Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt SEO marketeer Dave het belang van gebruikerssignalen voor het behalen van betere rankings.
Eerder schreef onze SEO specialist Stijn een blogbericht over belangrijke rankingfactoren in 2018, waaruit naar voren kwam dat gebruikersdata enorm belangrijk zijn in Google’s zoekalgoritme. Het uiteindelijke doel van Google is dan ook het bieden van relevante zoekopdrachten met een zo fijn mogelijke ervaring. Het streven naar dit doel van Google heeft ervoor gezorgd dat deze twee verschillende takken van sport steeds meer naar elkaar groeien. Wie in 2018 een goede vindbaarheid wil, moet zijn gebruikers dus een goede ervaring bieden.
Wat zegt Google?
Normaal gesproken leeft Google volgens het motto “Spreken is zilver, zwijgen is goud”: er wordt navenant weinig tot niets losgelaten over het zoekalgoritme. Desondanks hebben verschillende ingewijden aangegeven dat gebruikerssignalen wel degelijk een rol spelen in het bepalen van zoekresultaten. Daarnaast heeft Google patenten verkregen op het aanpassen van zoekresultaten op basis van impliciete feedback van gebruikers. In een van deze patenten wordt het volgende vermeld:
“…user reactions to particular search results or search result lists may be gauged, so that results on which users often click will receive a higher ranking. The general assumption under such an approach is that searching users are often the best judges of relevance, so that if they select a particular search result, it is likely to be relevant, or at least more relevant than the presented alternatives.”
Welke gebruikerssignalen doen ertoe?
Een aantal gebruikerssignalen zijn van belang als Google een score hangt aan de user experience van een website. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen signalen op de website zelf en signalen die vanuit de zoekresultatenpagina’s komen.
OnPage signalen
Bouncerate
Bouncerate is een berucht statistiek: als je enigszins actief bent binnen je dashboard van Google Analytics, dan heb je dit gegeven al vaak langs zien komen. Veel websitebeheerders laten deze gegevens links liggen. Zonde, aangezien de juiste interpretatie van bouncerates veel informatie verschaft over een aantal zaken wat betreft sterktes en (vooral) tekortkomingen in je website en/of indexering. Een gezond bouncerate hangt natuurlijk ontzettend af van de branche en het doel van je website, maar gemiddeld genomen ligt dit tussen de 45 en 55 procent. Uit onderzoek is gebleken dat een lage bouncerate over het algemeen tot een hogere positie in Google leidt. In de onderstaande grafiek staan de gemiddelde bouncerates per Google positie.
Het verbeteren van bouncerates begint bij het stellen van de juiste diagnose. Een van de meest voorkomende conclusies met betrekking tot bouncerates is een groot verschil tussen apparaten. Hierbij komt vaak naar boven dat mobiele gebruikers meer bouncen dan hun tegenhangers op desktop. Dit is niet meteen reden tot paniek; over het algemeen liggen mobiele bouncerates wat hoger, omdat mobiel zoekgedrag vaak een ander doel dient. Wel moet er altijd kritisch gekeken worden naar de mobiele gebruiksvriendelijkheid, een punt wat helaas nog (te) vaak achterblijft. Zeker gezien het uitrollen van de Mobile First Index is dit een essentiële factor bij het succes van je website. MvH Media-collega Jeroen schreef hier onlangs een blogbericht over.
Bovendien kunnen bouncepercentages per acquisitiekanaal verschillen. Op het moment dat deze voor organisch verkeer hoger liggen, is het belangrijk om te kijken of de OnPage content aansluit op de verwachtingen die gecreëerd worden door middel van de bijbehorende metadata. Bij betaald verkeer ligt dit proces net wat anders. Onze SEA specialist Michelle ging hier in dit artikel dieper op in.
Zodra je de juiste diagnose gesteld hebt, is het tijd voor een oplossing. Iedere website is anders, waardoor een verbetering van statistieken zoals bouncerate altijd een maatwerkoplossing vereisen. Wel zijn er een aantal standaard verbeteringen mogelijk:
Interne links
Het aanbrengen van relevante interne links is altijd raadzaam. Dit zorgt niet alleen voor een duidelijkere structuur voor crawlers van Google, maar het zorgt ook voor een prikkel voor de bezoekers van je website om verder te klikken naar andere pagina’s.
TIP: pas op voor gebroken links naar pagina’s met foutmeldingen, zoals 404-pagina’s
Het schoolvoorbeeld van een goede interne linkstructuur is Wikipedia. De sterkte zit hem niet per se in het volume, maar de relevantie voor de gebruiker. Omdat de bezoekers van Wikipedia vaak op zoek zijn naar uitleg over een bepaald onderwerp, wordt de relevantie behaald door te linken naar de uitleg van terminologieën binnen het artikel zelf. Onderstaand een uitsnede van de Wikipedia pagina van Google, waarin een duidelijke interne linkstructuur is aangepast. Alle pagina’s waar naar gelinkt wordt, bevatten op hun beurt ook weer links naar andere pagina’s.
Snelheid
Een andere belangrijke factor die een rol speelt in het tot stand komen van gebruikerssignalen is snelheid. Een snellere website zorgt voor een fijnere gebruikerservaring, dus zijn er minder bezoekers die je de rug zullen toekeren. Uit onderzoek blijkt dat nummer 1 rankings vaak de websites zijn met de laagste laadtijd. In de onderstaande grafiek staat verticaal de gemiddelde laadtijd afgebeeld en horizontaal de corresponderende posities binnen Google.
Snelheid is dus een ontzettend belangrijke rankingfactor, maar daar blijft het niet bij. Een betere snelheid zorgt namelijk vaak ook voor verhoging van het conversiepercentage. Deze combinatie zorgt ervoor dat de optimalisatie van de snelheid van een website altijd (vrijwel) bovenaan het lijstje van webbouwers moet staan. Er zijn een aantal handige tools beschikbaar die inzichten verschaffen in mogelijke verbeterpunten van jouw website op het gebied van snelheid. Voorbeelden hiervan zijn Google PageSpeed Insights en GTmetrix.
Dwell-time
Het verhogen van dwell-time is een vervolgstap van het verlagen van de bouncerate; zodra gebruikers niet meteen wegklikken is het zaak om ze ook echt zo lang mogelijk vast te houden. Dit kan door het toevoegen van goede, relevante content in de vorm van filmpjes, plaatjes en tekst.
Vooral het creëren van engagement door middel van tekst is redelijk lastig. Hierbij is het ontzettend belangrijk dat je de doelgroep en de behoeftes van je doelgroep goed begrijpt. Wanneer iemand op zoek is naar, bijvoorbeeld, een stappenplan van het bouwen van een kast, dan wil deze persoon niet terecht komen op een categoriepagina met allerlei kasten. De behoefte wordt hierin beter voorzien op het moment dat je een pagina schrijft met tips voor het bouwen van een kast.
OffPage: Doorklikratio (CTR)
Naast de OnPage signalen speelt de doorklikratio van je website ook nog een belangrijke rol in de waardering die Google aan je website hangt. Dit wil zeggen dat de plaatsingen in de zoekresultaten van Google relevant en prikkelend moeten zijn.
De hoogte van een CTR hangt af van de intentie van een zoekopdracht. Dit is natuurlijk lastig vast te stellen; als iemand op zoek is naar een nieuwe betaalrekening en dit zoekt door middel van “bank” dan gaat deze persoon niet klikken op zoekresultaten van interieurwinkels. Helaas gebeurt het regelmatig dat websites ranken voor de verkeerde zoektermen. In Google Search Console kan je vinden op wat voor zoektermen je website geïndexeerd wordt. Komen hier vreemde dingen naar voren? Kijk voor de betreffende zoekterm dan welke landingspagina geïndexeerd is en ga kritisch kijken naar diens content.
Het prikkelend maken van een zoekresultaat heeft te maken met een aantal factoren. De drie belangrijkste hierin zijn: structured data, meta title en meta description.
Met structured data kun je ervoor zorgen dat er verschillende rich snippets opgenomen worden in je zoekresultaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beoordelingssterren, breadcrumbs, prijzen, etc. Dit zorgt voor een opvallender en groter resultaat, waardoor zoekers eerder geneigd zijn om te klikken. Met de Structured Data Testing Tool van Google kun je testen of de structured data van jouw website goed ingesteld staat. In de onderstaande afbeelding zie je twee verschillende rich snippets: op basis van beoordelingen (sterren) en op basis van prijs (in dit geval “Gratis”).
De meta title is het uithangbord van je zoekresultaat: hierop klikken mensen uiteindelijk. Het is dus erg belangrijk om deze zo goed mogelijk te optimaliseren. Bij het schrijven van een meta title is het belangrijk dat je erop let dat je binnen de 600 pixels blijft. Doe je dit niet, dan kapt Google je titel halverwege af. Daarnaast is het raadzaam om zowel een vraag als een CTA (Call to Action) op te nemen in een meta title. Dit speelt in op de vraag die een klant heeft en creëert extra duidelijkheid over het doel van je website. Sluit een meta title ook altijd af met de naam van je organisatie of website; dit oogt professioneler. Onderstaand een voorbeeld van een goede meta title voor de zoekterm “bank kopen”.
Ten slotte is de meta description van belang bij het verhogen van de doorklikratio van een website. Hierin kun je wat meer informatie geven over de landingspagina die een zoeker te zien krijgt op het moment dat hij of zij op jouw zoekresultaat klikt. Probeer hierin altijd een aantal USP’s van jouw website te benoemen en neem ook altijd een CTA op in deze tekst. Recentelijk heeft Google het limiet van tekens voor een meta description opgevoerd naar een maximum van 320 tekens. Dit betekent dat het mogelijk is om zoekresultaten uit te breiden naar 4 regels. Het benutten van deze extra ruimte zorgt er niet alleen voor dat jouw zoekresultaat extra opvalt, maar het drukt ook nog eens de concurrentie verder naar beneden.
Wilt u ook graag de gebruikerssignalen van uw website verbeteren, zodat u een betere ranking krijgt? Neem dan vrijblijvend contact op met MvH Media. Onze online marketeers helpen u graag!