Image SEO bestaat al heel lang en zou zeker een onderdeel moeten zijn van je SEO strategie. Want ondanks het feit dat afbeeldingen al geruime tijd onderdeel zijn van de zoekresultaten, is het belangrijker dan ooit om daar juist nu op in te spelen. De organische zoekresultaten (de SERPS) zijn volop in ontwikkeling waarbij visuele elementen steeds meer de overhand nemen.
Zijn jouw afbeeldingen klaar voor Visual SEO?
Wat is Image SEO?
Afbeeldingen worden gebruikt om een pagina of een artikel toegankelijker en aantrekkelijker te maken. Een afbeelding kan een beter beeld geven over een onderwerp of product, een goede foto zegt namelijk meer dan 1000 worden. Maar naast het feit dat een afbeelding een beeld schept, kan een geoptimaliseerde afbeelding ook bijdrage aan de SEO van een website.
Met Image SEO zorg je ervoor dat afbeeldingen op de juiste manier worden geoptimaliseerd zodat het bijdraagt aan een betere organische vindbaarheid.Ā Ā
De visuele ontwikkeling van de zoekresultaten (Visual SEO)
Schets van de huidige situatie in Nederland
Zoals al eerder gezegd, zijn afbeeldingen al enige tijd aanwezig in de zoekresultaten en kunnen geoptimaliseerde afbeeldingen bijdrage aan de organische vindbaarheid. Image SEO is daarom altijd al interessant geweest. In Nederland komen we organische afbeeldingen tegen op de volgende plekken:
- Google Afbeeldingen
- Organische shopping
- Image carrousel
Voorspelling van de toekomstige situatie in Nederland
Waar in Nederland de zoekresultaten nog met name bestaat uit categoriepaginaās, zien we in Amerika een ander resultaat:
Hier valt op dat 80% van de SERP in Nederland bestaat uit categoriepaginaās, in Amerika is dit nog maar 30%. In Amerika worden categoriepaginaās vervangen door elementen als āpeople also askā, ābuyng guidesā,āpopulair productsā en āreviewsā.
Dat ziet er als volgt uit
Hierin komen veel visuele elementen terug wat betekent dat je visuele content belangrijker wordt of eigenlijk al is, zowel in sfeerafbeeldingen, productafbeeldingen, maar ook in videoās. Dit betekent dat het niet alleen belangrijker, maar ook interessanter wordt om met afbeeldingen aan de slag te gaan.
Google leert afbeeldingen steeds beter begrijpen
Daarnaast begrijpt Google steeds beter waar afbeeldingen over gaan. Dit doen ze door middel van hun eigen Google Vision AI. Hieronder een voorbeeld van een afbeelding van eenĀ vloerkleed, welke door Google niet wordt herkend als zijnde vloerkleed (Engels: rug):
Belangrijker wordt dus ook hoe content gemaakt wordt Ć©n met name hoe Google ze ziet. De kans is groot dat Google deze afbeelding of product niet toont wanneer iemand op zoek is naar een afbeelding + het zoekwoordĀ rug.
Test ditĀ hierĀ gerust (gratis) zelf.
Voor wie is Image SEO interessant?
Voordat je veel tijd gaat investeren in het optimaliseren van je afbeeldingen is het belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen en te onderzoeken wat voor jouw branche relevant is.
Stel jezelf de volgende vragen:
- Zoeken gebruikers visueel naar mijn producten/ diensten?
- Als dat zo is, hoe zoeken ze?
- Wat zouden deze bezoekers graag willen zien?
- Hoe zien mijn SERPS eruit in Amerika voor belangrijke zoekwoorden?
Zo zijn er branches waar bezoekers juist wel of juist niet op zoek zijn naar visuele content. Uiteraard is het belangrijk wat de bezoeker wil, maar ook wat Google laat zien. Met sites als valentin.app kun jij jezelf gemakkelijk verplaatsen naar een ander land. Zo kun je dus testen hoe de zoekresultaten er voor jouw zoekwoorden in Amerika uitzien.
Tijd om aan de slag te gaan met Image SEO
Overtuigd dat het tijd is om aan de slag te gaan met Image SEO? Dan delen we hieronder de 6 belangrijkste tips:
- Zorg voor unieke/ eigen afbeeldingen
Stockfotoās zijn natuurlijk erg interessant. Zeker wanneer je gaat voor de gratis opties, ze zijn goedkoop en snel geregeld. Ondanks het gemak, zullen deze afbeeldingen niet snel het gewenste SEO resultaat opleveren. Hoe origineler de foto, hoe beter de ervaring van de gebruiker en hoe groter de kans dat deze afbeelding hoog wordt gepositioneerd. Zorg daarom voor zoveel mogelijk eigen en unieke fotoās.
- Geef de afbeeldingen een passende bestandsnaam
Vaak hebben fotoās een standaard bestandsnaam als āimg_363384ā, maar dit zegt natuurlijk niets over een afbeelding. Wijzig deze dus naar een naam waardoor Google de afbeelding beter leert begrijpen. Hierbij adviseren we om de afbeelding kort te omschrijven, dus niet: āknuffelā , maar: āLichtbruine knuffelbeer met roze hartjeā.
- Voorzie de afbeelding van een alt tekst
Naast bestandsnaam, zou iedere afbeelding van een alt tekst voorzien moeten zijn. Dit is een alternatief voor wanneer een pagina de afbeelding niet kan weergeven. Laadt de afbeelding dus niet, dan wordt de alt tekst getoond. Ook hier is het advies om een SEO vriendelijke alt tekst in te vullen. Het geeft net zoals de bestandsnaam, Google een beter beeld waar de afbeelding over gaat.
Voor nog meer SEO-waarde kan de alt-tekst fungeren als de ankertekst van een interne link wanneer de afbeelding naar een andere pagina op de site linkt.
- Juiste kwaliteit afbeeldingen
Kwaliteit van de afbeeldingen speelt ook een belangrijke rol. Hiermee hebben we het over de afmetingen en grootte. Let bij het uploaden van afbeeldingen op de juiste SEO-vriendelijke afmetingen, verklein afbeeldingsgroottes, gebruik lazy loading en zorg dat ze responsive zijn. - Zorg voor een geoptimaliseerde pagina rondom de afbeelding(en)
Een geoptimaliseerde afbeelding is belangrijk, zoals de SEO vriendelijke bestandsnaam en het juiste formaat, maar een geoptimaliseerde pagina helpt Google de afbeeldingen ook beter te begrijpen. Basis SEO factoren als de H1, de content, Meta titel en Meta description en structured data hebben dus zeker effect hoe afbeeldingen presteren.
Let ook nog op het volgende:
- Zorg dat afbeeldingen worden opgenomen in de sitemap
- Let erop dat de afbeelding URLās niet worden uitgesloten door het Robots.txt bestand
Conclusie/ recap
We raden iedereen aan om de veranderingen binnen de zoekresultaten goed in de gaten te houden. Zeker wanneer we Nederland met Amerika vergelijken, zien we interessante ontwikkelingen. Visual SEO en dus Image SEO zijn een goed voorbeeld van deze ontwikkelingen waar je zeker meer aandacht aan zou moeten besteden.
Kijk hoe de zoekresultaten eruit zien voor jouw belangrijke zoekwoorden, ga na hoeveel verkeer je op dit moment binnenhaalt op afbeeldingen en maak een duidelijk plan hoe je kunt zorgen voor meer visibility. Ā