Google heeft eind 2016 een handige functie toegevoegd aan Google Maps en de Google knowledge panels. Deze functie maakt het mogelijk om live te kijken hoe druk het ergens is. Denk bijvoorbeeld aan de supermarkt of de sportschool. Heb je geen zin in drukte en ga je liever op een rustiger moment ergens naartoe? Met de live druktemeter weet je wat voor drukte je kunt verwachten. Op zich is deze indicator niet nieuw, maar het feit dat het nu live gebeurt wel. De eerste drukte-indicator liet een staafdiagram zien die de drukte representeerde op een bepaald tijdstip. De nieuw toegevoegde rode balk geeft de actuele drukte aan van de locatie waar je naartoe wilt.
Crowdsourcing van locatiegegevens
De gegevens over de drukte op een locatie worden verzameld op basis van de gps-locaties van smartphones. Aan de hand van de locatiegeschiedenis van gebruikers wordt de data gecrowdsourcet door Google. De techniek die wordt gebruikt is dezelfde als die om te bepalen of het druk is op een snelweg en of er file staat. Het idee erachter is simpel: hoe meer smartphones er op locatie X zijn, hoe drukker het daar waarschijnlijk is. Wanneer er geen realtime informatie beschikbaar is voor een locatie, worden alleen de blauwe balken weergegeven met de populairste tijden. Deze blauwe balken geven de standaarddrukte weer op basis van de bezoekershistorie.
Het belang van lokale SEO
In een eerder blog is het belang van lokale SEO nog eens benadrukt. Lokaal gevonden worden, met name op mobiele apparaten, is van groot belangĀ en wordt steeds belangrijker. Het aantal zoekopdrachten met een lokaal karakter (bakker in Rotterdam) zal steeds verder toenemen. Het is daarom van belang om bijvoorbeeld het Google Mijn Bedrijf account volledig in te vullen en openingstijden altijd op orde te hebben. De live drukte-indicator is opnieuw een teken aan de wand dat lokale vindbaarheid binnenkortĀ keyĀ is als het gaat om meer bezoekers en hogere conversies. Hoewel je geen invloed hebt op deze indicator, kun jeĀ er met lokale SEO welĀ voor zorgen dat jouw bedrijf en daarmeeĀ een indicatie van de drukte op een bepaald moment steeds beter gevonden wordt. De drukte indicatie verschijnt overigens niet alleen in Google Maps, ook in het zogenaamde knowledge panel aan de rechterkant van de zoekresultaten. Als voorbeeld nemen we de Albert Heijn in Dongen:
Vooruitkijken
De applicaties en technieken worden steeds geavanceerder. Niet alleen kun je nu vooruitkijken om te zien hoe druk het ergens waarschijnlijk zal zijn, voor steeds meer locaties wordt namelijk ook bekend hoe lang je er ongeveer door zult brengen. Je weet nu dus hoe lang je erover doet om ergens te komen, hoe druk het daar is en hoe lang je er ongeveer zult zijn. Google neemt, als je dat wilt, je tijdsmanagement volledig uit handen. Inzicht in de drukte op verschillende momenten van de dag of Ā week geeft nuttige informatie om bijvoorbeeld de inzet van personeel op te baseren. De functie is niet uit te zetten of te beĆÆnvloeden. Jij en de consument zien vooralsnog precies dezelfde informatie, maar Google staat nooit stil als het gaat om de ontwikkeling van hun applicaties. MvH Media volgt deze ontwikkelingen op de voet om er het maximale rendement uit te kunnen halen.Ā Heb je vragen over de live druktemeter van Google, of andere vragen over online marketing?Ā Stuur dan een mail naar info@mvhmedia.nl.