We zien het regelmatig voorbij komen bij MvH Media, websites of pagina’s waarvan de laadtijd niet optimaal is. Tegenwoordig is het ontzettend belangrijk dat een website of pagina snel geladen is. Niet alleen is dat fijn voor mobiele gebruikers (met een beperkte databundel), maar ook voor desktop gebruikers zodat zij minder lang hoeven te wachten totdat een website geladen is. De grootste oorzaak van deze vertraging is meestal de selectie met afbeeldingen die niet gecomprimeerd en verkleind is. Maar waarom is het belangrijk om de afbeeldingen te optimaliseren voor een website? Omdat een snellere laadtijd een positieve invloed heeft op de rankings in Google én op de conversieratio van de website of webshop. Dus het werkt conversieverhogend en het is goed voor SEO. Het is eigenlijk heel eenvoudig, wanneer een bezoeker of klant minder lang hoeft te wachten op de website, dan wordt de kans verkleind dat hij of zij afhaakt bij een van de stappen van de conversie funnel.
De Pagina-snelheid achterhalen
Hoe kan achterhaald worden of de laadtijd van een pagina in orde is? Dat kan gedaan worden middels Google Analytics, daar zit een onderdeel Paginatiming voor Sitesnelheid. Hier krijg je in een handig overzicht te zien welke pagina’s van de website een slechte laadtijd hebben. Als je druk bezig beweest bent met het optimaliseren van je website, let er dan op dat je de periode op één dag zet. Anders kom je pagina’s tegen die je wellicht voorheen al hebt geoptimaliseerd.
Een andere tool, welke een stuk specifieker is, is Google PageSpeed Insights. Naast de afbeeldingen die gecomprimeerd kunnen worden krijg je ook nog een aantal andere opties te zien. Deze andere opties gaan we in deze blogpost niet behandelen. Maar je kunt direct zien om welke afbeeldingen het gaat, de url staat erbij zodat je de afbeelding gelijk kunt bekijken. Als je wilt kun je de afbeelding gelijk downloaden en vervolgens kun je aan de slag met het verkleinen en comprimeren van deze afbeelding.
Verkleinen, schalen en comprimeren
Als een foto rechtstreeks van een digitale camera, telefoon of stockfoto website komt, is het formaat erg groot en hebben we het al snel over een bestandsgrootte van zo’n 3 a 4 MB. Voor webgebruik is dit veel te groot en daarom zou je het bestand moeten verkleinen naar de gewenste resolutie. Het komt ook wel eens voor dat een afbeelding geschaald wordt, dat is eindelijk de manier zoals het niet moet. Middels het schalen lijkt het alsof de afbeelding is verkleind, maar de bestandsgrootte blijft gewoon hetzelfde. Stel dat je een vergroting wilt van een afbeelding, middels lightbox, dan zou het zelfs de beste oplossing zijn om twee varianten te maken. Namelijk de verkleinde variant en de volledige variant. Zo hoeft een pagina alleen de verkleinde variant in te laden. Het verkleinen van een afbeelding kan eenvoudig via Adobe Photoshop gedaan worden. Op internet zijn er ook een aantal gratis tools te vinden, zoals www.picresize.com en www.imageresize.org
De stap die hierop volgt is het comprimeren van de afbeeldingen. Dit kan ook door Adobe Photoshop gedaan worden, alleen onze ervaring is dat de verhouding tussen kwaliteit en bestandsgrootte toch iets beter kan. Daarom websites als compressor.io en tinyjpg.com een beter alternatief. Het enige nadeel is dat je niet in een keer een grote selectie met afbeeldingen in een keer kunt verkleinen. Maar het resultaat van deze tools (voornamelijk compressor.io) mag er zeker wezen, de bestandsgrootte van deze afbeeldingen kan gereduceerd worden met maar liefst 90%. Vanzelfsprekend dien je de afbeeldingen hierna weer te uploaden en moet je het oude bestand vervangen. Én als alles goed is gegaan, zal de laadtijd van de pagina aanzienlijk verbeterd moeten zijn.
Tips omtrent afbeeldingen voor SEO
Nu je toch bezig bent met de afbeeldingen, dan kun je ook eens kijken naar de bestandsextensie. Het is namelijk zo dat een .jpg een veel kleinere bestandsgrootte heeft dan bijvoorbeeld een .png, gebruik daarom alleen een .png afbeelding als er echt een transparante achtergrond in moet zitten.
De bestandsnaam van de afbeelding kan ook vaak verbeterd worden. Geef de afbeelding daarom een bestandsnaam die erop aansluit en wellicht kun je er een interessante zoekopdracht in vermelden. Zo kun je afbeeldingen als IMG_2403.jpg beter hernoemen naar relevante-zoekopdracht-voor-seo.jpg.
Als je meer wilt weten over het comprimeren van afbeeldingen, of als je een leuke aanvulling hebt, neem dan contact op met een van onze SEO experts.
Bronnen: Compressor afbeeldingen – © compressor.io