Zoals ieder jaar voorspellen we graag de SEO-trends van het komende jaar.Ā Vorig jaar voorspelden we o.a. veel verschuivingen in SERP-elementen, het MUM-model, de prominentere plaats van visuals in de SERPs en nog veel meer. Dit jaar hebben we ook weer een aantal SEO-trends, of beter gezegd (permanente) ontwikkelingen in Google voorspeld. Hoewel Google continu aan verandering onderhevig is, hebben we de in onze ogen belangrijkste 8 ontwikkelingen voor jullie verzameld:
AI & SEO
HĆ©t hot topic als we onze Twitter- of LinkedIn timelines openen: AI, ofwel Artificial Intelligence. En dan met name ChatGPT. Deze tool, programma of hoe je het ook noemt is een chatbot van OpenAI. Deze organisatie is een initiatief van onder andere Elon Musk, met als doel om Artificial Intelligence transparanter en āopenerā te maken. Vandaar ook de naam OpenAI, omdat het doel is om deze AI (laagdrempeliger) in te zetten voor allerlei doeleinden. De organisatie is ook de ontwikkelaar van GPT-3, as we speak het best getrainde taalmodel ter wereld. Dat dit taalmodel potentie heeft, blijkt wel uit het feit dat Microsoft een aantal jaren terug al de licentie voor dit model heeft gekocht. Vanuit daar is afgelopen maand het hot topic ChatGPT ontstaan, de chatbot van OpenAI (en Microsoft) dus. Maar niet zomaar een chatbot, want ChatGPT is van een dusdanig kaliber dat het voor allerlei toepassingen in te zetten is. Het maken van huiswerk, het debuggen van scripts of simpelweg het genereren van een Sinterklaasrijm.
Maar wat heeft dit te maken met SEO? AI-generated content is niet nieuw. De SEO-wereld en met name Google is in de ban van de gemakkelijkheid en de snelheid waarmee ChatGPT kan ondersteunen.
Zo zijn er nog meer toepassingen te bedenken om AI voor SEO in te zetten:
- Het genereren van meta titels of descriptions op basis van een lijst zoekwoorden
- Het opstellen van een lijst met veelgestelde vragen
- Het clusteren van zoekwoorden op intentie
- Het (voor)genereren van complete categorie- of productteksten
- Het (voor) vertalen van teksten naar Duits, Engels, Frans of welke taal dan ook
- Het extracten van bepaalde data uit teksten
Zelf hebben we inmiddels via een Appscript in Google Sheets verbinding gelegd
Maarā¦ kan Google teksten geschreven door AI of door een mens onderscheiden? Buiten dat Google natuurlijk ook haar algoritme baseert op AI, wil dat niet zeggen dat het direct een no-go is voor SEO. AI wordt namelijk gebruikt in meerdere toepassingen. Het algoritme is een ander AI model van GPT-3. En Google heeft een eigen āconversational modelā, welke op een andere technologie draait (LaMDA).
Op het moment van schrijven zie je ook veel AI-detection tools de rondte gaan, zoals bijvoorbeeld HuggingFace, welke een OpenAI-detection tool in het leven hebben geroepen. Deze detecteert echter wel de voorganger van GPT-3, logischerwijs GPT-2, maar geeft wel terug dat de tekst voor vrijwel 100% mensgeschreven is.
In het Nederlandsā¦ Wanneer we deze tekst naar het Engels vertalen, dan zien we het the other way around:
Nogmaals: dit is gebaseerd op GPT-2, we hebben nu GPT-3 en binnenkort verschijnt GPT-4. Plus het feit dat Google geen HuggingFace (of beter gezegd OpenAI) gebruikt om taal te begrijpen. Dat maakt dat we wellicht te snel uitgaan van het feit dat dit niet zou kunnen werken. Wij geloven nog steeds dat deze gegenereerde tekst van toegevoegde waarde kan zijn.
Anyway, dat AI een rol gaat spelen in SEO, of het nu voor het genereren van teksten is of voor andere toepassingen, is wat ons betreft een feit.
E-E-A-T of āDouble E-A-Tā
Een mooi bruggetje van AI naar helpful content. Google voert al lang een strijd om AI-gegenereerde content tegen te gaan. Maar tot op heden slagen ze daar niet altijd in. Waar Google wĆ©l goed in is, is om de wereld op te schudden door middel van algoritme updates. Een van die updates is de Helpful Content Update die in augustus is uitgerold . Toevallig? š
De update is met name gericht op het ākritischer beoordelenā van content. Wat ons betreft ook een loze kreet, want Google is al sinds jaar en dag gericht op het serveren van de meest relevante content.
Om dit kracht bij te zetten, heeft Google onlangs (15 december) een extra updateĀ uitgerold: de E-E-A-T update, ofwel āDouble E-A-Tā.
Zoals in de afbeelding te zien is, is er een extra element toegevoegd aan de āstandaardā E-A-T en dat is Experience. Dat maakt de volgende vier E-E-A-T:
- Expertise
- Experience (nieuw)
- Trust
- Authoritativeness
Buiten dat Trust nog de zwaarstwegende is in de familie, lijkt Experience veel op Expertise. Maar wat is dan anders? Expertise gaat meer over de auteur van de content. Experience is gericht op content uit āfirst hand life experiencesā. Ofwel, gebeurtenissen en reviews uit het echte leven. Daarbij spiegel je dus ervaringen ook aan de expertise van een auteur.Ā
Deze ontwikkeling is te toevallig in tijden van AI-generated content. Simpel gezegd zou iedereen dezelfde feiten kunnen benoemen. Laten we wel wezen, wanneer je een artikel over Frankrijk schrijft, is Parijs Ɣltijd de hoofdstad. Het verschil zit hem dan met name in de manier van schrijven, maar wat Google met name wil is dat hier een extra element aan toegevoegd wordt. Bijvoorbeeld de ervaringen die een auteur (of anderen) heeft gehad in Parijs. Dus echt Experience-content. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor een productbeschrijving + het extra element (Experience) waarbij de desbetreffende webshop het product ook daadwerkelijk getest heeft.
Visual SEO
Dat Google steeds visueler wordt is niets nieuws, maar Visual SEO wordt wellicht verkeerd begrepen. Vandaar dat we deze opsplitsen in twee subtrends:
- Visual SERPs
- Visual Search
Visual SERPS:
Google wordt alleen maar visueler. Maar wanneer we naar de Amerikaanse SERPS kijken, staan deze vol met elementen die we hier in Nederland niet in die samenstelling zagen.
Ook op E-commerce termen zien we dit:
Hierbij zien we dat Google meer visuele productelementen vertoond. Deze Popular Product-boxes, zoals deze SERP-feature heet, neigt naar een platform. Dat heeft natuurlijk alles te maken met een tegenstand bieden aan Amazon, wat in de VS het grootste platform is voor product-shoppers.Ā
Visual Search:
Zei er iemand Voice Search? Jep, en dat horen we al jarenlang. Forget it, kwam niet en komt niet. En zeker niet in de mate zoals we wƩl verwachten dat Visual Search er komt (of is).
Visual Search is niet hoe Google eruit ziet op het moment dat je een zoekopdracht uitvoert, maar gaat om de manier van zoeken. En dat is dus op een visuele manier. Hieronder een voorbeeld:
Door middel van Google Lens is het mogelijk om afbeeldingen te āscannenā of fotograferen om vervolgens op die manier te zoeken. Dat kan aangevuld worden met tekst, waardoor het multisearch genoemd wordt. In dit specifieke voorbeeld zoekt iemand naar een stopdas in dezelfde stijl/patronen van een eerder gevonden afbeelding van een overhemd.
Google Lens is zo slim dat het afbeeldingen ziet Ć©n direct begrijpt. Zo kan het bijvoorbeeld ook teksten vertalen die op een afbeelding te zien.
Google begrijp overigens waar afbeeldingen over gaat, doordat zij uiteraard AI inzetten. Dit doen ze met Vision AI, Googleās algortime om afbeeldingen te kunnen zien. Hieronder een voorbeeld van een afbeelding van een vloerkleed, welke door Google niet wordt herkend als zijnde vloerkleed (Engels: rug):
Belangrijker wordt dus ook hoe content gemaakt wordt Ć©n met name hoe Google ze ziet. Het is aannemelijk dat Google deze afbeelding of dit product niet toont als met zoekt naar een afbeelding + het zoekwoord rug.
Test dit hier gerust (gratis) zelf.
E-commerce SEO
Eerder deze blog zagen we al een sneak-preview van Google als een e-commerce platform. Deze trend is in de VS al een tijdje gaande, of beter gezegd: live.
Belangrijke elementen hiervoor zijn:
- Afbeelding
- Prijs
- Reviews
- Varianten
Onze verwachting is dat we dit in 2023 naar andere landen zien verhuizen. Of Nederland daar al tussen zit, is de vraag. Maar dat het gaat komen, is een feit. Goed om je dus voor te bereiden op deze verandering.
Maar hoe kom je hierin? Er zijn feitelijk twee belangrijke elementen, waarvan er eentje wel verrassend genoemd kan worden:
- StructuredData: al jarenlang een SEO-feature
- Google Merchant Center: yes, diezelfde Merchant Center als je collegaās gebruiken voor Google Ads.
Dit wijst erop dat Google Ć©cht naar een platform aan het veranderen is. Dat betekent dus ook dat Feedmanagement belangrijk wordt voor SEO. Team up met je Ads-collegaās om beter te scoren in Google. Hoe meer data je verrijkt, hoe beter.
Vergeet overigens niet om content om de producten heen te maken, want we zien Buying Guides in de SERP verschijnen. Dit lijkt op de reguliere People Also Ask box, maar dit is een apart en additioneel element. Het kan dus zijn dat er twee informatieve elementen onder elkaar rankten. Zo ziet een Buying Guide eruit:
Ohja, nog een testje in Google VS š. Direct afrekenen Ćn Google, zonder tussenkomst van een website.
Reviews
Reviews zijn waardevol, voor zowel consumenten als voor Google. Ook deze trend kunnen we opsplitsen in twee subtrends:
- Reviews op basis van ervaringen
- Reviews op basis van ratings
Reviews op basis van ervaringen:
Ook dit is weer in lijn met helpful content, alsook content die door Experience is geschreven. En verrassing: ook hier is weer een update voor uitgerold via Google (de Product Review Update).
Deze update is met name bedoeld om ervaringen van Ć©chte mensen te delen met Ć©chte mensen. Zo is het bijvoorbeeld raadzaam om niet alleen een productpagina te hebben, maar ook om het product als zijnde echte expert te reviewen. Deze handleiding van Google helpt je daarbij.
Sterker nog: als we in de VS kijken, zien we op een product-zoekopdracht compleet andere SERPs als dat we gewend zijn in Nederland:
Content over ervaringen gaan dus een prominente plaats innemen in Google.
Reviews op basis van ratings:
Productreviews worden een keiharde ranking factor. Bij deze. Zonder gekkigheid, dit roepen we al een tijdje. En dit zou ook logisch zijn omdat Amazon dit ook in haar algoritme heeft en Google het platform nabootst met e-commerce zoekopdrachten. En logisch in de zin van dat reviews belangrijk zijn voor consumenten.
Dit wordt ook veelvuldig bevestigd in tests in Google. Producten die ābased on rating and number of user reviewsā worden getoond:
Of āThis product and store are highly ratedāĀ (rechtsboven):
Overal waar je kijkt in Google, zie je de gele sterretjes (zowel local als e-commerce):
Overtuigd dat dit een factor wordt? š
Linkbuilding
Linkbuilding is here to stay. Daar kunnen we kort en krachtig over zijn Het is en blijft een enorm belangrijke ranking factor voor Google, dus vandaar dat we hem ieder jaar ook gewoon blijven noemen. Het is een permanente trend waarvan Google zegt (en hoopt) dat ze het minder belangrijk kunnen maken, maar het niet kan.
Links van autoritaire bronnen geven vandaag de dag nog steeds een vrijwel doorslaggevende factor op de ranking. En wie is Google om ook daar geen update over naar buiten te brengen: SpamBrain AI.
Deze zorgt er heel kort gezegd voor dat kwantitatieve, de meer ouderwetse linkbuilding-tactieken minder zwaar wegen. En eerlijk is eerlijk, voor het eerst slaagt Google erin om hier een shifting in te gaan maken. Op het moment van schrijven (20-12-2022 red.) zien we best wat schommelingen in Google Nederland als het gaat om high-volume keywords.
Dit laat overigens onveranderd dat kwalitatief linkbuilding niet nieuw is. Een goede SEO-specialist adviseert dat namelijk standaard te doen
Local SEO
Een artikel over SEO Trends is niet compleet als er geen Local SEO genoemd wordt. Lokaal is uiteraard de voorsprong die Google heeft op andere platformen. Zoals Amazon dat op Google heeft op basis van producten.
Wel moeten we zeggen dat het dit jaar een mindere vlucht neemt dan andere jaren. Toch zijn er een aantal noemenswaardige trends gespot.
Virtueel shoppen in een lokale winkel:
Door een koppeling met je lokale voorraad (Feed / LIA) is het mogelijk om te zien welke producten er op voorraad zijn bij de winkel bij jou in de buurt. Dit wordt live getoond in Google Business Profile (het vroegere GMB).
Zoals je ziet op de afbeelding zijn tvās op voorraad en is dat vandaag geĆ¼pdatet. Wat ons betreft een behoorlijke vertrouwenswinner voor potentiĆ«le klanten. Klik je daar vervolgens op, kun je zien welke van de televisies (of andere producten) op voorraad zijn:
Google Posts:
Niet nieuw, maar wel belangrijker. In de vorm van ranking. Zo zien we dat de Offer-versie van Google Post ook prominenter aanwezig is in de zoekresultaten. In dit geval gaat het om een zoekopdracht ābuy tvā.
In de Local Pack wordt uitgelicht dat er aanbiedingen zijn in bepaalde productgroepen. Het mooie hieraan is dat het gratis is. Heb je meerdere locaties, gebruik dan een App-script om dit in bulk uit te voeren.
Google gaat de functies van Local SEO ongetwijfeld verder uitbreiden in 2023.
The Rise of SERP Features
Dat Google niet meer uit de standaard blauwe linkjes bestaat, is oud nieuws. Afbeeldingen, videoās, Local Packs, etc. Allemaal SERP Features waarop je kunt ranken.
Google heeft er een handje van om de features van platformen te ājattenā en het te integreren in hun eigen platform. Dat deden ze voorheen al met:
- Google Hotels: Booking.com, is that you?
- Google Flights: Expedia, is that you?
- Popular Products: Amazon, is that you?
We zien er steeds meer verschijnen.
Pinterest, is that you?
No, dit is Google.
Tiktok, is that you?
Nope, dit is Google ook.
En dit blijft ongetwijfeld doorgaan. Tot op heden hebben we 46 organische SERP Features gespot. Daarvan zijn er 2 nieuw in deze maand (december 2022) gevonden:
We zijn heel benieuwd op hoeveel de teller staat in december 2023.Ā
Conclusie
Zoals te lezen viel, een hoop trends. Wij noemen ze liever permanente veranderingen. Omdat we weten dat dit de nieuwe Google gaat zijn. En daarin spelen gewoon content en links een belangrijke rol. De mate en variaties van content zijn echter iedere keer anders. Afbeeldingen, videoās, Google Posts, productfeeds, etc. Noem maar op. Het wordt allemaal belangrijk om klaar te zijn voor de nieuwe Google.Ā
Meer weten over bovenstaande trends of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerustĀ contactĀ met ons op.