Wat zijn de rich snippets ook alweer? De rich snippets zijn een onderdeel van de zoekresultaten binnen Google. Het biedt de mogelijkheid om een extra regel toe te voegen bij jouw zoekresultaat binnen de zoekmachine van Google. De rich snippets worden toegevoegd om meer op te vallen binnen de zoekresultaten en hierdoor meer klikken te genereren. Dit kunnen bijvoorbeeld beoordelingsscores zijn, voorraadstatus en de prijs of prijsrange van het product. Bij de laatste optie heeft Google een update geĆÆntroduceerd, namelijk de prijsdaling mogelijkheid.
Het voordeel van de prijsdaling update
De update van Google biedt ondernemingen de mogelijkheid om deze zogeheten āprice drop appearanceā toe te voegen aan de product structured data. Deze toevoeging aan de structured data zorgt ervoor dat de prijsdaling zichtbaar is in jouw vermelding binnen de zoekresultaten van Google. Deze nieuwe ontwikkeling kan helpen om producten die in de aanbieding zijn snel te verkopen. Bijvoorbeeld een wintercollectie die in de uitverkoop is. Het kan ervoor zorgen dat de gebruiker dit opvalt en hierdoor sneller op jouw vermelding klikt.
Op de mobiele telefoon zijn er 2 variaties in de price drop weergave binnen de Google zoekresultaten. Dit is de ātypicallyā en de āavgā variant. Beiden worden automatisch ingeladen door Google op basis van de zoekopdracht.
Hoe moeten de prijsdalingen toegevoegd worden?
Google berekent automatisch de prijsdaling. Zij gebruiken hiervoor het āofferā fragment in de structured data van de productpagina. Wanneer de prijs van dit product veranderd, voegt Google automatisch de āprice dropā toe aan de rich snippet.
Het is dus noodzakelijk dat er gebruik wordt gemaakt van het āofferā fragment . Wanneer dit niet is ingevuld, kan Google de prijsverandering niet weergeven. Daarnaast moet de prijs van het product een vaste prijs zijn en gĆ©Ć©n bereik, zoals ā¬10 – ā¬20.
In dit fragment worden de volgende gegevens over het product doorgestuurd naar de zoekmachine van Google:
- Prijs
- Valuta
- Voorraadstatus van het product
- Staat van het product
- De datum tot wanneer de prijs geldig is
- Verzendkosten
Wanneer de prijs veranderd wordt, voegt Google dus automatisch deze prijsverandering toe aan de rich snippet.
Google wil bij de gebruikers prijsveranderingen onder de aandacht brengen. Dit biedt e-commerce bedrijven de mogelijkheid om aanbiedingen nog beter online naar voren te laten komen en hierdoor het aantal bestellingen te boosten. Tot nu toe is deze update alleen nog uitgerold in de Verenigde Staten op zowel dekstop als op mobiel, het is dus nog even wachten tot wij in Europa hier ook gebruik van kunnen maken. Onze SEO-specialisten houden deze ontwikkeling zeker in de gaten!
Wil je meer weten wat zoekmachine optimalisatie voor je kan betekenen? Neem dan contact met ons op.