Optimaliseer jouw Google Shopping resultaten door productreviews toe te voegen aan jouw Google Shopping-advertenties! In deze blog laten we je zien hoe en waarom je Google productreviews toevoegt.
Op dit moment is het duidelijk dat Google de onbetwiste leider is op het gebied van zoekmachines. Volgens de statistieken werd in 2022 ten minste 91% van de wereldwijde zoekopdrachten gedaan via Google. Op basis van deze indrukwekkende cijfers is het begrijpelijk dat Google Ads een favoriete keuze is voor online adverteerders. Doordat Google in zijn geheel groeit, zie je dat het gebruik van Google shopping daarin meegroeit en wordt de concurrentie in de shopping veilingen steeds groter. Hoe ga je tegen deze concurrentie in? Naast het werken met een automatische biedstrategie en feedoptimalisatie is het toevoegen van reviews aan jouw Google Shopping-advertenties een must om je resultaten aanzienlijk te verbeteren.
Hoe zien productreviews eruit op Google?
Productbeoordelingen in Google Shopping worden weergegeven als sterren. Daarnaast kunnen geschreven reviews verschijnen in de gratis zoekresultaten van Google.
De waardering wordt uitgedrukt op een schaal van ƩƩn tot vijf sterren. Deze beoordelingen hebben betrekking op verschillende aspecten zoals kwaliteit, materiaal, producteigenschappen, gebruiksvriendelijkheid enzovoort. Het is belangrijk om te onthouden: deze beoordelingen gaan over het product zelf, niet over de verkoper. Volgens Google wordt de algehele beoordeling van het product samengesteld uit verschillende bronnen, waar de review afkomstig van is wordt weergegeven onder de review. Door op de productreviews te klikken, wordt de potentiƫle koper naar de productpagina van Google Shopping geleidt. Alle beoordelingen zijn hier te vinden, maar ook de lijst van verkopers/ online winkels die het product verkopen.
Deze productreviews worden aangeleverd door derden zoals andere verkopers en online marktplaatsen. Google gebruikt unieke product-ID’s zoals GTIN/EAN, merk, MPN en productlink om beoordelingen aan specifieke producten te koppelen. Bij een algemene zoekopdracht zoals “rood shirt” zullen de reviews op verschillende manieren weergegeven worden, deze kunnen namelijk ook over de verkoper/website gaan. Voor meer geavanceerde zoektermen (zoals het toevoegen van een merk of een specifieke verkoper) worden alleen beoordelingen van die verkoper en het product weergegeven.
Voordelen van het toevoegen van productreviews aan Google Shopping
- Verhoog jouw doorklikratio en onderscheid je van de concurrentie: Producten met reviews vallen meer op dan producten zonder, wat de CTR en dus vaak ook de verkoopcijfers positief beĆÆnvloedt.
- Verbeter het conversiepercentage doordat consumenten beter geĆÆnformeerd zijn dankzij reviews: Beoordelingen en recensies helpen niet alleen een product van anderen te onderscheiden, maar helpen consumenten ook bij het nemen van een beslissing. De beschrijvingen van verkopers zijn vaak objectief en eenzijdig, wat consumenten sceptisch kan maken. Daarom waarderen ze de mening van andere consumenten meer. Zeker als de reviews informatie bevatten die niet in de productomschrijving staat. Online shoppers laten zich sterk beĆÆnvloeden door de mening van andere consumenten. Als jouw product veel positieve recensies heeft, wordt het nog gemakkelijker om het te verkopen.
Hoe voeg je productreviews toe?
De eerste vraag die je jezelf moet stellen: heb ik genoeg productreviews? Je hebt namelijk minimaal 50 beoordelingen nodig voor al jouw producten. Maar waar haal je het vandaan? Je kunt ze verzamelen op je eigen webshop, samenwerken met externe verzamelwebsites of klantbeoordelingen gebruiken op Google. Afhankelijk van de manier waarop je reviews verzameld zijn er verschillende opties om productreviews zichtbaar te krijgen in Google Shopping.
Ā | Voordelen | Uitdagingen |
Merchant Center | Je kunt het proces voor het indienen van beoordelingen afzonderlijk beheren | Het kan moeilijk zijn om zonder hulp XML-feeds te maken en in te dienen. |
Reviewverzamelsite van derden | Verzamelsites van derden beheren namens jou het proces voor het indienen van beoordelingen | Er kunnen kosten gelden voor deze service. |
Google Klantenreviews | Kosteloze service waarmee je product- en verkopersreviews kunt verzamelen | Je kunt geen bestaande productreviews importeren die zijn verzameld via de andere bronnen |
Als je niet met een ondersteunde verzamelsite voor reviews werkt of liever zelf reviews indient, kun je productreviews registreren via Merchant Center. Hiervoor moet je een Merchant Center-account hebben dat is gekoppeld aan je bedrijfswebsite en upload je een feed met productreviews regelmatig naar Google. Google accepteert deze feed in de vorm van een XML-bestand. Deze XML moet verschillende specificaties bevatten zoals: reviewer, review_timestamp, content, review_url, ratings (aantal sterren uit 5) en de product_url. Mocht je zelf aan de slag gaan met een XML-feed dan geeft Google de volgende feed als voorbeeld: https://developers.google.com/product-review-feeds/sample.
Dus, waar wacht je nog op? Zet de volgende stap in het optimaliseren van je Google Shopping-campagnes door productreviews toe te voegen en je verkopen naar hoger niveau te tillen. Mocht je onze hulp hierbij nodig hebben, neem dan contact met ons op.