Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt SEO marketeer Jeroen het belang van PageSpeed voor de Mobile First Index, die binnenkort doorgevoerd gaat worden door Google. Heeft een snellere website effect op je vindbaarheid? En wat doen Accelerated Mobile Pages (AMP’s) voor je vindbaarheid?
In een recente blog schreef ik al over de aandachtspunten voor je lokale vindbaarheid ter voorbereiding op de Mobile First Index. Omdat ik regelmatig de vraag krijg of PageSpeed ook belangrijk is voor de Mobile First Index, besloot ik dit onderwerp verder uit te lichten.
Allereerst nog kort: wat is de Mobile First Index? Dit is een algoritme-update van Google waarbij Google eerst de mobiele website crawlt voordat de desktop website wordt gecrawld. Dit houdt voor veel websites in dat de mobiele variant onder de loep moet worden genomen.
PageSpeed is daarbij één van de beoordelingsfactoren van Google. Maar hoe belangrijk is de PageSpeed van je website voor je vindbaarheid? Google heeft recentelijk aangegeven in juli een algoritme-update door te voeren voor mobiel genaamd: The Speed Update. Google heeft aangegeven dat PageSpeed definitief een ranking factor wordt. Google zegt het volgende (bron):
“The “Speed Update,” as we’re calling it, will only affect pages that deliver the slowest experience to users and will only affect a small percentage of queries. It applies the same standard to all pages, regardless of the technology used to build the page. The intent of the search query is still a very strong signal, so a slow page may still rank highly if it has great, relevant content.”
PageSpeed als ranking factor
PageSpeed is al een ranking factor voor desktop sinds 2010 maar nu wordt PageSpeed ook een definitieve ranking factor voor mobiel. Veel websites zijn enkel geoptimaliseerd voor desktop als je kijkt naar gebruiksvriendelijkheid en technologie. Gelukkig wordt men wél steeds bewuster van de noodzaak om over een geoptimaliseerde mobiele website te beschikken. In praktijk zijn er verschillende voorbeelden waarin het belang van PageSpeed duidelijk terug te zien was. Onderstaand een casus van een Amerikaans bedrijf waarin te zien is dat Google al enige tijd aan het testen is met Mobile PageSpeed.
Het Amerikaanse bedrijf is begin juni 2017 overgegaan naar een nieuwe website met als doel: de mobiele bezoeker beter bedienen. Deze doelstelling werd al snel behaald en het aantal bezoeken steeg met ongeveer 50%! In onderstaande grafiek is dit goed terug te zien. In de periode juli 2017 t/m half augustus 2017 lag de blauwe lijn fors hoger dan dezelfde periode in 2016.
Toen keerde het tij. Uit het niets daalde het aantal bezoeken terug naar het oude niveau, en op sommige momenten zelfs onder het oude niveau.
Toen men doorkreeg dat het aantal bezoeken op de website afnam, werd er actie ondernomen. Een analyse werd uitgevoerd door een extern bedrijf en vrijwel de gehele website bleek in orde te zijn, behalve één aspect: de PageSpeed:
Op desktop en mobiel scoorde de website 0 uit 100. Dit bleek voort te komen uit twee aspecten:
- De cache van de server was verkeerd geconfigureerd;
- De website bevatte honderden foto’s welke niet gecomprimeerd waren en ook niet het juiste formaat bevatte voor de mobiele website.
In de loop van de maand september 2017 werden deze knelpunten opgelost met als gevolg een snellere PageSpeed en bezoekersaantallen die weer toenamen:
Zo zijn er nog talloze casussen vindbaar waarin wordt aangetoond wat het belang is van een goede PageSpeed.
Hoe zorg jij voor een goede PageSpeed?
Google geeft dus aan dat het belangrijk is om je desktop website én je mobiele website te voorzien van een optimale PageSpeed. Via deze link kun jij checken wat de PageSpeed score is van jouw website en welke optimalisatiepunten er zijn. Veel voorkomende optimalisatiepunten die Google aangeeft zijn:
- De grootte van afbeeldingen optimaliseren;
- Comprimeren inschakelen voor bronnen;
- Gebruik maken van browsercaching;
- JavaScript en CSS in content boven de vouw die het weergeven blokkeren, verwijderen;
- Scripts als HTML, CSS en JavaScript verkleinen.
PageSpeed verbeteren met AMP’s
Naast bovenstaande actiepunten is er een andere oplossing die voor sommige websites als oplossing kan dienen: Accelerated Mobile Pages (AMP’s). Het doel van een AMP is om mobiele pagina’s sneller te laten laden om de gebruikerservaring te verbeteren. Een AMP is in de zoekresultaten van Google te herkennen aan de bliksemschicht naast de URL.
Niet alle pagina’s op een website zijn geschikt om als AMP te gebruiken. Een AMP is namelijk een webpagina die als het ware gestript wordt en lang niet alle pagina’s kunnen makkelijk gestript worden. Een mobiele AMP kan in vergelijking met een webpagina bijvoorbeeld een aangepast logo, een kleiner menu, een andere opmaak voor headings of een aangepaste footer hebben.
Er zijn twee manieren waarop je een pagina kunt omzetten naar een AMP.
- Het rechtstreeks aanmaken van een speciaal AMP-template in de code van je website;
- Veel CMS systemen zoals WordPress, Drupal en Joomla bieden een simpele plug-in aan waarmee automatisch een aantal aspecten van een berichtpagina (zoals een blog of recept) ingekort worden. Vaak worden de ‘share-buttons’ en footer dan automatisch afgesneden zodat enkel de content zichtbaar is op de AMP pagina. In sommige gevallen is het omzetten van je webpagina dus zo simpel als het installeren van een plug-in!
Conclusie
Google geeft aan dat PageSpeed steeds belangrijker wordt. Dit was al het geval voor desktop en op korte termijn wordt PageSpeed ook een definitieve ranking factor voor mobiel. Onderneem dus snel actie en kijk kritisch naar de PageSpeed van jouw website.
Wil je de PageSpeed van je website verbeteren of je blogberichten ombouwen naar AMP’s? Wij helpen je graag! Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.