Google’s Mobile First Indexing

Dat mobiel onmisbaar is geworden in je online strategie is geen geheim meer. Zeker in SEO-opzicht hangen hier een aantal ranking factoren aan vast. Zo worden mobielvriendelijke websites of webshops gewaardeerd of zelf beloond met hogere rankings.

Je website of webshop wordt door een crawler van Google beoordeeld. Momenteel gebeurt dat op basis van de desktop variant van je website of webshop. Heb je een mobiele (of responsive) website, dan wordt deze voorgeschoteld aan de gebruiker. Echter baseert Google de beoordeling van je website nog steeds op de desktop variant. Google is bezig met het uitrollen van een Mobile First Index. ‘We are living in a mobile first world’. Immers worden er tegenwoordig meer zoekopdrachten ingevoerd mobiel dan via de desktop. Daarom wil Google dat de indexering dus wordt gebaseerd op de meerderheid van hun gebruikers: de mobiele zoekers. Daarom is de zoekmachinegigant van plan om de mobiele versie van de content van je website te gebruiken voor het bepalen van de ranking.

Help! Ik heb geen mobiele website!

Google geeft zelf aan dat dit één van de grootste veranderingen in de geschiedenis van de zoekmachine is. Als online marketing bureau adviseren we uiteraard altijd een responsive website. Anno 2016 is het met de veranderingen binnen online marketing en Google not done als je website of webshop niet mobielvriendelijk wordt geacht. Let op: er zit een verschil tussen een responsive website en mobiele website. Responsive websites passen het formaat aan naar de grootte van je scherm en apparaat. Een mobiele website is een website op zich. Bij deze variant is de website geoptimaliseerd voor gebruik op een klein scherm. Hierdoor kan het zijn dat de content hier minder is dan op de desktop website. Hoewel Google ook graag ziet dat iedereen een mobielvriendelijke website heeft, stellen ze degene die dat niet hebben nog gerust. Ter vervanging zal Google namelijk de desktop versie crawlen.

Mijn mobiele website heeft minder content, is dit een probleem?

Simpel gezegd: ja. Want Google kijkt met de nieuwe indexering naar je mobiele variant. In veel mobiele websites is content weggehaald omdat dit de gebruiksvriendelijkheid bevordert. Google is echter dol op die content. Om dit tegen te gaan, adviseren we om de content en links op de mobiele website nagenoeg gelijk te houden aan de desktop versie. Nog helemaal geen mobielvriendelijke website? Dan wordt een responsive variant geadviseerd. In een responsive variant si de content namelijk per pagina hetzelfde op desktop als mobiel.

Ik heb een mobielvriendelijke website. Word ik nu beloond?

In principe niet. Hoewel Google al eerder heeft gezegd dat niet mobiel-vriendelijke websites niet zo goed ranken, blijft dit ook het geval met de nieuwe Mobile Index. In de huidige index, die de meeste mensen nog steeds voorgeschoteld krijgen, wordt de desktop content van websites geïndexeerd en gebruikt voor het tonen van zoekresultaten aan zowel desktopgebruikers als mobiele gebruikers. Dan wordt de mobile-friendly ranking boost toegepast, zoals in het huidige systeem, op mobiel-vriendelijke pagina’s.

Zal de nieuwe index de rankings enorm gaan veranderen?

Google wil zelf dat er een minimale verandering zal plaatsvinden in de rankings. Het doel is om met het nieuwe indexeren geen grote veranderingen te laten plaatsvinden. Hoewel Google met deze verandering ook ‘enigszins stuurt’ op het hebben van een mobielvriendelijke website. En hier hebben ze in feite gelijk in, omdat gebruikerservaring centraal staat. En dat kan met het merendeel mobiele zoekers alleen op basis van mobielvriendelijke websites.

Komen er nu verschillende indexen voor mobiel en desktop?

Tijdens de uitrolperiode zullen er twee verschillende indexen zijn. Uiteindelijk werkt Google naar één index toe en dat zal de mobiele index zijn. Een index die gebaseerd is op mobiele content, om zoekresultaten te tonen aan zowel mobiele als desktop-gebruikers.

Google: Onze zoekindex blijft een enkele index van websites en apps, onze algoritmes zullen uiteindelijk voornamelijk gebruik maken van de mobiele versie van de content van websites, om pagina’s van websites te rangschikken in de zoekresultaten.

Momenteel zit de index nog in de testfase. Een precieze datum wanneer de mobiele index gaat overnemen is door Google nog niet prijsgegeven. Verwachting is dat dit in de eerste maanden van 2017 uitgerold gaat worden.

Wat betekent deze verandering voor mij?

Zoals eerder aangegeven wil Google zo mogelijk veranderingen in de organische resultaten laten plaatsvinden. Key advies blijft vanuit Google om (wanneer je dit niet hebt) aandacht te besteden aan een mobielvriendelijke website. En dan met name een responsive variant. Heb je al een mobiele website? Dan is het zaak om wat technische aspecten (Google Search Console, Heading Tags, Canonical Tags, Links etc.) te checken en te configureren voor de nieuwe index.

Hulp of advies nodig omtrent de nieuwe Mobile First Index van Google? Neem contact met één van onze SEO-specialsiten op.

Bronnen: Mobile first afbeelding – © Google

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?