Google optimaliseert voortdurend zijn diensten om de beste resultaten aan de zoeker te tonen. Zo nu en dan testen ze ook met de lengtes van Meta-descriptions. Meta-gegevens (Meta-titels en Meta-descriptions) zijn erg belangrijk. Met de juiste invulling van je Meta-gegevens zorg je er deels voor dat Google de achterliggende pagina beter begrijpt en deels dat de bezoeker doorklikt naar je website.
Een aantal weken geleden viel het ons op dat de lengte van sommige Meta-descriptions binnen Google aanzienlijk langer waren dan voorheen. Naarmate de tijd verstreek verschenen er steeds meer uitgebreide Meta-descriptions:
Waarom voert Google langere Meta-descriptions door?
Google heeft nu officieel aangekondigd dat de Meta-descriptions binnen Google langer worden, van maximaal 160 tekens naar maximaal 320 tekens . Dit doen ze naar eigen zeggen om de SERP resultaten beter aan te laten sluiten bij de behoeften van de gebruiker. Onderstaand een voorbeeld van een verlengde meta-description:
Gebruiksvriendelijkheid wordt belangrijker
Zoals wij in een eerdere blog over SEO trendsĀ van 2018 al aangaven, wordt de gebruiksvriendelijkheid van een website steeds belangrijker. Google kijkt steeds meer naar cijfers als het doorklikratio (CTR), Ā de gemiddelde duur van een bezoek, het gemiddelde bouncepercentage en het aantal bezochte paginaās per bezoek. Als een website een hoog bouncepercentage heeft en een laag doorklikratio dan gaat Google er vanuit dat de website niet relevant genoeg is voor een bepaalde zoekopdracht wat resulteert in een lage positionering. Het vertonen van langere Meta-descriptions sluit goed op de visie van Google om de gebruiksvriendelijkheid en zoekresultaten te verbeteren.
Meta-descriptions aanpassen?
Veel websites zijn geoptimaliseerd voor een meta-description van twee regels. Nu dit verlengd is van 160 tekens naar 320 tekens ontstaan er nieuwe kansen. Bij de langere Meta-descriptions die momenteel getoond worden in de SERP resultaten is te zien dat ze ingeladen worden vanuit de achterliggende pagina die aansluit bij de zoekopdracht van de zoeker. Het belang van content is hierin duidelijk terug te zien. Kan een zoeker op jouw pagina vinden waar hij naar zoekt? Worden op jouw pagina vragen beantwoord die een zoeker kan hebben? Omdat de Meta-descriptions ingeladen worden vanuit de achterliggende pagina, is het niet nodig om de Meta-descriptions aan te passen.
Heb je hulp nodig bij de Meta-gegevens van je websiteĀ of heb je een ander online marketing vraagstuk? Neem dan nu contact met ons op!