SEA
Marketing.
Dagelijks worden er miljarden zoekopdrachten gegeven aan zoekmachines waar je heel eenvoudig kunt adverteren. Dat zijn dus ook miljarden mogelijkheden om op een passende manier onder de aandacht te komen van jouw potentiƫle klanten! Want waarom zou je moeilijk doen en het antwoord op een andere manier zoeken, als het ook makkelijk kan? Voor jou dus een de uitgelezen kans om jouw advertentie onder de aandacht te brengen voor direct resultaat.
Met SEA, Search Engine Advertising, behaal jij direct optimale resultaten met behulp van campagnes en advertenties. Hoe SEA marketing werkt, vertellen wij je graag. Wil je liever hulp om jouw SEA marketing direct goed op te zetten? Laat het ons weten!
De voordelen
- Meteen bovenaan in de zoekmachines, ook met nieuwe websites
- Uiterst specifieke targetmogelijkheden
- Mogelijkheid om te sturen op ROAS of kosten per conversie
- Direct verkeer en snelle resultaten
Wat is
SEA?
In de digitale wereld strijden bedrijven om online zichtbaarheid. Met uiteenlopende mogelijkheden voor verschillende budgetten is er altijd een manier van online marketing die past bij jouw wensen. SEA is bijzonder effectief om jouw bedrijf directe zichtbaarheid te geven en snel succes te behalen. SEA is de manier van online adverteren waarbij jouw advertenties worden weergegeven in de verschillende zoekmachines. Je kent het wel, je vult jouw zoektermen in en vervolgens krijg je de resultaten te zien. De bovenste resultaten zijn betaalde advertenties en verschijnen naast de organische zoekresultaten op basis van SEO.
Het verschil tussen
SEO en SEA.
Deze termen lijken op elkaar en vullen elkaar mooi aan, maar let op het verschil. Bij SEO draait het om de organische zoekresultaten die verschijnen op basis van relevantie en kwaliteit van jouw (content op de) website. SEO is een gratis methode en vooral gericht op lange termijn resultaten, omdat het echt wel even kan duren voordat de zoekmachines jouw content en jouw bedrijf als waardevol herkennen en zodanig weergeven. Vergeet ook niet de concurrentie en jouw consistente input voor de organische groei.
Met SEA verschijn je vrij eenvoudig en snel bovenaan in de zoekresultaten, maar daar betaal je wel voor. Op basis van jouw keuze, betaal je voor jouw advertenties. Ga je aan de gang met SEA, dan plaats je jouw advertenties strategisch binnen de verschillende zoekmachines. Zodat jouw bedrijf snel gevonden wordt door mensen die actief op zoek zijn naar jouw product of dienstverlening. Dankzij het gericht plaatsen van jouw advertenties genereer jij een hoog bereik en vergroot je de kans op nieuwe website bezoekers die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar jou.
ZOVEEL
ZOEKMACHINES.
Heb je eenmaal besloten te starten met SEA, dan sta je voor de keuze welk platform je mee aan de slag gaat. Er zijn verschillende zoekmachines waar jij voor kunt kiezen. De grote zoekmachines zoals Google en Bing zijn het bekendst.
Google is het grootste zoekplatform waar 95 % van de gebruikers dagelijks miljarden zoektermen invoeren. Met behulp van het Google Ads platform bereid je specifieke advertenties en campagnes voor die naadloos aansluiten bij jouw doelgroep. Hiervoor maak je gebruik van de verschillende targetingopties zoals zoektermen, maar ook locatie en interesses. Doordat Google veel verschillende gebruikers en zoekopdrachten per dag verwerkt, zijn de prijzen via Google hoger dan bij Bing. Daar krijg je dan wel weer extra exposure voor op websites die onderdeel zijn van het Google Display Netwerk waaronder YouTube!
Bing
Bing is qua zoekplatform weliswaar kleiner, maar vervult een goede tweede positie. Deze zoekmachine van Microsoft en het bijbehorende Bing Ads zorgt ervoor dat jouw advertentie verschijnt op Bing en Yahoo. De werkwijze is vergelijkbaar met Google Ads. En er zijn specifieke doelgroepen die de voorkeur geven aan Bing.Ā TelĀ daar bovenop dat dankzij de standaardinstellingen van Microsoft keen hoop gebruikers automatisch bij Bing terecht komen. Met minder gebruikers, liggen de kosten per klik een stuk lager bij Bing. Hoewel het minder aantrekkelijk lijkt om te adverteren via Bing, is niets minder waar. Jouw concurrenten denken dat namelijk ook. Dus als jij nu doet wat zij niet doen, is de kans dat jouw advertenties getoond worden vele malen groter.
Welke zoekmachine het beste past bij jouw advertentie hangt af van jouw doelgroep en jouw doelstellingen. Het kan zelfs aantrekkelijk zijn om beide platformen te gebruiken om een breder publiek te bereiken. Dat vergroot de zichtbaarheid van jouw advertenties.
ZOVEEL TYPEN
ADVERTENTIES.
Zowel Google Ads als Bing Ads bieden beide vergelijkbare advertentiemogelijkheden die zich onderscheiden in:
- Zoekadvertenties
- Displayadvertenties
- Videoadvertenties
- App-advertenties
- Publieksbereik
Tussen beide platformen zijn er wel enkele verschillen per soort advertentie. We zetten daarom de verschillende soorten advertenties onder elkaar en lichten de verschillen per type toe.
Zoekadvertenties
Dankzij deze functie maak jij pakkende tekstadvertenties die worden weergegeven in de zoekresultaten van het platform. Zowel Google als Bing bieden jou deze mogelijkheid. Waar moet jij op letten? Het bereik en jouw doelgroep. Google zal dankzij het grootste marktaandeel zorgen voor meer bereik van jouw zoekadvertenties.
Displayadvertenties
Jouw advertentie visueel met behulp van afbeeldingen, banners of video vertoont op websites die zijn aangesloten bij het advertentienetwerk van het platform. Dit soort advertenties zijn vaak gericht op specifieke doelgroepen geselecteerd op basis van interesse, zoekgedrag en demografische gegevens. Wil jij jouw merk promoten, dan is dit type advertentie een goede keuze voor het bereiken van potentiƫle klanten. Bing heeft net als Google een eigen displaynetwerk. Jouw beste keuze hangt af van jouw doelgroep. Het Google Display Netwerk, jawel van Google, bevat ontzettend veel websites en heeft dus een groter bereik dan het displaynetwerk van Bing.
App-advertenties
Heb jij een app die je wil promoten, dan wil je meer weten over specifieke app-advertenties. De naam zegt het al, hiermee worden apps gepromoot. Zowel Bing als Google bieden jou deze mogelijkheid. Al heeft Google een groter bereik onder de Android-gebruikers. Liever de iOS-gebruiker bereiken? Denk dan eens aan de mogelijkheden via Bing. Deze manier van adverteren leent zich goed voor het promoten van apps, in-app-aankopen en het vergoten van app-engagement.
Videoadvertenties
Deze manier van adverteren via video is enkel via Google Ads beschikbaar, omdat YouTube onderdeel is van Google. Deze advertenties worden weergegeven via YouTube en andere partnerwebsites van het Google Display Netwerk. Via video breng jij jouw boodschap visueel en laagdrempelig over. Bezoekers willen een video kijken en jouw boodschap wordt voor, tijdens of na de video weergegeven.
Shoppingadvertenties
Een specifiek product verkoop je snel en eenvoudig door specifieke producten te promoten via de zoekresultaten van Google. Deze advertenties bevatten een afbeelding, de prijs en korte productdetails. Deze advertenties verschijnen bij jouw doelgroep in de zoekresultaten wanneer zij zoeken naar een specifiek of vergelijkbaar product.
OPTIMAAL RESULTAAT
MET SEA
Los van de verschillende type advertenties, kun je ook de benadering in strategie toepassen. Ook hier lichten we een aantal verschillende opties voor jou toe.
Targeting
Met behulp van de verschillende onderdelen kun jij in jouw campagnes jouw advertenties richten op specifieke aandachtsgebieden. Je kunt kiezen voor zoekwoord, doelgroep of plaatsing. Werk je met zoekwoorden, dan optimaliseer jij jouw advertenties op tekstueel gebied. Kies je voor doelgroep, dan selecteer je jouw doelgroep aan de hand van specifieke gegeven zoals gedrag, interesses of demografische gegevens. Bij plaatsing selecteer jij de specifieke websites, apps of locaties binnen het Display Netwerk waar jouw advertentie moet verschijnen.
Remarketing
Heeft een (potentiƫle) klant al interactie gehad met jouw website? Door remarketing te gebruiken, breng je eenvoudig jouw advertentie nogmaals onder de aandacht. Dit vergroot de naamsbekendheid van jouw bedrijf of merk. Wat zich uiteindelijk vertaald in herhalende interactie en stijgende conversies.
Conversietracking
Hoe effectief jouw advertenties zijn zie je niet aan jouw scherm en kun je onmogelijk zelf met de hand controleren. Met behulp van de functionaliteiten binnen de platformen kun je de belangrijke acties meten en krijg jij inzicht in de rendementen van jouw investeringen in SEA.
SEA UITBESTEDEN
KAN DAT?
Het is zeker mogelijk om jouw SEA activiteiten uit te besteden. Er komt namelijk veel op je af zodra je in de mogelijkheden van SEA duikt. Of het voor jou handig is om een gespecialiseerd SEA bureau in te schakelen, ligt natuurlijk aan jouw wensen, budget en doelgroep. Met meer dan tien jaar ervaring, kunnen wij echt zeggen dat het uitbesteden verschillende voordelen voor jouw organisatie met zich meebrengt. Wij delen onze ervaring natuurlijk graag met je:
- Specialistische kennis en ervaring: de deskundigheid van een ervaren specialist die alle ins en outs van SEA kent, begeleidt jou bij het opzetten, begeleiden en optimaliseren van de verschillende advertentiecampagnes. Zo krijg jij de beste strategie die past bij jouw wensen.
- Tijdbesparing: een SEA specialist heeft de kennis en ervaring in huis die jij (nog) niet hebt. Met dagelijks nieuwe ontwikkelingen is het ook een dagtaak om alles op de voet te volgen. Jouw specialist zorgt ervoor dat alle kennis up-to-date is, zodat jij jouw tijd besteed aan andere zaken binnen jouw organisatie.
- De best mogelijke resultaten: omdat jouw zoekmachine advertentie consultant zich voortdurend over de prestaties van jouw advertenties buigt. De campagnes worden geanalyseerd en vervolgens geoptimaliseerd. Zodat jij de beste resultaten behaald. Jij krijgt inzicht over de prestaties van jouw zoekwoorden, doelgroep, advertenties en al het andere dat relevant is voor jou. Zo besteed je jouw budget op de best mogelijke manier.
- Tools & technologie: niet alleen de mogelijkheden zijn eindeloos, ook de tools en technologie die jou hierbij helpt is enorm. Welke technologie past het best bij jou en wat moet het kosten? Vragen waar jouw specialist al over heeft nagedacht. Waardoor jij veelal niet eens de technologie zelf hoeft aan te schaffen, omdat zij aan de achterkant dit al voor jou regelen. Schaf je het wel zelf aan, dan weet je zeker dat je gaat voor de beste keuze.
- Rapportages: meten is weten. Jouw campagnes generen de data waarop jij jouw nieuwe acties wil baseren. Wat werkte wel en wat werkte niet? Waar mag je bijsturen? Jouw specialist stuurt je regelmatig waardevolle inzichten zonder dat jij daar chocolade van moet maken. Gewoon duidelijk, zodat je begrijpt waarover het gaat.
DE SPECIALISTEN
VAN MVH MEDIA
Denk je aan online marketing, dan wil je SEA absoluut overwegen in jouw marketingstrategie. De mogelijkheden zijn eindeloos en samen met SEO worden de resultaten in de zoekmachines optimaal benut. Je combineert zowel de korte als de lange termijn resultaten. Voor directe conversies en de lange termijn zichtbaarheid.
Bij MvH Media hebben wij alleen maar specialisten rondlopen. Ieder heeft een eigen expertise en samen komen we tot de beste resultaten. We weten namelijk welke combinatie werkt en hoe we dit voor jou inzetten. Wil je een aanpassing in jouw huidige strategie? Geen probleem, met een collega in de buurt kunnen we snel schakelen en past jouw strategie weer als een jas bij je nieuwe situatie.
Betaal je nu nog te veel geld voor jouw SEA en blijven de gewenste resultaten uit? Onze specialisten helpen jou graag bij het optimaliseren van jullie campagnes zodat je wel de doelstellingen behaald. Daag onze specialisten uit en wij vertellen je wat er beter kan in jouw huidige aanpak. Jij ontvangt een op maat gemaakt advies waarvan je profiteert. Vertel ons jouw doelstelling.
veelgestelde vragen over
SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel zoekmachine adverteren. Dit betreft het het opzetten, monitoren en bijsturen advertentie campagnes binnen zoekmachines als Google. Dit kunnen bijvoorbeeld advertenties boven de organische zoekresultaten zijn, maar ook Shopping advertenties, YouTube advertenties en veel meer.
De afgelopen jaren is de zichtbaarheid van advertenties en shopping resultaten binnen Google enorm gegroeid. Google kent dan ook een prominentere plek toe aan de advertenties en de shopping resultaten ten opzichte van de organische resultaten. Ook het adverteren binnen Bing wordt steeds populairder. |
Direct bovenaan in de zoekmachine, ook voor nieuwe websites Specifieke targeting mogelijk (locatie, doelgroep, tijdstip) Mogelijkheid om te sturen op ROAS of kosten per conversie Geautomatiseerde biedstrategieƫn voor een beter resultaat |
Er zijn meerdere verschillen aan te wijzen tussen SEO en SEA. Zo is zoekmachine optimalisatie (SEO) een langetermijnstrategie en kun je met SEA op korte termijn resultaat leveren. Daarnaast zijn SEO klikken gratis en betaal je bij een SEA-campagne per klik. Het verschil in de zoekresultaten is te herkennen aan het Ads-label, wat betekent dat het om een advertentie en dus Ads gaat. |
Meer updates?
We houden je graag op de hoogte.
- Alle nieuwste ontwikkelingen over
- Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
- LaatsteĀ ontwikkelingen binnen SEO Marketing, SEA marketing en meer.Ā
- Maximaal Ć©Ć©n keer per maand
- Updates van het beste Digital Marketing Agency van Belgiƫ
Meer blogs over
zoekmachine adverteren
Google Ads update de prioriteit van Performance Max en Standaard Shopping campagnes.
Google heeft zojuist een belangrijke update aangekondigd. Google verandert de manier waarop Performance Max en Standaard Shopping campagnes met elkaar concurreren, waardoor het voor veel
AI en Brede Zoekwoorden in Google Ads: Testen of Toch Vermijden?
āBrede zoekwoorden toevoegenā de aanbeveling die in iedere Google Ads account te vinden is en welke iedere Google accountmanager wel eens heeft voorgesteld. In Google