De afgelopen week heeft Google een nieuwe update uitgerold voor de reviews die worden weergegeven in de SERP. Door deze update zijn bij veel websites de ‘sterren’ verdwenen in de resultaten Google. Een van deze partijen is bijvoorbeeld Coolblue, deze zal ook later in dit artikel terugkomen. Ik zal eerst ingaan op wat Google Review Snippets precies zijn en waarom ze nuttig zijn, gevolgd door hoe je ze kreeg en uiteindelijk hoe je ze terugkrijgt.
Wat zijn de sterren en waarom zijn ze belangrijk?
Je kent ze vast wel, de sterren die je vaak tegenkomt wanneer je iets googlet. Vrijwel iedere website maakte gebruik van deze sterren. De sterren geven in een oogopslag weer hoe mensen een organisatie, product of dienst beoordelen. Hieronder is een voorbeeld te zien over welke sterren we het precies hebben:
De Google Review Snippets werden gebruikt door veel verschillende websites, doordat ze goed converteren en bevorderend werken op de doorklikratio (CTR). Het aanbod aan (e-commerce) websites is namelijk erg groot, waardoor je als consument of bezoekers door de bomen het bos soms niet meer ziet. Wanneer een specifieke website een goede beoordeling heeft, zou dit een doorslaggevende factor kunnen zijn om door te klikken naar die website en in sommige gevallen uiteindelijk zelfs te converteren.
Hoe kreeg je de Google Review Snippet?
Voor de update was het vrij eenvoudig om de sterren te verkrijgen. De sterren kon je krijgen door reviews binnen te halen via on-site ratings of via externe reviewplatformen zoals trustpilot. Vervolgens moest je de juiste mark-up code implementeren op de data met betrekking tot reviews, zodat de crawlbot van Google kan zien dat je gebruik maakt van reviews op of over je website. Dit is het moment waarop het allemaal wat technisch wordt, gezien een mark-up code in een taal als JSON-LD is. Dit ziet er als volgt uit:
Vaak verliep dit automatisch via je CMS of plugins hierin. Daarnaast was het mogelijk om dit zelf in je broncode aan te passen of via externe scripts, bijvoorbeeld via Google Tag Manager.
Wat zegt Google zelf?
Google zegt zelf het volgende:
Hiermee bedoelen ze dat bij reviews die beheerd worden door organisaties zelf en niet door een onafhankelijk reviewplatform op organisatieniveau, geen sterren meer zullen worden weergegeven. De gedachte hierachter is dat ze af willen stappen van LocalBusiness en Organization mark-ups.
Voor de update werden de mark-ups namelijk onjuist gebruikt. Zo zag je vaak Organization mark-ups, die organisatie-breed verzameld werden, op product-specifieke pagina’s terugkomen. Hierdoor zou het dus betekenen dat iedere productcategorie hetzelfde scoorde. Neem als voorbeeld Bol.com (hier werken de sterren nog):
Zoals hierboven te zien scoren beide categorieën precies hetzelfde en zijn er evenveel reviews geschreven. Echter is het niet zo dat bol.com per definitie even goed is in het verkopen van koelkasten als laptops. Dit zijn immers compleet verschillende productcategorieën.
Daarnaast wordt ook gezegd dat de ‘name property’ verplicht wordt om reviews weer te geven. Hiermee bedoelen ze dat het duidelijk moet zijn wat er precies gereviewd wordt. Dit was in het verleden niet van belang, maar nu dus wel.
Wat kun je nu nog doen?
Google laat vrijwel nergens meer de sterren zien. Bij Bol.com zijn ze echter nog steeds zichtbaar, waardoor wij adviseren om nog steeds de Review mark-up toe te voegen. Sterker nog, wij moedigen altijd aan om structured data toe te voegen, dit is namelijk belangrijk. Structured data helpt Google beter te begrijpen waar een pagina of website over gaat.
Voor de sterren adviseren wij om meer te gaan focussen op het versterken van reviews voor productpagina’s. De mark-up voor ‘Product’ wordt namelijk nog wel weergeven, evenals een hoop andere mark-ups:
- schema.org/Book
- schema.org/Course
- schema.org/CreativeWorkSeason
- schema.org/CreativeWorkSeries
- schema.org/Episode
- schema.org/Event
- schema.org/Game
- schema.org/HowTo
- schema.org/LocalBusiness
- schema.org/MediaObject
- schema.org/Movie
- schema.org/MusicPlaylist
- schema.org/MusicRecording
- schema.org/Organization
- schema.org/Product
- schema.org/Recipe
- schema.org/SoftwareApplication
Het idee hierachter is dat de relevantie voor de gebruiker een stuk hoger is. Neem het voorbeeld van Bol.com nog eens. Een product met een Product mark-up (in plaats van Organization) heeft en de juiste name property, zorgt ervoor dat de review écht gaat over hetgeen wat op de webpagina staat. Dit is dus écht relevant voor de gebruiker en wordt dus nog wel getoond. Heb je verdere vragen over deze nieuwe update? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.