targeten op zoekwoorden.
Wist je dat:
15% van alle zoekopdrachten per dag zijn niet eerder gebruikt in Google?
Oftewel, het is tegenwoordig onmogelijk om alle gewenste zoekopdrachten van te voren te targeten. Zorg dus in je campagnes voor de juiste instellingen, voor bredere campagne om ook op deze zoekwoorden getoond te worden én bekijk de doelgroepen als mogelijkheden om de juiste bezoekers te benaderen.
Automatiseer je AdWords campagnes
Daarnaast staat 2018 in het teken van automatisering van je AdWords campagnes. Repeterende taken kun je als adverteerder tegenwoordig heel gemakkelijk automatiseren. Dit komt doordat het algoritme van Google steeds slimmer wordt en het is absoluut zinvol om gebruik te maken van de tools om hierop mee te liften.
Neem bijvoorbeeld de verbeterde CPC. Als Google het idee heeft dat een potentiële bezoeker interessanter is, dan biedt Google +30% meer of juist minder als de verwachting juist lager ligt.
Let er alleen wel op dat je niet te snel gaat experimenteren met deze instellingen. De campagnes moeten namelijk voldoende data hebben verzameld alvorens je dit als adverteerder in kunt stellen. En daarnaast moet je de resultaten continu blijven monitoren en afzetten tegenover handmatige instellingen voor het maximale resultaat.
Intentiedoelgroepen
Een nieuwe toevoeging aan de AdWords interface; Intentiedoelgroepen. De intentiedoelgroepen kunnen door adverteerders zelf worden aangemaakt en worden getarget in het Google Display Netwerk. Hiermee kun je de ideale doelgroep voor jouw bedrijf definiëren en bereiken.
Deze doelgroepen van mensen die een specifiek product willen kopen, worden gemaakt op basis van data uit YouTube kanalen, websites en Google AdWords campagnes. Je hebt als adverteerder 2 varianten waar je uit kunt kiezen; één waarbij je zelf de doelgroep samenstelt op basis van gekozen zoekwoorden, URL’s en YouTube kanalen en één waarbij de machine learning algoritmes van Google het werk doen op basis van data uit je AdWords campagnes.
De door Google gemaakte doelgroepen zijn te vinden in het Audience Center onder geautomatiseerd samengestelde doelgroepen. Hier kun je als adverteerder ook een schatting van Google terugvinden betreffende de prestaties en de omvang van de doelgroep.
Deze nieuwe feature belooft klanten veel succes te brengen! Richt je vanaf 2018 dus minder op keywords, maar des te meer op personalia en intenties.
Vergelijkbare doelgroepen
Met vergelijkbare doelgroepen in AdWords en Facebook is het mogelijk om doelgroepen te targeten die qua kenmerken, demografie en gedrag lijken op jouw huidige klanten. Een erg handige en efficiënte manier om mensen te bereiken die tot jouw doelgroep horen maar die nog geen kennis met je hebben gemaakt.
Deze optie wordt momenteel door de meeste marketeers nog niet optimaal benut, maar 2018 is toch wel het jaar waarin meer en meer marketingspecialisten deze mogelijkheid aanboren om het conversiepercentage van campagnes te verhogen.
Promotie Extensies
Sinds november 2017 geeft Google je de mogelijkheid om tijdelijke aanbiedingen weer te geven in advertenties middels promotie extensies. De promotie extensies zijn toegevoegd aan de reeds bestaande advertentie-extensies waar je bijvoorbeeld ook sitelink extensies, highlight-extensies en oproepextensies kunt vinden.
Met promotie extensies kun je onder andere informatie geven over een kortingspercentage, de looptijd van een actie en een kortingscode voor een specifieke actie.
Promotie extensies; een advertentie-extensie met een zeer toegevoegde waarde voor iedere adverteerder!
Ad Variations
In 2018 rolt Google Adwords eveneens een nieuwe manier van advertenties testen uit voor de nieuwe Google interface. Hiermee wordt het mogelijk om honderden dan niet duizenden varianten van advertenties te testen met slechts een paar kleine aanpassingen.
Daarna verloopt de test automatisch en geeft AdWords een melding wanneer de uitkomsten statistisch significant zijn.
Met de tool kunnen alle elementen van een advertentie worden getest. De tool is te vinden in het advertentie varianten tabblad.
Themadagen
Er waaien steeds meer themadagen van over de hele wereld over naar Nederland. Dit was in 2017 heel goed te zien met themadagen als Black Friday en Cyber Monday. Dagen waar we vroeger het bestaan niet vanaf wisten, zorgen nu voor een flinke groei in de omzet. Ook zorgde Singles Day, een feestdag uit China, voor een daverend succes bij webwinkels als Bol.com en Rituals.
En denk bijvoorbeeld aan Valentijnsdag. Een dag, overgewaaid uit Amerika, waar we tegenwoordig niet meer omheen kunnen.
Doordat steeds meer webwinkels inspelen op deze ‘nieuwe’ themadagen, worden deze dagen ieder jaar belangrijker en kun je er dus als bedrijf niet omheen. Dit betekent echter geen slecht nieuws, integendeel! Rondom deze themadagen kun je de omzet behoorlijk zien groeien wat uiteindelijk de balans aan het einde van het jaar positief beïnvloedt.
In de onderstaande afbeelding is een duidelijke piek te zien van zoekopdrachten op woorden als Black Friday en Cyber Monday.
Het wordt in 2018 alleen maar belangrijker om op deze dagen net wat extra’s te doen voor jouw doelgroep. Richt je specifieke advertenties in rond deze dagen? Ga je aan de slag met advertentie-extensies om meer nadruk te leggen op acties en kortingen? Stel je meer budget beschikbaar om een 100% vertoningsaandeel te halen? Wat je ook doet, zorg dat je in beeld komt bij je doelgroep en dat je inspeelt op deze trend.
Video advertising
2017 en 2016 waren de jaren waarin video advertising zijn doorbraak heeft gehad. De mogelijkheden zijn massaal ontdekt door de MKB-sector evenals de grote jongens die hier al eerder mee bezig waren. Kleinere bedrijven begeven zich inmiddels ook op dit terrein en met succes. YouTube zorgt naast branding ook daadwerkelijk voor een toename van de omzet. Iets wat iedere ondernemer, van zowel kleine als grote ondernemingen, wel ziet zitten.
Video is altijd en overal. YouTube, social media, nieuwssites, Afleveringgemist-sites en webshops staan vol video’s. Een goede manier om nóg meer en nóg vaker bij je doelgroep in beeld te komen. Daarnaast is het ook nog eens een relatief goedkoop medium om mee te adverteren. Onderschat het maken van een video zelf niet, want dit is wel tijd- en kostenrovend. Maar heb je eenmaal de juiste video, dan heb je de sleutel tot extra succes!
Targeting op telefoonnummer of e-mailadres
Google heeft de consumentgerichte functies van zijn AdWords-platform uitgebreid zodat marketeers telefoonnummers en postadressen kunnen gebruiken om de juiste mensen te bereiken. Eerder konden adverteerders enkel geanonimiseerde e-mailadressen uploaden en bredere doelgroepen instellen op basis van demografische gegevens en interesses. Dit verandert nu.
De nieuwe targetingtools van Google zullen waarschijnlijk effectiever zijn dan e-mailadressen, aangezien telefoonnummers en mailadressen vaak betrouwbaarder blijken te zijn, zegt Kevin Lee, mede-oprichter van Didit, een full-service digitaal bureau dat is gespecialiseerd in ‘zoeken’.
De overstap lijkt zelf al lang door Google te zijn gedaan, omdat het richten op gebruikers die hun telefoonnummer of adres gebruiken, gebruikelijk is in de marketingwereld. In het geval van Google was de vertraging waarschijnlijk te wijten aan een hoge mate van controle door toezichthouders.
Er kunnen echter wel nadelen aan kleven. Volgens de algemene voorwaarden van Google kunnen marketeers alleen hun eigen gegevens gebruiken om een doelgericht publiek te maken, maar geen gegevens van derden gebruiken die ze elders hebben gekocht. Maar als telefoonnummers en postadressen kunnen worden gebruikt, kan dit de verleiding vergroten voor direct-response marketeers om bijvoorbeeld de informatie te krijgen die ze nodig hebben om te profiteren.
Op naar een succesvol 2018!
Is je interesse gewekt, maar heb je hulp nodig bij de implementatie van een of enkele trends voor 2018 of wil je graag meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder!