Waarom wil ik lokaal vindbaar zijn?
Voor veel websites is het van grote waarde om juist gevonden te worden door consumenten die in de buurt zijn. Lokaal gevonden worden levert meer conversies op, want ‘hoe lokaler, hoe minder concurrentie’. Als mensen per sé iets in de buurt willen vinden, hebben ze immers minder mogelijkheden dan wanneer ze in heel Nederland zoeken. Dus als jij in de buurt zit heb je meer kans om gekozen te worden. Wat ook meespeelt is dat consumenten die lokaal zoeken zich vaak al verder in de (conversie-)funnel bevinden.
Hoe vaak wordt er dan lokaal gezocht?
Vooral nu het smartphonegebruik sterk is gegroeid, komen lokale zoekopdrachten steeds vaker voor. Wanneer mensen zich buiten hun huis bevinden, zoeken ze namelijk meestal met hun mobiele telefoon. Maar ook met andere devices wordt steeds vaker lokaal gezocht. Gebruikers verwachten dat hun zoekresultaten aansluiten op de directe omgeving waarin ze zich bevinden. Zoekmachines zoals Google beantwoorden deze wens door websites, wanneer mogelijk, aan een locatie te verbinden zodat de zoekresultaten aansluiten op de locatie van de zoeker.
Waar liggen mijn kansen in lokale vindbaarheid?
Ook als consumenten niet nadrukkelijk een plaatsnaam in hun zoekterm gebruiken, word je eerder gevonden als je in de buurt bent. Het is daarom belangrijk om zoekmachines duidelijk te maken op welke locatie je bedrijf gevestigd is. Dit geldt ook wanneer je meerdere vestigingen hebt: dan kun je bijvoorbeeld per vestiging/locatie een aparte pagina aan het domein toevoegen die alleen over deze locatie gaat. Het zou zonde zijn als je website landelijk goed gevonden wordt, maar niet nog extra veel lokale consumenten bereikt.
Hoe maak ik mijn website lokaal vindbaar?
Er zijn meerdere manieren om beter lokaal vindbaar te worden: ten eerste is het aanmaken van een complete Google Mijn Bedrijf-pagina een goede manier voor het kenbaar maken van je locatie aan Google. Ten tweede moet een website SEO-vriendelijk ingericht zijn. Lees hier meer over SEO.
Verder kan er heel veel worden gedaan om de content goed lokaal in te richten. Denk bijvoorbeeld aan het vermelden van de plaats in title tags, headings, URL’s en meta-beschrijvingen. Ook kun je in de teksten nog benadrukken in welke plaats je bedrijf zich bevind, of wat het werkgebied is. Zorg er wel voor dat er geen overkill aan plaatsnamen is en houd het op 1 locatie/plaats per pagina.
Vergeet niet om je met linkbuilding ook te richten op de plaats. Laat bijvoorbeeld links plaatsen op pagina’s die relevant zijn voor de plaats in plaats van het onderwerp.