Als SEO specialist ben ik eigenlijk dagelijks bezig met zoekvolumes en moet ik steeds inspelen op het online zoekgedrag van mensen. Uiteraard leer ik veel uit ervaring, maar wanneer kan ik meer leren over het zoekgedrag, dan tijdens een massaal evenement zoals het EK voetbal 2016? Hier zijn dan ook wat leuke feitjes met betrekking tot het zoekgedrag omtrent het EK, die ik gevonden heb door middel van een onderzoek in Google Trends.
De loting van EK 2016:
Voordat het EK kon beginnen, moesten de deelnemende landen uiteraard ingeloot worden in pools. Dit is de piek die we zien in Google Trends in de maanden rondom de loting van 12 december 2015:
Vergeleken met de dagen ervoor en erna is er een redelijke piek te zien. Mensen zochten hier vooral veel met de zoektermen āek 2016ā, āeuro 2016ā en āek 2016 lotingā.
Begin EK 2016:
Wanneer we deze piek tijdens de loting echter gaan vergelijken met het begin van het EK, blijkt dat de loting piek niet veel voorstelde:
Voor een gedetailleerder beeld is hier de maand van het EK van dichterbij te zien:
De eerste wedstrijd werd gespeeld op vrijdag 10 juni, daar is de eerste grote stijging in interesse ook duidelijk. Verder is hier te zien dat er in de weekenden iets meer aandacht voor het EK is dan doordeweeks.
Zoekwoorden:
De top-10 meest gebruikte zoektermen met betrekking tot het EK in de maand van het EK in Nederland:
- EK
- ek 2016
- euro 2016
- euro
- ek speelschema 2016
- speelschema ek
- voetbal
- ek 2016 voetbal
- ek voetbal
- ek schema
Zoekgedrag/interesse vanuit een aantal deelnemende landen:
Ook hier is te zien dat er in de weekenden meer interesse is getoond en zijn er wat pieken te zien wanneer een land zelf moest spelen. Al is er vanaf woensdag 22 juni wel een enorme stijging bij de meeste landen nog voordat het weekend in zicht is. Wellicht heeft dit te maken met succes, aangezien alleen Rusland een dalende interesse toont en Rusland als enige niet door is naar de achtste finales.
Interesse in spelers:
In bovenstaande tabel is wederom te zien dat de interesse in spelers bijna per definitie groter is op de dag dat een speler zelf moet spelen. Al zijn sommige spelers blijkbaar ten alle tijden interessanter dan andere spelers.
De succesfactoren van tijdelijke evenementen zoals het EK:
Is er in de toekomst een groot evenement met naar verwachting veel interesse Ć©n wil je graag inspelen op deze online interesse om meer bezoekers naar je website te trekken?
Wellicht is het dan interessant om, net als ik hier heb gedaan bij het EK, naar de trends te kijken met Google Trends om te zien hoe het zoekgedrag zich uitte in vergelijkbare of voorgaande events. Zo kun je zien in hoeverre bepaalde gebeurtenissen doorgaans Ć©Ć©n op Ć©Ć©n staan met de getoonde interesse. Ook kun je gelijk rekening houden met de specifieke zoektermen die zoekers in het verleden gebruikten.
Houd tot slot altijd rekening met de volgende tips:
- Publiceer je gerelateerde artikelen vooraf aan het evenement. Het duurt namelijk even voordat je op bepaalde woorden goed gevonden wordt in zoekmachines.
- Publiceer niet zomaar overdreven veel. Door meer paginaās te publiceren over het onderwerp heeft geen zin, behalve als je echt een duidelijke strategie hebt rondom bepaalde termen.
- Hergebruik de paginaās die je al hebt! Als je een pagina hebt die al hoog rankt op een bepaalde zoekterm, zet je updates over dit onderwerp hier dan gewoon bij. Of maak de nodige aanpassingen. Wat je ook doet, laat deze pagina staan.
- Kies duidelijk met welke pagina je op welk onderwerp focust en baseer hier je strategie op. Op deze manier voorkom je dat je paginaās niet met elkaar concurreren.
Bronnen: Google Zoekgedrag afbeelding – Ā© Google