Vakantieparken in Nederland (SEO)

Wat lees je in dit onderzoek?

In het whitepaper is per SEO-pijler toegelicht welke elementen er onder de loep zijn genomen. Per SEO-element is er een Winner en een Verliezer, waarbij voorbeelden van juiste en onjuiste situaties worden getoond. Hierbij wordt duidelijk in hoeverre bloemenwebshops de volgende SEO-elementen op orde hebben:

  • Content
  • Techniek
  • Autoriteit
  • User Experience
  • Lokale SEO
  • Being a brand

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang de whitepaper in je mail.

    Als online marketeer ben je continu op de hoogte van het rendement van je website of webshop in vergelijking met andere periodes. De ene branche is seizoensgebonden, de andere niet. Een van die seizoensgebonden branches zijn vakantieparken. In dit onderzoek zijn de vakantieparken in Nederland onder de loep genomen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO).

    Onderzochte gegevens:
    1. Content
    2. Techniek
    3. Autoriteit
    4. User Experience
    5. Lokale SEO
    6. Being a brand

    Deelnemers

    onderzoek.

    Vakantieparken en vakantiehuizen zijn niet hetzelfde. Daar is bewust rekening mee gehouden in dit onderzoek. Dit zijn namelijk twee verschillende branches en in heel veel gevallen ook verschillende zoekintenties van gebruikers. Niet iedereen die een vakantiehuis zoekt, staat er om te springen om in een vakantiepark terecht te komen. Deze zoekers kunnen namelijk ook op zoek naar partijen als Airbnb of Booking.com om daar een vakantiehuis te boeken.

    De 8 websites van vakantieparken die we hebben onderzocht:

    WAT hebben we

    onderzocht.

    Om de vakantieparken alleen in een database te stoppen en vervolgens conclusies te trekken op basis van zichtbaarheid en mediawaarde vonden we wat te kort door de bocht. Zeker omdat eenĀ RoompotĀ veel meer vakantieparken in Nederland heeft dan bijvoorbeeld eenĀ Europarcs. Het vakantiepark met het meeste verkeer is niet direct de SEO-winner van dit brancheonderzoek. Qua naamsbekendheid zouĀ LandalĀ hoogstwaarschijnlijk veel meer bezoekers binnenhalen dan bijvoorbeeldĀ RCN. Maar dat is niet waar SEO om draait. Zoals iedere SEO-specialist weet, is verkeer binnenhalen op branded-zoektermen niet de grootste uitdaging.

    In dit onderzoek is dieper gedoken dan dat. Zo hebben we gekeken naar de status van verschillende pijlers van SEO onderzocht:

    1. Content
    2. Techniek
    3. Autoriteit
    4. User Experience

    Deze hoofdpijlers zijn onder te verdelen in vele subpijlers. Omdat ook lokale zoekopdrachten en het zijn van een ā€˜merkā€™ belangrijk zijn voor Google, zijn er in dit zoekwoordenonderzoek twee extra pijlers apart onderzocht:

    5. Lokale SEO
    omdat het einddoel van de deelnemers uiteindelijk is om volgeboekte vakantieparken te hebben, mag uiteraard lokale SEO niet ontbreken.

    6. Being a brand
    het meer en meer een merk zijn online is belangrijk voor Google.

    De huidige status van de websites is inĀ maart / april 2019Ā onder de loep genomen. Enkele voorbeelden van geteste facetten zijn basis SEO-elementen zoals de meta titels en descriptions, URLā€™s of Google Mijn Bedrijf. Ook geavanceerdere elementen zoals Structured Data-implementatie en linkbuilding-tactieken zijn onderzocht. Iedere ranking-factor heeft een andere impact (groter of kleiner) op het algoritme van Google. Vandaar dat er verschillende scorecards hangen per SEO-onderdeel. Deze zijn beschreven in het whitepaper.

    samenvatting

    & uitslag.

    Verkeer en keywords zijn belangrijke KPIā€™s voor SEO. Toch is dit niet altijd doorslaggevend. Wanneer je binnen meetprogrammaā€™s als Google Analytics een hoog aantal / procentueel aandeel Organisch verkeer constateert, hoeft dat niet te betekenen dat de SEO-strategie automatisch goed is. Organisch verkeer kan namelijk voortkomen uit branding (branded zoektermen). Daarnaast kan het ook zo zijn dat een groot gedeelte van je bezoekers niet op zoek is naar je dienst of product. In het laatste voorbeeld betekent het dat een groot gedeelte van je organisch verkeer helemaal niet specifiek (en dus relevant) is. Dat is Ć©Ć©n van de redenen dat we dit branche-onderzoek hebben uitgevoerd.


    Vandaar dat Topparken als SEO-winner uit dit onderzoek is gekomen.

    #1 ā€“ TOPPARKEN.NL

    De nummer 1 in deze lijst en de nummer 1 op het zoekwoordĀ vakantieparkĀ (op het moment van schrijven). Hoewel het niet het grootste vakantiepark is met relatief weinig vakantieparken (14 in Nederland), bewijstĀ TopparkenĀ dat het binnen de organische resultaten van Google goed mee kan dingen. Doordat zij niet de naamsbekendheid van eenĀ LandalĀ ofĀ RoompotĀ genieten, is er een duidelijke strategie op te merken met betrekking tot non-branded keywords. Zowel op de SEO-pijlers Content, Techniek, User Experience en Local SEO komt deze partij als de betere uit de test. Op het gebied van Autoriteit vallen nog stappen te begaan, maar als conclusie kunnen we trekken dat de website SEO-technisch meer dan in orde is.

    #8 ā€“ DROOMPARKEN.NL

    De laagste score uit dit onderzoek is toegekend aanĀ Droomparken. Hoewel de partij duidelijk aan hun branding werkt (buiten online), laat het online op SEO-gebied enorm veel kansen liggen. Het technische fundament is voor Google moeilijk te doorgronden. Veel omleidingen, errors en onjuiste of incomplete configuraties kunnen Google doen beslissen te website als niet-kwalitatief te beschouwen. De Content is missend of voor verbetering vatbaar en qua Autoriteit ligt de website achter op de andere deelnemers. Evenals bijĀ EuroparcsĀ geldt, is het bij een relatief lage autoriteit in de vorm van backlinks erg belangrijk om de andere SEO-pijlers op orde te brengen. Daarnaast valt er voldoende te sleutelen aan de lokale SEO-strategie.

    4. Rcn.nl

    5. Landal.nl

    6. Vakantiegevoel.nl

    7. Europarcs.nl

    8. Droomparken.nl