De digitale wereld kent geen grenzen en dat geldt ook voor SEO. Om deze rede gingen wij ook internationaal en reisde onze specialisten Linda en Antoine af naar Barcelona om onze kennis over dit omvangrijke topic verder te vergroten tijdens de International Search Summit 2023. Deze lezingen, geheel gewijd aan internationale SEO, gaven diverse learnings om succesvol jouw merk, product of dienst binnen andere landen op de kaart te zetten of de al aanwezige zichtbaarheid nog verder te vergroten. Voor ieder die niet aanwezig kon zijn maar wel internationaal aanwezig wilt zijn, hebben we de 10 interessantste learnings van dit event voor jou op een rijtje gezet.
1. Data is onmisbaar bij internationale SEO
Voor de gemiddelde website van honderd paginaās kan je nog redelijk zonder data uit de voeten. Ga je echter al met zoān kleine website uitbreiden naar laten we zeggen vijf talen, dan veranderen die honderd paginaās ineens in vijfhonderd paginaās en komen er na iedere nieuwe pagina gelijk vier taalvarianten bij. Wat we eigenlijk willen zeggen is: wanneer je internationaal gaat, dan raak al snel het overzicht kwijt. Investeer daarom in tools zoals PowerBI of Looker Studio om jouw verschillende paginaās makkelijk inzichtelijk te houden. Wil je Next Level gaan? Dan is het ook mogelijk om volledig vanuit data jouw content strategie te bepalen. Wanneer je Tools zoals ScreamingFrog gebruikt om je belangrijkste on-page SEO-elementen te scrapen en vervolgens deze data combineert met Google Search Console, dan heb je een diepgaan overzicht van je belangrijkste SEO facetten. Laat hier vervolgens ChatGPT overheen kijken en je kan voor een groot gedeelte geautomatiseerd inzichten krijgen om op te sturen. Dit klinkt natuurlijk een stuk makkelijker dan het is, maar de belangrijkste tip is wel dat je met een eentalige website nog redelijk op een traditionele manier met SEO uit de voeten kan, maar je door de complexiteit van internationale SEO haast niet om een sterke op data gedreven strategie heen kan.
2. Kwaliteit boven kwantiteit, ook in hreflang uitbreidingen
On-page SEO wordt steeds kwalitatiever. De content moet aansluiten bij de zoekintentie (en daar bedoelen we niet alleen tekst mee), de UX moet op zowel mobiel als desktop zo ingeregeld zijn dat de gebruiker snel kan vinden wat die zoekt en al die lappen SEO teksten mag een stuk meer human focust zijn. Denk ook op deze wijze wanneer je aan de slag gaat met het uitbreiden van je talen. Zit die Fransman echt te wachten op jouw heerlijke Brabants worstenbroodje als de verzendkosten vijf keer het aankoopbedrag overstijgen of wil jij een Turkse taalvariant als de Europese levering van jouw maatwerk kasten reiken tot en met het Oostblok? Zelf als je website niet groot is en crawlbudget geen issue gaat zijn, kan je er zeker van zijn dat Google jou echt niet gaat laten ranken. Tip is dus om je niet te laten leiden door landen met zoekvolumes, maar vraag je ook af of mensen in deze landen Ć¼berhaupt tot aankoop over kunnen en willen gaan met de verzendvoorwaarden die je op dit moment hanteert. Zo bespaar je jezelf een hoop kosten en moeite op lange termijn.
3. Maak gebruik van een x-defailt hreflang
De meeste websitebouwers hebben nu wel zoān beetje door dat een internationale website, hreflangs moet hebben. Ondanks dat het hier nog wel flink mis kan gaan, is het punt waar we het nog het vaakst zien misgaan de x-default annotatie binnen deze hreflang. Gaat er dan iets mis bij het gebruik hiervan? Dat niet, maar hij wordt wel Ā in 47.95% niet gebruikt. Zonde als je het aan Bill Hunt vraagt. Hij geeft aan dat de x-default gebruiken een mooie kans is om cross-market cannibalization te voorkomen. Maar wat is x-default dan precies? De x-default is de versie die Google kan laten zien wanneer niet duidelijk is op welke locatie die zich bevind. Je kan hiervoor de Engelse versie gebruiken, maar ook een country selector is een sterke pagina om een gebruiker voor te schotelen wanneer de locatie van de gebruiker niet bekend is.
4. Subfolders boven ccTLD
Onze specialist Kevin heeft de verschillenden tussen URL structuren al duidelijk besproken in het blog: Internationale SEO strategie ā De ultieme gids, en tijdens de ISS was er ook geen voorstander te vinden voor een ccTLD, anders dan de rede dat het echt niet anders kan. Subfolders zijn the way to go en het advies ging zelf zo ver dat wanneer je een ccTLD structuur had, het zeker de moeite waard is om deze structuur om te bouwen naar een subfolders structuur. Ook als dit betekent dat je hiermee een migratietraject tegemoet gaat. De grootste genoemde voordelen zijn dan ook een snelle positie stijging die komt kijken bij een enkel sterk domein en het feit dat optimalisaties uitvoeren voor verschillende landen een stuk sneller en tegen lagere kosten gaat, dan wanneer er verschillende websites ergens op het web rondzweven.Ā
5. Elk land is maatwerk
Voor iedereen die met AI blij is dat het werk steeds gemakkelijk wordt, hebben we toch een bummer: elk land blijft namelijk maatwerk. Internationale SEO biedt weinig kans op succes wanneer je de sluis naar de verschillende talenversies open zet en rustig gaat afwachten. Ieder land is namelijk anders en zo is ook Google in ieder land anders. Advies is daarom om niet alleen je zoekwoordenonderzoeken te lokaliseren, maar ook de SERP van ieder zoekwoord inzichtelijk te maken. Met de Catalaanse Caganer ben je in Barcelona met een commerciƫle pagina binnen, in Nederland zal je toch echt meer aan de informatieve kant moeten zitten wil je jouw zichtbaarheid vergroten. Tip is dus om niet te snel naar zoekwoorden en volumes te kijken, maar duik ook daadwerkelijk in de SERP en analyseer of je juiste content hebt om tussen deze resultaten te ranken. Wat hierbij ook helpt is om de updates vanuit Google per land in de gaten te houden. Deze veranderingen hebben namelijk veel invloed op wie er boven aan de rankings is te vinden en niet elke update wordt gelijk voor alle landen ingevoerd.
6. Ook als het op E-E-A-T aankomt
De SERP vraagt dus zeker voor maatwerk, maar ook het stukje E-E-A-T is ontzettend belangrijk om in de gaten te houden, maar vraagt per land om een unieke strategie. De kwaliteit van de content, reviews, lokalisatie van zaken zoals valuta, leveringstermijn en verzendkosten, beschikbare klantenservice, informatieve content, merkbekendheid en lokale autoriteit zijn alle zaken die je per land moet oppakken en die niet kunnen worden meegenomen in je globale strategie. Zelf als je een groot merk bent in Nederland en via een subfolder internationaal gaat naar bijvoorbeeld Duitsland, dan zal je toch van ver moeten komen om het tegen de grote jongens op te nemen en de doelgroep voor je te winnen. Tip is daarom dat wanneer je echt serieus op een land wilt focussen, je er rekening mee moet houden dat je het stukje E-E-A-T voor dat land volledig van de grond moet gaan opbouwen om te kunnen concurreren.
Ā
7. Ga duurzaam om met de content kansen van AI
AI is here to stay. Ook voor het maken van je internationale content biedt AI diverse kansen om snel veel output te krijgen, maar doe dit weloverwogen. Of je nu in-house marketeer bent of aan bureauzijde werkt: ga samen aan tafel zitten met de contentspecialisten waarmee je samenwerkt en geef duidelijk de voordelen aan van AI. Wat je vooral niet moet doen is de illusie wekken dat AI hun banen gaat vervangen. Met de mogelijkheid van AI verandert alleen wel het takenpakket. Zeker binnen internationale SEO is een sterke voorbereiding extra belangrijk. Naast dat je brandstory namelijk overkoepelend sterk moet zijn, moet deze ook de nodige lokalisatie hebben. Welke tone of voice gebruiken we per land? Welke symbolen of termen werken wel, en vooral welke niet? Hier moet meer de focus van de contentmarketeer op komen te liggen om deze zaken scherp te hebben. Door AI krijg je namelijk meer de tijd om aandacht te besteden aan dit soort zaken, zodat je uiteindelijke communicatie een stuk beter aansluit bij de doelgroep per land. Dit helpt je om fouten te voorkomen en zorgt voor een sterke, internationale online aanwezigheid.
Ā
8. Kijk verder dan je eigen website
Je hebt je cluster aan zoekwoorden bepaald, maakt de juiste paginaās aan, stuurt lokale linkjes naar belangrijke zoekwoorden, doet nog wat aan E-E-A-T, weet op deze manier top posities te halen, maar je omzet blijft zwaar achter op je verkeer. Naast dat je vriendelijkheid van je website hier een rol kan spelen, kan er meer aan de hand zijn. Waar we in Nederland bij een lage prijs en voldoende signalen dat een website betrouwbaar is tot aankoop over gaan, kunnen ze in het buitenland erg gefocust zijn op grote namen. Tip is dus om buiten je SEO, ook de zichtbaarheid van Marketplaces in de SERP-nauw in de gaten te houden voor je belangrijkste zoekwoorden, zeker in markten die erg aan grote merken hechten. Wanneer je op een Etsy of Amazon staat, kan je op deze manier je omzetdoelstellingen makkelijker halen, dan met enkel het verkeer die je krijgt op je eigen website.
Ā
9. Ontdek de kracht van emojiās
Emoji’s in SEO? Ja, het klinkt misschien ongebruikelijk, maar we zijn erachter gekomen dat het kan werken binnen je SEO-strategie! Onderzoek laat zien dat emoji’s geen kwaad kunnen voor je zoekmachine rankings. Sterker nog, ze kunnen je CTR een flinke boost geven, zolang je ze slim en in de juiste context gebruikt. Wat nog interessanter is: Google begint emoji’s te begrijpen! āšnear me ā als zoekopdracht kan Google al begrijpen.
We hebben gezien dat posts op Google Business Profile, jumplinks bij recepten of zelfs het toevoegen aan je meta-data, kunnen profiteren van een vleugje emoji-magie š. Maar let op: het is belangrijk om emoji’s te kiezen die passen bij je branche. En als je internationaal gaat, zorg dan dat je de betekenis van de emoji’s goed kent, want die kan per cultuur verschillen.
Een tip: vermijd handgebaren of emoji’s met een huidskleur, want die kunnen anders geĆÆnterpreteerd worden. En onthoud dat Android en iOS emoji’s anders tonen. Wij gaan hier zeker mee experimenteren in de juiste branches om te zien wat het doet met onze CTR. šš
Ā
10. Start met een gedegen onderzoek voor je internationaal gaat
Misschien wel de belangrijkste tip van het event is: zorg voor een sterke analyse voordat je ook maar een enkele aanpassing aan je website maakt. We begrijpen het, je wilt snel resultaat zien en SEO duurt vaak langer dan bijvoorbeeld Ads. Maar juist SEO draait ook om duurzame groei van jouw bedrijf. Neem daarom voordat je met on-page optimalisatie, technische aspecten op de website of linkbuilding begint de tijd om jouw doelstellingen te bepalen. Leer het land of de landen waarop je je wilt focussen goed kennen, hengel al de data die je over een land hebt binnen en analyseer deze, en overweeg dan pas of jouw internationale SEO-strategie echt kans van slagen heeft. Elke cultuur en markt is anders, wat betekent dat die perfecte strategie die in Nederland werkt, niet per se net zo goed zal werken bij bijvoorbeeld onze zuiderburen. Ook als dit betekent dat je de eerste maanden nog niks aan je website veranderd, kan dit op lange termijn ervoor zorgen dat je of heel veel kosten bespaart doordat je geen verkeerde keuzes maakt die na verloop van tijd toch moeten worden omgegooid, of op lange termijn veel sneller groeit door de doordachte keuzes die je tijdens deze analyse fase hebt gemaakt.
Wil jij aan de slag met internationale SEO en heb je het idee dat zelfs na het lezen van dit artikel, je toch nog wel wat hulp kan gebruiken? Dan staan onze specialisten graag voor je klaar. Neem contact met ons op of lees meer over hoe wij onze internationale SEO trajecten insteken!