E-commerce SEO in 2024: Google wordt jouw nieuwe categoriepagina!

Leestijd: 5 minuten

We weten allemaal dat er het afgelopen jaar veel veranderingen zijn geweest in de zoekresultaten, waaronder AI Overviews (nog niet uitgerold in Europa), Reddit is zichtbaarder geworden, Google’s beleid inzake misbruik van reputatie op de site (onder SEO’ers beter bekend als ‘’parasite SEO’’), en de lijst gaat maar door. Een belangrijk onderwerp wordt echter vaak over het hoofd gezien: de grote updates van Google voor e-commerce zoekresultaten. De e-commerce zoekresultaten van Google lijken nu op categoriepagina’s in Amazon-stijl. E-commerce websites moeten zich aanpassen door productpagina’s prioriteit te geven voor SEO.

De nieuwe e-commerce zoekervaring

Wat betekent dit voor e-commerce websites na al deze veranderingen? Laten we eens een paar zoekresultaten bekijken, met de zoekopdracht ‘’espresso machines’’ als voorbeeld. Als we naar de organische resultaten gaan, zien gebruikers direct een lijst met producten voordat ze de andere organische resultaten zien. Dit zoekresultaat wordt ook wel ‘Merchant Listings’ of ‘Popular Products’ genoemd.

Nu is dat nog maar de helft van het plaatje. Zoals gezegd, staat de sectie ‘Refine results’ (Resultaten verfijnen) in de linkerzijbalk (deze balk wordt nog niet weergegeven in Europa). Deze sectie geeft de gebruiker in principe filteropties direct in de resultaten zelf.

Ga er vanuit dat gebruikers niet voorbij de eerste resultaten scrollen. Als deze producten niet zijn wat ze willen, verfijnen ze de zoekopdracht door specifieke functies te selecteren. Als je bijvoorbeeld een ‘’automatische’’ machine ‘’met grinder’’  kiest, wordt Google gevraagd een nieuwe zoekopdracht uit te voeren met die termen toegevoegd aan de oorspronkelijke zoekopdracht.

Wat zien we als we naar deze resultaten kijken? Nogmaals, hier is een ander resultaat waarbij de producten vóór alles anders in het organische resultaat verschijnen.

Wanneer je op een van deze resultaten klikt, wordt aan de rechterkant een uitvouwbare zijbalk geopend met gedetailleerde informatie over het product, waaronder:

  • Meerdere productafbeeldingen
  • Prijzen
  • Third-party retailers
  • Productbeschrijvingen
  • Afmetingen
  • En meer.

Dit allemaal voordat we überhaupt op een websitelink hebben geklikt. Laten we nu eens kijken naar de eerste categoriepagina in de zoekresultaten voor de zoekopdracht ‘’espresso machines’’. Merk op hoe het veel lijkt op wat we net hebben gezien.

Betekent dit de dood van de categoriepagina?

Wat betekenen al deze veranderingen? Het lijkt erop dat Google de ervaring van een traditionele categoriepagina direct naar de zoekresultaten probeert te kopiëren. Door producten, filters, beoordelingen, prijzen en meer weer te geven, creëert Google een Amazon-achtige ervaring zonder dat je een site van derden hoeft te bezoeken. Hoewel categoriepagina’s nog steeds belangrijk zijn, verschuift de focus van Google duidelijk naar productpagina’s in plaats van traditionele categoriepagina’s.

Waarom doet Google dit?

In 2021 schreef Faisal Masud een artikel dat aan het denken zet, ‘’The Last E-Commerce Duel Between Amazon and Google’’, een must-read voor iedereen in e-commerce. Hij benadrukte:

  • De langdurige concurrentie tussen Google en Amazon om marktaandeel in e-commerce.
  • De misstappen van Google en de daling van het marktaandeel van productzoekmachines van 54% naar 46% in 2018.
  • Dat 74% van de productzoekopdrachten nu op Amazon begint.

Velen van ons slaan Google waarschijnlijk nog steeds volledig over bij het online winkelen, wat een enorme gemiste kans is voor Google. Dit maakt Amazon misschien wel zijn grootste concurrent – zelfs meer dan andere zoekmachines.

Een vernieuwde focus op productpagina’s

In e-commerce SEO zijn categoriepagina’s al lang de hoeksteen van deze strategie, toegewezen aan zoekopdrachten met een hoge waarde en die de meeste aandacht krijgen. Echter, met de ‘Merchant Listings’ of ‘Popular Products’ van Google die het overnemen, verliezen categoriepagina’s zichtbaarheid. Om in lijn te zijn met de richting die Google opgaat, moeten we onze SEO-strategieën aanpassen en productpagina’s, die nu in de zoekresultaten worden weergegeven, evenveel (of misschien zelfs wel meer) prioriteit geven. Voorheen werden productpagina’s vaak over het hoofd gezien. Nu moeten we ze optimaliseren door titels, beschrijvingen en productgegevens bij te werken en ervoor te zorgen dat de belangrijkste functies waarnaar gebruikers zoeken, duidelijk worden benadrukt in de vermeldingen.

Meer informatie over het optimaliseren van productpagina’s voor Organic Shopping? Lees dan onze blog Google Organic Shopping: Tips voor succes in 2024.

De opkomst van productdata en SEO

Net als structured data, is product data een feed waarmee zoekmachines snel en efficiënt belangrijke informatie over een bepaald product kunnen begrijpen. Traditioneel hebben SEO’ers dit overgelaten aan hun Ads-collega’s. Wat velen zich niet realiseren, is dat Google zijn eigen e-commerce SEO-gids heeft, die het belang van productdata benadrukt. Google wijdt er een hele pagina aan en benadrukt de betekenis ervan in meerdere secties in de gids.

Brodie Clark, een expert in SEO, heeft uitgebreide tests uitgevoerd op de nieuwe productresultaten, waarbij hij vaak de invloed van Merchant Center op deze resultaten benadrukte. Het is duidelijk dat productfeeds een cruciale rol spelen in deze productresultaten, waardoor ze iets zijn dat niet langer over het hoofd gezien kan worden. Het is nu essentieel dat deze feeds worden ingediend bij Google, nauwkeurig zijn, long-tail zoekwoorden bevatten en zo volledig mogelijk zijn.

Een kans om te verschijnen voor zoekopdrachten met een hoog volume

Historisch gezien hebben we prioriteit gegeven aan categoriepagina’s, met name die gericht zijn op zoekopdrachten met een hoog volume. We zouden bijvoorbeeld liever ranken voor een brede zoekopdracht als ‘’jeans’’ dan voor een specifiekere zoekopdracht als ‘’gescheurde jeans heren’’. Nu Google echter fungeert als onze nieuwe categoriepagina, moeten we onze focus verleggen naar long-tail zoekopdrachten. Deze verschuiving biedt een belangrijke kans, met name voor kleinere spelers. Bijvoorbeeld, zoeken naar de zeer competitieve zoekopdracht ‘’jeans’’ levert doorgaans grote merken op zoals Zara en Zalando.

Tenzij je een van deze nationale retailers bent, zullen de meeste SEO’ers je vertellen deze zoekopdracht volledig te negeren. Het is veel te competitief om relevant te zijn. Maar wat gebeurt er als ik begint met filteren met behulp van de opties aan de zijkant? Nogmaals, deze filteropties zijn nog niet uitgerold in Europa. Google is nu mijn categoriepagina, dus ik wil opties zien die beter bij mij passen. Ik zoek naar ‘’maat 36 flare jeans’’. Ik heb de filteropties toegepast en Google heeft mijn zoekopdracht aangepast.

Vooruitkijken

Vanuit een zakelijk perspectief wordt de richting van Google duidelijk als we alle recente veranderingen in ogenschouw nemen. Google zal de zoekresultaten blijven verfijnen om een ​​categoriepagina-ervaring te weerspiegelen. Verwacht niet dat Google deze veranderingen terugdraait. We moeten er meer van verwachten. Google is nog niet begonnen met het tonen van filteropties in Europa, maar ik denk dat het dat wel zal doen. Hetzelfde geldt voor het tonen hiervan in AI Overviews (in de VS). Om te kunnen concurreren met Amazon, zal Google blijven doen wat nodig is om zijn platform gebruiksvriendelijker te maken voor e-commerce zoekopdrachten. E-commerce websites moeten dit gedrag begrijpen en hun strategieën dienovereenkomstig aanpassen.

Wil je weten hoe je jouw e-commerce webshop kunt optimaliseren voor SEO? Neem dan vandaag nog contact op!

Kennisbank

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?