SEO begint met goed geschreven teksten

SEO-teksten zijn bedoeld om jouw website zo goed mogelijk te laten ranken in de zoekmachines. Er moet echter niet vergeten worden dat mensen, beter gezegd jouw potentiële klanten deze teksten zullen lezen en beoordelen. Hoe goed je website SEO-technisch ook in elkaar steekt, als klanten een slechte indruk van je bedrijf krijgen door de manier van tekstschrijven, is een goede ranking in Google of Bing weinig waard. Om die reden gaan we even terug naar de basis van een goede SEO-tekst. Een paar tips:

First things first

Het lijkt misschien logisch, maar wordt nog vaak vergeten: begin met wat volgens jou het belangrijkst is voor de bezoeker. Zie een tekst als een piramide. Je introduceert het onderwerp waarop je focust en wijdt daar steeds verder over uit. Introduceer dus ook je belangrijkste keywords in de (H1- of H2-) kop en eerste twee zinnen om de zoekmachine te helpen de relevantie van je tekst in te zien. Je zorgt er zo ook voor dat lezers die ‘scannen’ toch het belangrijkste meepakken.

*Tip: Nadat je een alinea of volledige tekst geschreven hebt, kun je voor jezelf bepalen wat er kosten wat kost niet uit mag. Dat plaats je bovenaan. Je komt wellicht ook dingen tegen die toch overbodig blijken te zijn en die je kunt schrappen.

Doelgericht schrijven

Een SEO-tekst die alleen voor de zoekmachines geschreven wordt, kan complex en onnatuurlijk overkomen op bezoekers van jouw website of webshop. Om die reden is het van belang om goed te bedenken wat je precies wilt zeggen met een tekst. Maak van tevoren je doel duidelijk en schrijf daar naartoe. Hiermee voorkom je dat er te veel vertakkingen naar andere onderwerpen ontstaan die afleiden van je boodschap en het onderwerp waarop je gevonden wilt worden.

*Tip: Maak voordat je gaat schrijven een lijstje van de (deel)onderwerpen die je wilt behandelen. Bekijk vervolgens je belangrijkste keywords en combineer deze met je onderwerpen om af te wegen wat de beste volgorde is om je doel te bereiken.

Bladspiegel

Bladspiegel? Het klinkt als iets uit de krantenwereld. Toch is de bladspiegel van je tekst bepalend voor hoe aantrekkelijk deze is voor de lezer. Een goede en overzichtelijke bladspiegel werkt als een opgeruimde etalage en geeft overzicht voor de klant. Zorg ervoor dat de alinea’s ongeveer even lang zijn en dat elke alinea op dezelfde manier uitgelijnd is. Een tekst met een goede bladspiegel ziet er niet alleen netjes uit, je creëert er ook, in combinatie met de juiste H1- en H2-koppen, een overzichtelijke structuur mee voor de zoekmachines.

*Tip: Wordt een alinea te lang, maar is de informatie erin onmisbaar? Overweeg dan een lijstje met bullet-points op te nemen in je tekst. Neem de belangrijkste punten over en probeer ze beknopter te beschrijven of uit te leggen. Een tekst met bullet-points is beter te analyseren door de zoekmachine en leest prettiger.

Actief schrijven

Schrijf actief om de tekst levendig te maken. Vermijd passieve of lijdende vormen zoveel mogelijk en vermijd hulpwerkwoorden en twijfelwoorden zoals ‘zouden’, ‘kunnen, ‘misschien’ en ‘wellicht’. Streef er ook naar om korte enkelvoudige zinnen te schrijven.

Voorkomen is beter dan…

Het is eenvoudiger om een goede tekst direct te optimaliseren voor zoekmachines, dan om een slechte tekst eerst te moeten herschrijven en verbeteren. Door aan het begin aandacht te besteden aan bovenstaande punten zet je de eerste stappen op weg naar een SEO-geoptimaliseerde tekst die je lezers aanspreekt. Bij MvH Media hebben we de kennis in huis om jou en je bedrijf tekstueel naar de top te brengen!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer. 
  • Maximaal één keer per maand
  • Updates van het beste Digital Marketing Agency van België

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?