Het algoritme van Google is onnavolgbaar. Anno 2017 kun je ervan uitgaan dat een nummer 1 positionering in de organische resultaten van Google het meest kwalitatieve resultaat is op jouw zoekopdracht. Logisch dat Google daarom ook meer en meer gaat letten op gebruikersdata. Een pagina met een bouncepercentage van meer dan 80% zal ik Google’s ogen niet relevant zijn voor de gebruiker. Een pagina met een sessieduur van 5 seconde idem dito. Een organisch resultaat met een erg laag CTR (doorklikratio) zal niet altijd het meest relevante resultaat zijn. Een term die minder vaak genoemd wordt in SEO-land is Dwell Time. Ondanks dat Dwell Time niet vaak besproken wordt, is dit wel degelijk een SEO factor voor Google.
Wat is Dwell Time?
Simpel gezegd is Dwell Time ‘de tijd die een bezoeker doorbrengt op uw website alvorens hij of zij terugkeert naar de zoekresultaten van Google’
Een korte Dwell Time kan dus wijzen op het feit dat iemand niet heeft gevonden wat hij of zij zocht. De Dwell Time wordt bepaald op drie soorten facetten:
- Gemiddelde sessieduur
Dit is de gemiddelde verblijftijd van je bezoeker op je website. Maak je gebruik van Google Analytics, is deze in het openings dashboard te zien. Wil je wat meer specifiekere data, dan kan het dashboard Doelgroep à Gedrag à Betrokkenheid een uitweg bieden:
Het verschil tussen Dwell Time en Gemiddelde Sessieduur is dat bij laatstgenoemde de bezoeker ook ergens ander heen kan gaan. Dit kunnen de organische resultaten zijn, maar dit kan ook een andere website waarvan de URL direct is ingetypt, een website die in favorieten staat etc.
- Bouncepercentage
Het bouncepercentage kan het beste worden beschreven als het percentage van alle bezoekers dat de website verlaat na het bekijken van slechts één pagina. Wanneer een bezoeker een tweede pagina bekijkt, wordt deze niet meegeteld in het bouncepercentage. Een bouncer kan zowel 10 seconde als 10 minuten op de pagina hebben gezeten, als het maar één pagina bekijkt, is het een bouncer.
Bouncepercentage is geen ranking factor voor Google. Dit komt omdat deze metric wordt gemeten vanuit Google Analytics. Niet alle websites maken gebruik van Google Analytics, wat oneerlijke concurrentie kan opleveren. Daarnaast kan Google Analytics ook gemanipuleerd worden (spam bots, filters etc.) of simpelweg foutief geïnstalleerd zijn.
Branche breed worden de volgende cijfers aangehouden wat betreft bouncepercentage:
- 10 tot 40% = Goed
- 40 tot 60% = Acceptabel
- 60 tot 100% = Slecht (aandachtspunt om te verbeteren)
Wanneer je een percentage van 0 to0t 10% hebt, controleer dan of Google Analytics juist is geïnstalleerd of dat er geen dubbele UA-tracking codes in de bron van je website zijn opgenomen.
- CTR (doorklikratio) vanuit de organische zoekresultaten van Google
Het doorklikratio is de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal kliks op jouw website. Deze metric is niet via Google Analytics te achterhalen, maar via Google Search Console. (Zoekverkeer à Zoekanalyse. Hierbij wel even de checkboxjes van CTR aanklikken:
In de regel geldt hoe hoger je CTR is, hoe meer relevantie er is tussen de zoekopdracht en het organische resultaat (jouw website). Uiteraard gaat CTR ook gepaard met de positie van het organische resultaat.
Pogosticking?
Feit: geavanceerde SEO’ers zijn bekend met de term Pogosticking. Dit is wanneer iemand vanuit de resultaten van Google op een resultaat klikt, de pagina beoordeelt en vervolgens via de back-button terugkeert. Bij Pogosticking is een bezoeker dus altijd een bouncer, bij Dwell Time is dit niet het geval.
Is Dwell Time een ranking factor voor Google?
Dat Dwell Time een officiële SEO-factor is voor Google, is nooit officieel bevestigd. Omdat gebruikersdata ontzettend belangrijk is voor het bepalen van een bepaalde ranking, zeg ik dat Dwell Time altijd meespeelt in het algoritme van Google.
Google houdt namelijk de volgende statistieken bij:
- Logbestanden van zoekopdrachten
- Organische CTR voor alle zoekopdrachten
- De tijd hoelang het duurt voordat iemand terugkeert naar de zoekresultaten.
Aan de hand hiervan bepaalt de zoekmachine wat een lang of een kort bezoek is geweest. Google meet namelijk haar statistieken anders dan dat wij dat doen met bijvoorbeeld een Google Analytics.
Hoe bereken ik mijn Dwell Time?
Het berekenen van Dwell Time is niet iets wat gemakkelijk uit Google Analytics te plukken valt. Middels codewerk in combinatie tussen Google Analytics en Google Tag Manager valt Dwell Time te berekenen. Welke codering hiervoor gebruikt moet worden, is afhankelijk van het systeem waarin de website of webshop is opgebouwd. De handleiding voor het meten van Dwell Time van Simo Ahava geeft een goed inzicht in hoe dit te berekenen valt.
Wat is een goede Dwell Time?
Evenals bouncepercentage, is het sterk afhankelijk van het soort branche, soort website en de hoeveelheid content er op een bepaalde pagina aanwezig is. In de regel geldt dat iemand binnen twee minuten de content op zich kan nemen. Heb je een pagina met weinig tekst en plaatsjes, is het aannemelijk dat je Dwell Time omlaag kan gaan. Tegenwoordig scant een bezoeker binnen vijf seconden of ze een pagina relevant vinden. Branche breed gelden de volgende statistieken:
- Minder dan 5 seconden = zeer slecht
- 5 seconde tot 1 minuut = matig
- 1 tot 2 minuten = acceptabel
- 2 tot 7 minuten (of langer) = goed
Hoe verbeter ik mijn Dwell Time?
Een goede Dwell Time is sterk verbonden met hoe relevant een bezoeker de pagina achter het organische resultaat vindt. Dit is in feite alles waar SEO om gaat: het meest relevante zoekresultaat creëren voor de gebruiker. Hieronder een aantal tips voor het verbeteren van de Dwell Time:
- Optimaliseer je meta-tags en zorgt ervoor dat deze aansluiten op de pagina die erachter zit
- Gebruik relevante kopteksten die relevant zijn aan de zoekopdracht én die de bezoeker triggert om door te lezen (langere sessieduur)
- Schrijf niet te lange alinea’s en gebruik ook afbeeldingen / video’s. Teveel tekst nodigt niet uit om te lezen.
- Geef in deze teksten antwoord op de zoekvraag van de bezoeker
- Zorg dat de laadtijd van de pagina in orde is. Te lange laadtijd kan de bezoeker frustreren en zorgen dat deze bezoeker wegklikt
- Zorg voor een sterke interne linkstructuur waarbij gelinkt wordt naar andere relvante pagina’s binnen je website
Kortom: maak het zo relevant mogelijk voor de bezoeker, geef antwoord op zijn of haar zoekvraag en houdt deze geboeid.
Hulp nodig met Dwell Time?
Dwell Time wordt interessant bij pagina’s die ranken op de eerste pagina van de organische zoekresultaten. Wil je graag meer informatie over Dwell Time of ben je benieuwd wat de Dwell Time is van jouw belangrijkste pagina’s? Neem dan contact op met één van onze SEO-specialisten.