Visuele content. We kunnen (en willen) er niet meer omheen! Waar websites 10 jaar geleden nog prima overweg konden met enkel simpele teksten is het geleidelijk steeds belangrijker geworden om de tekstuele content op je website te verreiken met visuele content. Want zeg nou eerlijk, wie heeft er tegenwoordig nog zin, en überhaupt tijd, om hele lappen tekst door te lezen? Kort samengevat, visuele content is onmisbaar!
Google en andere zoekmachines denken er precies hetzelfde over. Google is er zich ook sterk van bewust dat de hedendaagse internetbezoekers ook steeds meer op afbeeldingen gaan zoeken via de ‘Google Afbeeldingen’ tab. Neem bijvoorbeeld de fashion branche, hierin wordt het steeds belangrijker dat een webshop of website ervoor zorgt dat hun assortiment goed vindbaar is via Google Afbeeldingen. Kort samengevat, visuele content wordt steeds belangrijker!
In deze casus nemen we als productvoorbeeld: een mooie Duitse/Oostenrijkse lederhose. Ik ben zelf een grote liefhebber van het Oktoberfest, een prachtig feest met heerlijke bieren en een top sfeertje. Ik heb laatst dan ook online gezocht naar een nieuwe lederhose.
Een beschrijvende tekst over een lederhose met hierin de productspecificaties zijn fijn, maar zonder visuele content (afbeelding of video) zou mijn beleving incompleet geweest zijn en zou ik het product niet gekozen hebben.
Hoe zorgt MvH Media er dan voor dat de afbeeldingen van onze klanten goed vindbaar zijn?
- Wij kijken eerst of het formaat van de afbeelding juist is. Google indexeert alleen de volgende afbeeldingenformaten: BMP, GIF, JPEG, PNG, WebP, and SVG;
- Wij slaan de afbeeldingen op met een relevante naam. Wat we vaak zien is dat er vaak afbeeldingen opgeslagen worden als ‘IMG34256.jpg’ terwijl het voor je vindbaarheid beter is om je afbeelding een relevante naam mee te geven. Een goede naam zou dan zijn ‘bruine-leren-lederhose.jpg’;
- Wat vaak vergeten wordt, is het meegeven van een Alt-tag aan een afbeelding. Omdat Google moeilijk een afbeelding kan ‘zien’ is het genoodzaakt om een afbeelding een Alt-tag mee te geven zodat duidelijk is voor Google wat voor afbeelding het is. Daarnaast kan het voorkomen dat een afbeelding niet getoond wordt op een website door een technische fout of een serverprobleem. In dat geval ziet de bezoeker de Alt-tag verschijnen in plaats van de afbeelding;
- Een ander aandachtspunt is ervoor zorgen dat de tekst rondom de afbeelding overeenkomt met de Alt-tag van de desbetreffende afbeelding. Zo is het handig om bijvoorbeeld een stukje tekst toe te voegen als: ‘onderstaand is onze productafbeelding te zien van een bruine leren lederhose. Zo wordt Google geholpen bij het lezen van de afbeelding;
- Sommige beheerders van een website of webshop verwerken teksten in een afbeelding. Dit zullen wij nooit doen omdat Google de tekst in de afbeelding niet kan lezen. Ook kan het voorkomen dat op een bepaald device de afbeelding niet zichtbaar is en zo kan de bezoeker kritieke informatie missen;
- Bij het intern doorlinken binnen een website letten wij er altijd op dat de anchor tekst overeenkomt met het onderwerp van de afbeelding. Bij het lederhose voorbeeld is het aan te raden om bij verwijzingen naar de desbetreffende categorie de juiste termen te gebruiken als ‘bekijk hier ons assortiment van leren lederhosen’.
Met bovenstaande werkzaamheden optimaliseert MvH Media de afbeeldingen op jouw website of webshop. Dit zorgt er voor dat potentiële klanten jouw afbeeldingen kunnen vinden binnen Google en zo op je website terecht kunnen komen! En dat is ons uiteindelijke doel: meer bezoekers voor onze klanten door een goede positie in Google.
Benieuwd wat MvH Media voor jou kan betekenen? Wij nodigen u graag een keer bij ons op kantoor uit voor een gezellig kennismakingsgesprek. Heeft u wellicht nog vragen? Neem dan contact met ons op!
Bronnen: Google Afbeeldingen visual – © Google